”Kilpailutuksiin vahvat ilmastokriteerit”, vaatii ISKUn toimitusjohtaja – Suomen johtava kalustevalmistaja mukaan Niemi40haasteeseen

ISKUn toimitusjohtaja Arto Tiitinen antaa tukensa ilmastotekoja yrityksiltä ja julkiselta sektorilta peräänkuuluttavalle Niemi40haasteelle: ”Suomi tarvitsee tekoja juhlapuheiden sijaan, kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit.” ISKUn tavoitteena on toimintansa ympäristövaikutuksen minimointi sekä määräysten ja lainsäädännön antamien vaatimusten ylittäminen.

ISKUn Lahden tehtaan yhteyteen nousee 5 hehtaarin aurinkovoimapuisto. Niemi40haasteeseen liittyvä ISKU haluaa julkisiin kilpailutuksiin vahvat ilmastokriteerit.

Lehdistötiedote 13.10.2021

Niemi Palvelut Oy:n ilmastohaaste saa lisää vauhtia, kun Suomen johtava kalustevalmistaja ISKU lähtee mukaan. Isku-Yhtymän toimitusjohtaja Arto Tiitinen ottaa Niemi40haasteen vastaan tärkeänä kutsuna konkreettisiin ilmastotekoihin, joita tarvitaan lisää paitsi yrityksiltä myös julkiselta sektorilta. ”Yritykset käyvät auditoimassa vastuullisuuden näkökulmasta toimintaamme, mutta julkiselle sektorille riittää toimittajan kirjallinen selvitys”, Tiitinen pohtii.

”Niemi40haaste on oikealla asialla: teot ratkaisevat. Tekoja vaativat niin ilmastomuutoksen torjuminen kuin yhä enemmän myös asiakkaat. Ympäristövastuumme perustana onkin asiakkaiden ja sidosryhmien odotuksiin vastaaminen sekä ympäristömääräyksien ja -lainsäädännön antamien vaatimusten ylittäminen. Olemme tehneet alueella systemaattista työtä jo pitkään. Hankimme kaikista komponenteista 75 prosenttia Suomesta ja EU-alueelta 99 prosenttia. Valmistamme kaikki tuotteemme Suomessa. Panostamme systemaattisesti koko toimitusketjumme vastuulliseen toimintaan ja sitoudumme tuotteidemme ja palvelujemme ympäristövaikutusten minimointiin. Rakennamme nyt 5 hehtaarin aurinkovoimapuistoa tuottamaan puhdasta energiaa tehtaallemme Lahteen. Tuotteiden elinkaariajattelu on strategiamme ydintä”, Tiitinen painottaa.

Kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit

Julkisella sektorilla on suuri vaikutus ilmastonmuutoksen torjumisessa. Ilmastoa ja kotimaista tuotantoa painottavat hankinnat tukevat myös Suomen taloutta.

”Kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit, ettei halpatuonti syrjäytä ilmastovastuullista kotimaista tuotantoa. Olisi hyvä, että julkiset toimijat korostaisivat hankinnoissaan enemmän vastuullisuutta ja elinkaariajattelua. Halpa hinta ei voi olla ainoa kriteeri”, Tiitinen painottaa.

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi on samaa mieltä: ”Ilmastoinvestoinnit tulisi arvottaa julkisissa kilpailutuksissa paljon nykyistä korkeammalle, vain siten saamme muutoksen aikaiseksi.”

Kotimaiset perheyhtiöt yhteistyössä ilmaston puolesta

Juha Niemikiittää yhtiön pitkäaikaista kumppania ISKUa haasteeseen osallistumisesta: ”Olemme iloisia ISKUn lähtiessä mukaan. Kotimaisina perheyhtiöinä jaamme saman arvopohjan, jossa laatu, asiakaskokemus sekä ympäristö ovat keskeisessä asemassa.”

Tiitinen painottaa tekojen merkitystä myös kumppanien valinnassa: ”Haluamme tehdä yhteistyötä sellaisten toimijoiden kanssa, jotka kehittävät omaa toimintaansa jatkuvasti. Niemen fossiilittomasti kulkeva kalusto ja nollapäästötavoite 2030 mennessä tukevat hyvin omia ympäristötavoitteitamme.”

