Kilpisjärvellä jo 73. liikuntajuhannus, mutta sujuuko vielä hiihto?

- Päättymässä olevan tunturitalven lunta on vielä riittämiin ja uuttakin voi tulla, arvioi kisajärjestelykonkari ja latumestari Veikko Aaltonen yli puolen vuosisadan paikalliskokemuksellaan. Hän tietää hyvin, ettei maantiellä tunturin ohi ajeleva tiedä, eikä näe, mitä tunturin pohjoispuolella vielä saattaa olla juhannushiihtäjääkin odottamassa.

Suomen itsenäisyyden 100-juhlavuoden ”lämmittelylajina” tarjottiin viime vuonna Hulahula-jumppaa tunturioloissa – kesällä ja sukset jalassa. (Kuva: Ilkka Metsälä)

Kilpisjärven legendaarisin liikuntatapahtuma on vuodesta 1946 alkaen joka vuosi järjestetty juhannushiihto. Tänä vuonna kyseessä on 73. peräkkäinen järjestely- ja suurella todennäköisyydellä myös hiihtokerta, johon liittyvä lumitilanteen veikkailu on kesto-osa tätä erikoista kesälajia.

Juhannusviikonvaihteen avauslaji hiihto ei ehkä synnytä hikeä, kuin n. tunnin kapuamisessa hiihtopaikalle - jossakin ”Saanan uumilla”.

Varsinaiset hikilajit ovat lauantainen suunnistuskisa ja sunnuntainen vuorijuoksu. Rasteja haetaan rogaining-menetelmällä eli vapaavalintaisessa järjestyksessä mahdollisimman suurta pistemäärää kahden tunnin aikana keräten. Vuorijuoksu muuttui aiempaa haastavammaksi nousukisaksi sillä Metsähallitus purki aiemmat nousuportaat turvallisuussyistä. Heittokisailussa saappaiden viskonta vaihdetaan suopunginheittoon, jossa Käsivarren paliskunta tarjoaa asiantuntemustaan.

Kilpisjärven liikuntajuhannus 2018:
- pe 22.6. klo 17.00 Juhannusaaton hiihdot ja mm. klo 21 juhannuskokko
- la 23.6. klo 12.00 Kilpis-pisterastit/rogaining
- su 24.6. klo 10.30–11.30 Saanan suopunginheittokisa ja klo 11.00 Saanan vuorijuoksu

Järjestäjät: Kilpisjärven Saana-Veikot ry ja Kunnon Elämä ry ja Lahden Taimi ry.

Tukija ja kumppanit: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Enontekiön kunta ja Metsähallitus/Lapin luontopalvelut

Antti Honkonen
antti.honkonen@hotmail.fi
www.kunnonelama.fi

Kuvat

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.