Kilpisjärvellä jo 73. liikuntajuhannus, mutta sujuuko vielä hiihto?

- Päättymässä olevan tunturitalven lunta on vielä riittämiin ja uuttakin voi tulla, arvioi kisajärjestelykonkari ja latumestari Veikko Aaltonen yli puolen vuosisadan paikalliskokemuksellaan. Hän tietää hyvin, ettei maantiellä tunturin ohi ajeleva tiedä, eikä näe, mitä tunturin pohjoispuolella vielä saattaa olla juhannushiihtäjääkin odottamassa.

Suomen itsenäisyyden 100-juhlavuoden ”lämmittelylajina” tarjottiin viime vuonna Hulahula-jumppaa tunturioloissa – kesällä ja sukset jalassa. (Kuva: Ilkka Metsälä)

Kilpisjärven legendaarisin liikuntatapahtuma on vuodesta 1946 alkaen joka vuosi järjestetty juhannushiihto. Tänä vuonna kyseessä on 73. peräkkäinen järjestely- ja suurella todennäköisyydellä myös hiihtokerta, johon liittyvä lumitilanteen veikkailu on kesto-osa tätä erikoista kesälajia.

Juhannusviikonvaihteen avauslaji hiihto ei ehkä synnytä hikeä, kuin n. tunnin kapuamisessa hiihtopaikalle - jossakin ”Saanan uumilla”.

Varsinaiset hikilajit ovat lauantainen suunnistuskisa ja sunnuntainen vuorijuoksu. Rasteja haetaan rogaining-menetelmällä eli vapaavalintaisessa järjestyksessä mahdollisimman suurta pistemäärää kahden tunnin aikana keräten. Vuorijuoksu muuttui aiempaa haastavammaksi nousukisaksi sillä Metsähallitus purki aiemmat nousuportaat turvallisuussyistä. Heittokisailussa saappaiden viskonta vaihdetaan suopunginheittoon, jossa Käsivarren paliskunta tarjoaa asiantuntemustaan.

Kilpisjärven liikuntajuhannus 2018:
- pe 22.6. klo 17.00 Juhannusaaton hiihdot ja mm. klo 21 juhannuskokko
- la 23.6. klo 12.00 Kilpis-pisterastit/rogaining
- su 24.6. klo 10.30–11.30 Saanan suopunginheittokisa ja klo 11.00 Saanan vuorijuoksu

Järjestäjät: Kilpisjärven Saana-Veikot ry ja Kunnon Elämä ry ja Lahden Taimi ry.

Tukija ja kumppanit: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Enontekiön kunta ja Metsähallitus/Lapin luontopalvelut

Antti Honkonen
antti.honkonen@hotmail.fi
www.kunnonelama.fi

Kuvat

Nettikysely: ”Ei kulu raha peleihin kunei ne toimi” – korona-aika on muuttanut suomalaisten rahapelaamista monin tavoin28.5.2020 08:24:59 EESTTiedote

Suomalaisten rahapelaaminen on muuttunut useilla tavoilla koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tekemästä nettikyselystä käy ilmi, että monien vastaajien pelaaminen on vähentynyt rahapeliautomaattien ollessa suljettuina. Nettirahapelaamisen suosio näyttäisi jopa laskeneen. Taloudellinen epävarmuus näkyy myös rahapelaamisessa.

Alkoholijuomien etämyynnin ja kotiinkuljetuksen salliminen vaarantaa vastuullisen alkoholipolitiikan ja perheiden hyvinvoinnin26.5.2020 09:26:04 EESTTiedote

Alkoholijuomien etämyynnin salliminen pienpanimoille ja ns. käsityöläispanimoille saattaa johtaa tilanteeseen, joka mahdollistaa suurelle joukolle kotimaisia ja ulkomaisia alkoholimyyjiä alkoholin kotiinkuljetuksen ilman valvontaa. Elinkeinotoimijoita on lähtökohtaisesti kohdeltava yhdenvertaisesti, jonka vuoksi lain rajaaminen vain pienpanimoihin voi muodostua ongelmalliseksi. Yli 5,5 % alkoholijuominen etämyynti ja kotiinkuljetus vaarantaa kansanterveyssyin ylläpidetyt alkoholin vähittäismyyntirajoitukset, joihin hallitusohjelmassa on yksiselitteisesti sitouduttu.

Kyselytutkimus: Rahapelien pelaaminen on vähentynyt selvästi poikkeustilan aikana29.4.2020 09:28:04 EESTTiedote

Rahapelien pelaaminen ja siihen käytetty rahamäärä ovat vähentyneet selvästi koronasta johtuvan poikkeustilan aikana, kertoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Taloustutkimuksella teettämä kyselytutkimus. Kyselystä kävi ilmi, että miehet olivat naisia innokkaampia avaamaan uudelleen hajasijoitetut rahapeliautomaatit poikkeustilan päättymisen jälkeen. Veikkaus Oy sulki peliautomaatit koronakriisin alussa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: suomalaisen elinkeinoelämän tulee ottaa päihdehaitat vakavasti3.3.2020 15:06:43 EETTiedote

Alkoholin saatavuutta lisäävien lakimuutosten haittavaikutukset osuvat jo ennestään kaikkein huono-osaisimpaan väestöryhmään. Vaikutukset ovat kuitenkin laajempia, sillä alkoholi aiheuttaa myös suomalaiselle työelämälle vuosittain huomattavat miljardiluokan tappiot. EHYT ry peräänkuuluttaa elinkeinoelämältä vastuullista keskustelua alkoholipolitiikasta.