Kirjailija Juha Vakkuri on kuollut

Kirjailija Juha Vakkuri on menehtynyt perjantaina 8.3. vaikean sairauden seurauksena.

Juha Vakkuri. Kuva: Ville Juurikkala

Juha Vakkuri (s. 1946) on kirjoittanut mittavan uransa aikana romaaneja, näytelmiä, runoteoksia ja dokumenttiohjelmia. Hänet tunnetaan myös Beninissä sijaitsevan suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskuksen Villa Karon perustajana.

Juha Vakkurin viimeisin kirja on syksyllä 2017 ilmestynyt romaani Mannerheim ja saksalainen suudelma. Muita hänen teoksiaan ovat mm. tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon saanut Afrikka-trilogia Afrikan poikki (2009), Afrikan ympäri (2012) ja Afrikan sydämeen (2014) sekä omaelämäkerta Olkilinna - Elämää kolmella mantereella (2016).

Vakkuri on toiminut YK:n kehitysohjelman UNDP:n palveluksessa Afrikassa ja New Yorkissa ja työskennellyt sekä MTV:n palveluksessa että Yleisradiossa ohjelmapäällikkönä. Vuodesta 1974 lähtien hän on tehnyt useita raportointimatkoja Afrikkaan ja käynyt vuosien mittaan lähes kaikissa Afrikan maissa. Hän on saanut valtion elokuvapalkinnon televisioesseestään Afrikka, Tarzan ja minä (1978) sekä kirjallisuuden Suomi-palkinnon romaanistaan Sirkuksen sydän (WSOY, 1997).

Juha Vakkuri. Kuva: Ville Juurikkala