Kirjailijakomeetta Édouard Louisin voittokulku Suomessa jatkuu – Tammikuussa käännös romaanista Kuka tappoi isäni ja ensimmäinen romaanin sovitus suomalaisella näyttämöllä

Ranskan puhutuimman nykykirjailijan Édouard Louisin kolmas suomennettu romaani Kuka tappoi isäni (alkuteos 2018) ilmestyy tammikuussa Lotta Toivasen suomentamana. Espoon Kaupunginteatteri esittää sen näyttämösovituksen 20.—21.1.2022.

Édouard Louisin kolmas romaani Kuka tappoi isäni ilmestyy tammikuussa.

Édouard Louis (s. 1992) antaa äänen Euroopan unohdetulle kansalle. Hänen ensimmäinen romaaninsa Ei enää Eddy on riipaiseva omaelämäkerrallinen kertomus koulukiusatusta pojasta taantuvalla teollisuuspaikkakunnalla. Toinen romaani Väkivallan historia kuvaa raiskausta uhrin näkökulmasta, mutta laajenee puheenvuoroksi yhteiskunnan rakenteellisesta väkivallasta. Kolmannessa romaanissaan Louis jatkaa omaelämäkerrallisten ja yhteiskunnallisten aiheiden yhdistämistä hätkähdyttävän koskettavalla tavalla. Kuka tappoi isäni on tarina pohjoisranskalaisesta isästä, joka raskaan teollisuustyön uuvuttamana on 50-vuotiaana fyysisessä ja henkisessä hajoamispisteessä. Tarina on yhtä lailla raivokas kannanotto poliittisia eliittejä vastaan kuin pojan rakkaudentunnustus isälleen.

Louisin romaaneihin perustuvia näyttämösovituksia on esitetty Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Amsterdamilaisen ITA-ensemblen vierailuesitys Wie heeft mijn vader vermoord (Who killed my father) Espoon Kaupunginteatterissa on ensimmäinen Suomessa nähtävä Louisin teokseen perustuva näyttämöteos.

Belgialainen merkittävä nykyohjaaja Ivo van Hove on sovittanut romaanin monologiksi palkitulle hollantilaiselle näyttelijälle Hans Kestingille. Innostuneen vastaanoton saaneen esityksen ensi-ilta oli kesäkuussa 2020 Hollannissa. Sittemmin se on kiertänyt Euroopassa useilla näyttämöillä.

Esitykset Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa 21.1. klo 19 ja 22.1. klo 14.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Johanna Harkkila, Tammi
johanna.harkkila@tammi.fi

Lisätiedot ja pressiliput:

Julia Pajunen, Espoon Kaupunginteatteri
julia.pajunen@espoonkaupunginteatteri.fi

Édouard Louisin kolmas romaani Kuka tappoi isäni ilmestyy tammikuussa.

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.