Kinkun paistorasva voi tukkia viemärin

Joulukinkun paistamisesta jää yli rasvaa. Jos rasvan kaataa viemäriin, voi siitä seurata ikävä viemäritukos. Kun viemäri tukkeutuu, jätevesi nousee nopeasti lattiakaivosta, pesualtaasta ja pytystä lattialle. Putkiston seinämiin kertyvä rasva on yleisin syy kotien viemäritukoksiin.

Kaada ylimääräinen nestemäinen rasva kannelliseen purkkkiin.

Kinkunpaistolientä ja -rasvaa voi hyödyntää joulukinkun kastikkeessa. Estä viemärin rasvatukos ja lopeta viemärirottien ruokkiminen laittamalla ylimääräinen nestemäinen rasva tiiviisti suljetussa astiassa sekajäteastiaan tai viemällä sen Kinkkutemppu-tempauksen keräyspisteeseen, lisätietoa: kinkkutemppu.fi. Hyytyneen rasvan voit laittaa biojätteeseen. Myös ruokajätteen oikea osoite on biojäteastia, ei viemäri.

Videot opastavat rasvan oikeaan käsittelyyn

Katso hsy.fi/siistiviemari -sivulta vinkkejä kokkausrasvojen oikeanlaiseen käsittelyyn ja videoita viemärietiketistä. Videot on tarkoitettu neuvontakäyttöön ja niitä voi esittää esimerkiksi taloyhtiöiden asukasilloissa. Siisti viemäri -videoita näytetään joulukuussa myös Finnkinon elokuvateattereissa pääkaupunkiseudulla sekä netti-TV:ssä.

HSY:n Opas viemärietikettiin muistuttaa asukkaita käyttämään viemäriä ja vessanpyttyä vain siihen mihin se on tarkoitettu. Opasta voi tilata pääkaupunkiseudun kiinteistöihin jaettavaksi osoitteesta hsy.fi/esitteet.

Lisätietoja: ympäristöasiantuntija Elina Tanner, elina.tanner(at)hsy.fi, puh. 045 657 7375

Kaada ylimääräinen nestemäinen rasva kannelliseen purkkkiin.

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.