Kipparlahden uusi metrosilta on onnistuneesti paikoillaan – metroliikenne aloittaa normaalisti maanantaiaamuna

Kipparlahden metrosilta uusittiin 17.7. - 25.7. Työstä johtuen metroliikenne katkesi tuona aikana Kulosaaresta itään. Iso operaatio sujui mallikkaasti, joten metroliikenne saadaan käyntiin normaalisti maanantaiaamuna. Kipparlahden silmukka on jo avattu ajoneuvoliikenteelle.

Kipparlahden uusi silta ennen siirtoa. Mika Taavitsainen / HKL

Metrokatkon aikana vanhalta sillalta poistettiin rata raiteineen ja sepeleineen, minkä jälkeen silta purettiin. Purkutöiden valmistuttua siirtoradat rakennettiin loppuun ja uuden sillan kansi metroratoineen siirrettiin paikoilleen ja asennettiin tukien päälle. Lopuksi tuettiin rata kohdilleen ja yhdistettiin ratakiskot sekä tehtiin järjestelmäasennuksia. Koeajot tehtiin onnistuneesti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Liikennekatkon aikana toteutettiin myös Siilitien ja Sahaajankadun metrosiltojen vahvennushankkeisiin liittyviä töitä. Lisäksi liikennekatkoa hyödynnettiin tekemällä erilaisia kunnossapitotöitä metroasemilla ja metroradalla. Katkon aikana vaihdettiin esimerkiksi kymmenen Itäkeskuksen vaihdealueilla elinkaarensa päähän tullutta vaihdetta ja raideristeystä, päivitettiin Kontulan ja Itäkeskuksen valaistukset led-valoiksi ja uusittiin metroradan alittava Mustapuron rumpuputki Varikkotien ja Itäväylän välisellä osuudella.

Vuonna 1972 valmistuneen Kipparlahden metrosillan rakenteet eivät enää täyttäneet rakenteille asetettuja vaatimuksia eivätkä siten mahdollistaneet metrokaluston kehittämistä. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan näillä näkymin lokakuussa 2021. Hankkeen tilaaja on HKL ja urakoitsija Kreate Oy.

Lisätiedot:
projektipäällikkö/HKL
Lasse Rosenholm
lasse.rosenholm@hel.fi

Kipparlahden uusi silta ennen siirtoa. Mika Taavitsainen / HKL

HKL:n johtokunta esittää raitiovaunuvarikoiden kokonaiskehittämissuunnitelman päivittämistä17.9.2021 12:30:05 EEST | Tiedote

HKL:n johtokunta esittää 23.9.2021 kokouksessaan vuonna 2018 hyväksytyn raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman päivitystä siten, että Koskelan varikko toteutetaan ennen Laajasalon varikkoa ja Töölön nykyisen varikon elinkaarta jatketaan. Tällöin Laajasalon tai vastaavan kokoluokan varikkoa tarvittaisiin palvelemaan laajenevaa raitiotieliikenteen säilytyskapasiteettia vasta 2030-luvun loppupuolella.