Kipsivalulattian suosio kasvaa – nopeuttaa rakentamista ja lisää asumismukavuutta

Yhä useampaan rakennus- tai saneerauskohteeseen valitaan nyt kipsivalulattia. Knaufin mukaan kipsilattian suosio perustuu materiaalin ominaisuuksiin rakennusvaiheessa ja erityisesti asumisessa.

Auratum Asunnot Helsinki Oy:n Lasse Puumalainen (vas.) ja Antti Vuorela sekä Knauf Oy:n Ville Sarmesto Munkkiniemen Koneen huipulla.

Knauf Oy:n kipsimassalattiatuotteiden menekki on kasvanut huomattavasti. Knaufilla on koko Suomen kattava lattiapumppausverkosto.

– Lattialämmityksen suosio on kasvanut yleisesti. Kipsi valitaan muun muassa siksi, että se on luonnonmukainen ja lähes kutistumaton materiaali, jolla on asumismukavuutta lisääviä ominaisuuksia, kertoo myyntijohtaja Ville Sarmesto Knaufilta.

Nopeampaa rakentamista

Kipsivalulattia on sementtivalulattiaa nopeampi tehdä.

– Kipsilattia on myös lähes kutistumaton, eikä pintalattia vaadi raudoitusta tai vahvikkeita, Ville Sarmesto sanoo.

Rakentamista tai remontoimista vauhdittaa erityisesti se, että vaikka kipsin normaali kuivumisaika on sentti viikossa, sen voi kuivattaa myös tätä nopeammin lattialämmitystä käyttäen.

– Lattialämmityksen voi yleensä kytkeä päälle seitsemän päivän kuluttua pumppauksesta, ja tarvittaessa kuivumisaikaa voidaan lyhentää lämpötilaa nostamalla, Sarmesto jatkaa.

Kipsilattiapinnan vetolujuus on korkea, joten päällysteeksi soveltuvat kaikki tavanomaiset pintamateriaalit.

Kipsi lisää asumisen mukavuutta

Moni suunnittelija ja rakentaja valitsee kipsituotteet niiden laadun ja ominaisuuksien perusteella.

Kyselyssä kerrostaloasujien kokemuksista, tietämyksistä ja arvostuksista (Nordic Morning 2018) ilmeni, että kerrostaloasujille aiheuttaa nykyisissä asunnoissa eniten harmia äänieristyksen riittämättömyys. Äänieristyksen kanssa oli harmia 40 %:lla kyselyyn vastaajista. Muita ongelmia ovat kuumuus lämpimällä säällä (haasteita 57 %:lla) sekä puutteelliset mahdollisuudet säätää lämpötiloja (haasteita 60 %:lla). Kipsivalulattialla voidaan vastata näihin haasteisiin.

– Esimerkiksi LM80-kipsilattiamassan lämmönjohtokerroin on 1,8 W/(K-m), joka on merkittävästi korkeampi luku kuin monella muulla lattiatasoitteella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kipsi reagoi nopeasti lämpötilan vaihteluihin, mikä lisää asumismukavuutta, Ville Sarmesto havainnollistaa.

Kipsillä on hyvät akustiset ominaisuudet. Sen vuoksi esimerkiksi erikoiskipsilevyillä on mahdollista saavuttaa erinomainen väliseinien ääneneristävys.

– Niiden kohdalla korostuu myös se, että materiaalina kipsi voi parantaan huoneen ilmanlaatua. Välipohjaratkaisuissa kipsilattiajärjestelmä toimii taas erinomaisena askelääneneristäjänä.

Monelle tulee yllätyksenä, että kipsi sopii myös rakennuksen kosteatiloihin tai ylipäätään kestää kosteutta.

– Kipsejäkin on erilaisia. Kipsivalulattioissa käytetään pitkälle prosessoitua kipsiä. Mahdollisen kastumisen jälkeen se kuivuu täysin ja lujuudet palautuvat ennalleen. Tästä ominaisuudesta on usein hyötyä rakennusvaiheessa, Sarmesto kertoo.

Lisää tietoa

• Knaufin kipsituotteita ovat kipsilattiamassat, seinä- ja kattolevyt sekä kipsipohjaiset tasoitteet ja laastit.
  • Knaufin kipsivalulattia on valittu ominaisuuksiensa johdosta muun muassa seuraaviin kohteisiin: Turun Skanssi, Munkkiniemen Kone, Pasilan Tripla-asunnot.
  • Knaufin ja Uponorin yhdessä kehittämä Patteritta-kipsilattiajärjestelmä on hiljainen, täyttää tiukatkin askeläänivaatimukset ja reagoi nopeasti lämpötilamuutoksiin ilman vedon tunnetta. Lisätietoja: patteritta.fi

Ville Sarmesto, Myyntijohtaja, Knauf Oy
ville.sarmesto@knauf.fi

Munkkiniemen koneen historiallinen kiinteistö on käymässä läpi täydellistä saneerausta. Vanhasta toimistorakennuskompleksista on muotoutumassa viihtyisä asuinkiinteistö upealla sijainnilla

Espoon Keilaniemen Raaden hampaaseen avautuu Suomen nykyaikaisin kuntosali – Fit Keilaniemi on kuntosalien edelläkävijä15.10.2019 09:17:11 EESTTiedote

Millainen on tulevaisuuden kuntosali? Sen haluaa näyttää loppuvuodesta Espooseen Nesteen vanhaan pääkonttoriin avautuva Fit Keilaniemi, jonka tavoite on olla kuntosalien edelläkävijä. Kuntosalin välineistö ja kokonaisuus ovat osin ainutlaatuisia Suomessa, ja huipputason sali sopii myös aloittelijoille. Fit Keilaniemi on osa Suomen nopeimmin kasvavaa kuntosaliketjua, Ole.Fit-ketjua.

Fit Skatta avattiin – hyvinvointiin erikoistunut premium-kuntosali on myyty jo lähes täyteen3.9.2019 09:13:30 EESTTiedote

Suomen nopeimmin kasvava kuntosaliketju Ole.Fit laajenee tänä syksynä kahdeksalla toimipisteellä. Fit Skatta avasi ovensa 3.9.2019. Treenaamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyvä premium-tason kuntosali herätti jo etukäteen niin paljon kiinnostusta, että lähes kaikki sen jäsenyydet myytiin ennen kuntosalin avausta. Fit Global Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Ole.Fit-ketjun perustaja Tomi Peltonen kertoo, että monipuoliseen kuntosaliketjuun mahtuu erilaisia kuntosalikonsepteja.