Lisätietoja:

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, puh. 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Arto Tiitinen, toimitusjohtaja, Isku-Yhtymä Oy, puh. 0400 566 875, arto.tiitinen@isku.com

ISKU on suomalainen Eino Vikströmin vuonna 1928 Lahteen perustama perheyritys. ISKUn tuotteet ja palvelut ovat tunnettuja korkeasta laadustaan. ISKU suunnittelee, valmistaa ja markkinoi kalusteita, palveluita sekä kokonaisvaltaisia sisustusratkaisuja koteihin ja kaikkiin julkisiin tiloihin, kouluihin, toimistoihin ja terveydenhuoltoon. Suomessa ISKU toimii omien myynti- ja palvelukeskusten kautta. Kotimaan kattavan palveluverkoston lisäksi ISKU toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Ranskassa, Puolassa, Kazakstanissa, Venäjällä, Lähi-idässä sekä toteuttaa projekteja ympäri maailmaa. ISKU on keskittänyt koko tuotannon Lahteen. ISKU on sertifioinut laatu-, ympäristö ja turvallisuusjärjestelmänsä ja ne ovat ISO 9001-, ISO 14001- ja ISO 45 001 -standardien mukaiset. Lisäksi ISKUlla on oman tuotannon kattava PEFC (CoC) järjestelmä eli kaiken ISKUN käyttämän puun alkuperä on tunnettua ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaan tuotettua. www.isku.com

”Haastamme kunnat: Kotitalouksien biojätteistä saatavissa biokaasua yli 100 000 autolle” – Gasum lähtee mukaan Niemi Palveluiden ilmastohaasteeseen30.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum lähtee mukaan Niemi40haasteeseen suuntaamalla oman vahvan haasteensa kunnille. ”Haastamme kaupungit ja kunnat leikkaamaan päästöjään biokaasulla. Kunnilla on suuri potentiaali tukea sekä biokaasun tuotantoa että sen käyttöä”, Gasumin biokaasun tuotantojohtaja Ari Suomilammi painottaa. Niemi Palvelut arvostaa Gasumin mukaantuloa ja panosta ilmastotyössä. ”Kalustomme kulkee jo nyt fossiilittomasti, biokaasun käyttö vie meitä myös kohti nollapäästöisyyttä”, kiittää toimitusjohtaja Juha Niemi.

Neste liittyy Niemi Palvelut Oy:n Niemi40haasteeseen – ”Ilmastotyö onnistuu vain yhdessä”29.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja Neste lähtee mukaan Niemi40haasteeseen. ”Haluamme nostaa esiin erityisesti yhteistyön roolin ilmastotyössä”, alleviivaa Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen. Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi pitää Nesteen mukaantuloa erittäin merkittävänä.

”Ilmastoloikka potkaistaan nyt yhdessä liikkeelle” – Ministeri Harakka kannustaa kaikkia liittymään Niemen suureen haastekampanjaan28.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomessa käynnistyy ainutlaatuinen ilmastokampanja. Niemi40haaste kutsuu mukaan sekä yritykset että julkisen sektorin mahdollisimman kunnianhimoisin tavoittein. ”Päämäärämme on positiivinen lumipalloefekti, kansallinen ilmastoloikka”, Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi painottaa. Niemi40haaste on 100-prosenttisesti fossiilittomasti operoivan perheyrityksen 40-vuotisjuhlavuoden suuri panostus. Liikenne- ja viestintäministeri Harakka kannustaa kaikkia yrityksiä vahvasti mukaan.

NIEMI PALVELUT AIKAISTAA YMPÄRISTÖTAVOITETTAAN – PIENHIUKKASPÄÄSTÖT NOLLAAN JO 203023.2.2021 07:15:00 EET | Tiedote

Niemi Palvelut on aikaistanut pienhiukkaspäästöjen nollatavoitettaan kymmenellä vuodella. Yhtiön ympäristöstrategiaan on kirjattu pienhiukkaspäästöjen nollatavoitteen toteutuvan viimeistään 2030. Jo tällä hetkellä yhtiön n. 150 ajoneuvoa käsittävä kalusto kulkee kokonaan fossiilittomalla käyttövoimalla: biokaasulla, sähköllä ja uusiutuvalla dieselillä.