Kirjailija ja lätkäjätkä juoksevat ilmastonmuutoksen uhrien auttamiseksi: ”Hyvää on kiva tehdä!”

Kirjailija-ultrajuoksija Karo Hämäläinen ja ex-jääkiekkoilija Hannes Hyvönen pukeutuvat toukokuussa punaiseen kerätäkseen rahaa Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön.

Kuva: Jenna Lehtonen

Hyvönen ja Hämäläinen ovat Suomen Punaisen Ristin VIP-juoksijoita toukokuun 18. päivä järjestettävässä Helsinki City Running Day -tapahtumassa, jonka yhteydessä kerätyt varat suunnataan ilmastonmuutoksesta eniten kärsiville alueille.

– En miettinyt sekuntiakaan, kun tähän pyydettiin mukaan. On kunniatehtävä, että saan lyödä värit päälle ja järjestää keräyksen, Hannes Hyvönen sanoo.

Hyvönen kertoo, ettei ole vielä koskaan juossut kymmentä kilometriä pidempää matkaa. Edessä on tiukkaa treeniä, sillä hän aikoo selviytyä tulevalta puolimaratonilta maaliin saakka.

Hämäläinen puolestaan on juossut 40-vuotiaana yli 160 kilometrin ultrajuoksumatkan ja aikoo tarpoa Helsinki City Run -päivänä sekä puolimaratonin että täyspitkän maratonin.

Ihmisten auttaminen ja ilmastonmuutos koskettavat molempia.

– Haluan auttaa ihmisiä elämässä eteenpäin. Tahdon olla esimerkki taistelutahdosta ja motivaatiosta, sanoo Hyvönen.

Punainen Risti haastaa kaikki mukaan juoksemaan

Kaikki Helsinki City Running Dayssa Punaiselle Ristille kerätyt rahat kohdennetaan kuivuudesta ja luonnonmullistuksista kärsiville alueille esimerkiksi Tadžikistaniin ja eteläiseen Afrikkaan.

Tadžikistanissa säiden lämpeneminen aiheuttaa muun muassa mutavyöryjä, jotka ovat vaaraksi ihmisille, asunnoille ja infrastruktuurille. Punainen Risti kouluttaa kylissä vapaaehtoisia, jotka organisoivat vallien ja kanavien kaivamista mutavyöryjen ohjaamiseksi asuinrakennusten ohi.

Eteläisessä Afrikassa Punaisen Ristin vapaaehtoiset auttavat perheitä rakentamaan puutarhoja, jotka on rakennettu tuottamaan satoa silloinkin, kun kasteluvettä on niukasti.

Lahjoita Hannes Hyvösen keräykseen

Lahjoita Karo Hämäläisen keräykseen

Perusta oma keräys

varainhankinnan suunnittelija Eeva Arrajoki, p. 040 181 3920

viestinnän asiantuntija Tuuli Daavittila, p. 040 589 3414

Röda Korset öppnar en coronavårdcentral i Jemen21.9.2020 09:46:40 EESTTiedote

Internationella rödakorskommittén (ICRC), Finlands Röda Kors och Norges Röda Kors har den 20 september i samarbete med Röda Halvmånen i Jemen öppnat en coronavårdcentral som erbjuder avgiftsfri vård i staden Aden i Jemen. Med hjälp av centralen bereder man sig för en eventuell andra coronavåg i landet. I Jemen pågår världens allvarligaste humanitära kris och endast under hälften av landets hälsovårdstjänster är i funktion.

Punainen Risti avaa koronahoitokeskuksen Jemeniin 21.9.2020 09:46:39 EESTTiedote

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC), Suomen Punainen Risti ja Norjan Punainen Risti on avannut yhteistyössä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa maksutonta hoitoa tarjoavan koronahoitokeskuksen Jemeniin, Adenin kaupunkiin, 20. syyskuuta. Keskuksen avulla varaudutaan mahdolliseen toiseen korona-aaltoon maassa. Jemenissä on käynnissä maailman vakavin humanitaarinen kriisi ja vain alle puolet maan terveyspalveluista on toiminnassa.