Kirjailija Juha Vakkuri on kuollut

Kirjailija Juha Vakkuri on menehtynyt perjantaina 8.3. vaikean sairauden seurauksena.

Juha Vakkuri. Kuva: Ville Juurikkala

Juha Vakkuri (s. 1946) on kirjoittanut mittavan uransa aikana romaaneja, näytelmiä, runoteoksia ja dokumenttiohjelmia. Hänet tunnetaan myös Beninissä sijaitsevan suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskuksen Villa Karon perustajana.

Juha Vakkurin viimeisin kirja on syksyllä 2017 ilmestynyt romaani Mannerheim ja saksalainen suudelma. Muita hänen teoksiaan ovat mm. tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon saanut Afrikka-trilogia Afrikan poikki (2009), Afrikan ympäri (2012) ja Afrikan sydämeen (2014) sekä omaelämäkerta Olkilinna - Elämää kolmella mantereella (2016).

Vakkuri on toiminut YK:n kehitysohjelman UNDP:n palveluksessa Afrikassa ja New Yorkissa ja työskennellyt sekä MTV:n palveluksessa että Yleisradiossa ohjelmapäällikkönä. Vuodesta 1974 lähtien hän on tehnyt useita raportointimatkoja Afrikkaan ja käynyt vuosien mittaan lähes kaikissa Afrikan maissa. Hän on saanut valtion elokuvapalkinnon televisioesseestään Afrikka, Tarzan ja minä (1978) sekä kirjallisuuden Suomi-palkinnon romaanistaan Sirkuksen sydän (WSOY, 1997).

Juha Vakkuri. Kuva: Ville Juurikkala

Stupido Records täyttää 30 vuotta – uutuuskirja paljastaa sattumukset ja sekoilut suomalaisen musiikkibisneksen aluskasvillisuudessa20.3.2019 09:37:00 EETTiedote

Stupido Records on harvoja suomalaisia itsenäisiä pitkän linjan indie-levy-yhtiöitä. Sen 30-vuotista taivalta juhlitaan 11. ja 12.4. Helsingin Tavastia-klubilla, luonnollisesti värikkään livekattauksen voimin. Perustaja Joose Berglund paljastaa uutuuskirjassaan Stupido Records 30-vuotta – pari lanttia kaaoksesta, kuinka virolaisen Villu Tammen singlelevyn "vahingossa" julkaiseminen johti lopulta vuosikymmenien työhön suomalaisen vaihtoehtorockin parissa.

Maria Ohisalo ja Arno Kotro sekä joukko nimekkäitä vaikuttajia ruotivat uutuuskirjassaan tasa-arvoon liittyviä puutteita26.2.2019 13:33:00 EETTiedote

Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalon sekä opettaja ja kirjailija Arno Kotron kokoamassa uutuuskirjassa “Sinua on petetty” nimekkäät vaikuttajat ruotivat sukupuolten tasa-arvoon liittyviä epäkohtia. Teokseen ovat kirjoittaneet mm. Nasima Razmyar, Koko Hubara, Katleena Kortesuo ja Saara Särmä. “Sinua on petetty” julkaistaan tasa-arvon päivänä 19.3.