Kipsivalulattian suosio kasvaa – nopeuttaa rakentamista ja lisää asumismukavuutta

Yhä useampaan rakennus- tai saneerauskohteeseen valitaan nyt kipsivalulattia. Knaufin mukaan kipsilattian suosio perustuu materiaalin ominaisuuksiin rakennusvaiheessa ja erityisesti asumisessa.

Auratum Asunnot Helsinki Oy:n Lasse Puumalainen (vas.) ja Antti Vuorela sekä Knauf Oy:n Ville Sarmesto Munkkiniemen Koneen huipulla.

Knauf Oy:n kipsimassalattiatuotteiden menekki on kasvanut huomattavasti. Knaufilla on koko Suomen kattava lattiapumppausverkosto.

– Lattialämmityksen suosio on kasvanut yleisesti. Kipsi valitaan muun muassa siksi, että se on luonnonmukainen ja lähes kutistumaton materiaali, jolla on asumismukavuutta lisääviä ominaisuuksia, kertoo myyntijohtaja Ville Sarmesto Knaufilta.

Nopeampaa rakentamista

Kipsivalulattia on sementtivalulattiaa nopeampi tehdä.

– Kipsilattia on myös lähes kutistumaton, eikä pintalattia vaadi raudoitusta tai vahvikkeita, Ville Sarmesto sanoo.

Rakentamista tai remontoimista vauhdittaa erityisesti se, että vaikka kipsin normaali kuivumisaika on sentti viikossa, sen voi kuivattaa myös tätä nopeammin lattialämmitystä käyttäen.

– Lattialämmityksen voi yleensä kytkeä päälle seitsemän päivän kuluttua pumppauksesta, ja tarvittaessa kuivumisaikaa voidaan lyhentää lämpötilaa nostamalla, Sarmesto jatkaa.

Kipsilattiapinnan vetolujuus on korkea, joten päällysteeksi soveltuvat kaikki tavanomaiset pintamateriaalit.

Kipsi lisää asumisen mukavuutta

Moni suunnittelija ja rakentaja valitsee kipsituotteet niiden laadun ja ominaisuuksien perusteella.

Kyselyssä kerrostaloasujien kokemuksista, tietämyksistä ja arvostuksista (Nordic Morning 2018) ilmeni, että kerrostaloasujille aiheuttaa nykyisissä asunnoissa eniten harmia äänieristyksen riittämättömyys. Äänieristyksen kanssa oli harmia 40 %:lla kyselyyn vastaajista. Muita ongelmia ovat kuumuus lämpimällä säällä (haasteita 57 %:lla) sekä puutteelliset mahdollisuudet säätää lämpötiloja (haasteita 60 %:lla). Kipsivalulattialla voidaan vastata näihin haasteisiin.

– Esimerkiksi LM80-kipsilattiamassan lämmönjohtokerroin on 1,8 W/(K-m), joka on merkittävästi korkeampi luku kuin monella muulla lattiatasoitteella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kipsi reagoi nopeasti lämpötilan vaihteluihin, mikä lisää asumismukavuutta, Ville Sarmesto havainnollistaa.

Kipsillä on hyvät akustiset ominaisuudet. Sen vuoksi esimerkiksi erikoiskipsilevyillä on mahdollista saavuttaa erinomainen väliseinien ääneneristävys.

– Niiden kohdalla korostuu myös se, että materiaalina kipsi voi parantaan huoneen ilmanlaatua. Välipohjaratkaisuissa kipsilattiajärjestelmä toimii taas erinomaisena askelääneneristäjänä.

Monelle tulee yllätyksenä, että kipsi sopii myös rakennuksen kosteatiloihin tai ylipäätään kestää kosteutta.

– Kipsejäkin on erilaisia. Kipsivalulattioissa käytetään pitkälle prosessoitua kipsiä. Mahdollisen kastumisen jälkeen se kuivuu täysin ja lujuudet palautuvat ennalleen. Tästä ominaisuudesta on usein hyötyä rakennusvaiheessa, Sarmesto kertoo.

Lisää tietoa

• Knaufin kipsituotteita ovat kipsilattiamassat, seinä- ja kattolevyt sekä kipsipohjaiset tasoitteet ja laastit.
  • Knaufin kipsivalulattia on valittu ominaisuuksiensa johdosta muun muassa seuraaviin kohteisiin: Turun Skanssi, Munkkiniemen Kone, Pasilan Tripla-asunnot.
  • Knaufin ja Uponorin yhdessä kehittämä Patteritta-kipsilattiajärjestelmä on hiljainen, täyttää tiukatkin askeläänivaatimukset ja reagoi nopeasti lämpötilamuutoksiin ilman vedon tunnetta. Lisätietoja: patteritta.fi

Ville Sarmesto, Myyntijohtaja, Knauf Oy
ville.sarmesto@knauf.fi

Munkkiniemen koneen historiallinen kiinteistö on käymässä läpi täydellistä saneerausta. Vanhasta toimistorakennuskompleksista on muotoutumassa viihtyisä asuinkiinteistö upealla sijainnilla

Kotimainen Ole.Fit on ollut jo kaksi vuotta Suomen nopeimmin kasvava kuntosaliketju – konsepti kiinnostaa ulkomaillakin1.2.2019 08:15:00 EETTiedote

Kotimainen kuntosaliyritys Fit Global Oy on kasvanut kahdessa vuodessa kolmen perustajansa ideasta noin kolmenkymmenen toimipaikan Ole.Fit-lisenssikuntosaliketjuksi. Kilpaillulla ja riskialttiilla alalla menestyy, kun tarjoaa kuntosaliyrittäjille kokonaisvaltaisen aloituspaketin ja jatkuvaa tukea sekä omaa päätäntävaltaa, sanoo Fit Globalin hallituksen puheenjohtaja Tomi Peltonen.

Seinäkiipeily kasvoi kaikenikäisten harrastukseksi ja olympialajiksi – Kiipeilyareena avaa boulderointihallin Kalasatamaan17.9.2018 09:37:31 EESTTiedote

Helsingin Salmisaaren Kiipeilyareena on Suomen tunnetuin sisäkiipeilypaikka. Seinäkiipeilyn suosio on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Tänään kiipeilijöitä voivat olla niin lastenlasten kanssa harrastavat isovanhemmat kuin olympialaisiin tähtäävät nuoret kiipeilijälupaukset. Kiipeilyareena avaa uuden toimipisteen Helsingin Kalasatamaan.