Kirjailijat antavat teoksilleen äänensä radiossa

Suomalaisen nykykirjallisuuden suosituimpiin tähtiin kuuluvat Max Seeck, Henriikka Rönkkönen ja Kale Puonti tuovat teoksensa suuren yleisön kuultavaksi suorissa radiolähetyksissä maaliskuussa. Myös Samu Haber osallistuu Suplan lukuhetkeen lukemalla ääneen omaa elämäkertaansa. Lukuhetkien tarkoitus on kannustaa kuluttajia kirjallisuuden pariin ja ne lähetetään Radio Rockin, Radio Suomipopin ja Me Naiset Radion taajuuksilla maaliskuun jokaisena lauantaina.

Kirjallisuuden kuluttaminen on koronakauden aikana kasvanut kaikissa myyntikanavissa. Kun painetun kirjan myynti kasvoi viime vuonna 2 %, edellisvuodesta tuplaantunut äänikirjojen myynti veti sähköiset kirjallisuustuotteet vuonna 2020 jopa 37 %:in kasvuun. Yleisen kirjallisuuden kokonaismarkkinasta jo 17 % on kuunneltavaa. Myös koko vuoden myydyin kirja oli ensimmäistä kertaa äänikirja*. Äänikirjapalvelu Supla kutsuu kirjailijoita radioon muistuttaakseen, että kuunneltava kirja on hyvä tapa tuoda kirjallisuus kaikkien helposti saataville.

”Kirjallisuus seuraa musiikin viitoittamaa tietä ajasta ja paikasta riippumattomaksi viihteeksi ja äänikirjojen kulutus on todella vahvassa kasvussa. Vaikka lukeminen muuttaakin muotoaan, sen hyvää tekevä vaikutus korostuu erityisesti tällaisina vaikeina aikoina. Lukeminen ja tarinan kuuntelu tarjoavat vastapainoa lyhytjännitteiseen arkeen, kehittävät keskittymiskykyä ja lievittävät stressiä. Usea kuitenkin kokee, että kirjaan tarttumiseen ei arjen keskellä ole aikaa. Me haluamme radioihin tuodun lukuhetken avulla innostaa ihan kaikkia kirjallisuuden pariin ja tuoda laadukas tarina helposti saataville”, kertoo äänikirjapalvelu Suplasta vastaava sisältöjohtaja Johannes Saukko ja jatkaa: ”Tämä kirjallisuuden muoto sopii kiireiseen elämäntyyliin täydellisesti. Kuunneltavaa kirjallisuutta voi kuluttaa samaan aikaan kuin tekee jotain muuta. Kirjat ovatkin nykyään kuluttajien seurana lenkeillä, autoillessa ja siivotessa. Suosituimpia äänikirjoja ovat olleet elämäkerrat, rikostarinat, lasten- ja nuortenkirjat sekä luonnollisesti suuret kaunokirjallisuusnimet.”

Ääneen lukeminen ja kuuntelu syventävät tarinaa

Suplassa uskotaan äänikirjojen kasvun jatkuvan reippaana myös tänä vuonna, kun uudet kuluttajat löytävät innostavan tavan kuluttaa tarinoita ja tietoa sekä uppoutua tunnelmiin. Samu Haberille oman tarinansa ääneen lukeminen osoittautui arvioitua henkilökohtaisemmaksi kokemukseksi.

”Minulla on lapsesta saakka ollut tiivis suhde kirjoihin, sillä pienenä minulle luettiin paljon ääneen. Rakastin kuunnella tarinoita. Vaikka olen siitä lähtien lukenut paljon, on kirjojen kuuntelu tuplannut oman aikani kirjallisuuden parissa. Kuunneltavaan tarinaan voi uppoutua missä vain ja esimerkiksi keikkarundeilla tai televisiokuvauksissa se oli turvallinen tapa palautua esiintymisten jälkeen”, kertoo Suplan suorassa lukutuokiossa Forever yours -elämäkertaansa ääneen lukeva Samu Haber ja lisää: ”Ääneen lukeminen on tärkeää pienen ihmisen kehitykselle, mutta oman tarinan ääneen lukeminen oli todella erikoinen kokemus. Kohtasin sitä lukiessani itseni ja tekemiseni vielä syvemmin ja jos mahdollista, muuttui tarinani jollain kummallisella tavalla olettamaani henkilökohtaisemmaksi. Nyholmin hienosti kynäilemää kirjaamme ääneen lukiessani koin myös kertovani tarinaani suoraan jollekin sinulle.”

Henriikka Rönkköselle kirjoittamisprosessi on kirjan formaatista riippumatta sama. Hän pitää tärkeänä, että suosiotaan kasvattavalla äänikirjalla on mahdollista tavoittaa yhä enemmän niitä ihmisiä, jotka eivät perinteistä kirjaa ole tottuneet ostamaan.

”En kirjoittaessani mieti sitä, miten lukija tarinani nauttii. Pyrin aina tekemään tekstistä sujuvaa ja selkeää, jolloin lukijan tai kuulijan ei tarvitse palata taaksepäin ymmärtääkseen, kenestä tai mistä puhutaan. Huumorissa tekstin rytmityksen merkitys kuitenkin korostuu. Toki se, kuka äänikirjan sitten lopulta lukee, varmasti vaikuttaa kuuntelukokemukseen”, kertoo Henriikka Rönkkönen ja jatkaa: ”Onkin mukavaa päästä nyt itse kokeilemaan lukemista ja omaan tarinaani eläytymistä suurelle yleisölle radioon. Toivon, että lukuhetkemme kannustaa lisää kuulijoita kirjojen kuuntelun pariin.”

Suplan lukuhetki

La 6.3.2021 klo 10 Radio Rock: Kale Puonti - Milo
La 13.3.2021 klo 10 Me Naiset Radio: Henriikka Rönkkönen - Määmatka ja muita sinkkuelämän ihmeitä
La 20.3.2021 klo 10 Radio Rock: Max Seeck - Uskollinen lukija
La 27.3.2021 klo 12 Radio Suomipop Tuomas Nyholm - Samu Haber, Forever yours, lukijana Samu Haber

*Carl-Johan Forssén Ehrlin: Kani joka tahtoi nukahtaa.

Supla on Sanoman vuonna 2015 julkaisema sovellus, joka laajeni keväällä 2020 tarjoamaan kuuntelijoilleen podcast- ja radiosisältöjen lisäksi täysimittaista Supla+ -äänikirjapalvelua. Suplan kautta voi kuunnella kuukausitilauksella kaikkien suurimpien kustantajien äänikirjat, ja ilmaiseksi satoja podcasteja sekä kahdeksan radiokanavan live-lähetykset. Suplan tavoitteena on tarjota erilaista kuunneltavaa hetkeen kuin hetkeen. www.supla.fi

Johannes Saukko, sisältöjohtaja, Nelonen Media
+358 40 594 8670, johannes.saukko@nelonenmedia.fi

Suomen suurin burgeriterassi tuo hampurilaismestarit ja jalkapallon EM-kisat Rautatientorille15.4.2021 13:51:07 EEST | Tiedote

Toissa kesänä suosiollaan yllättänyt ensimmäinen Burger Lovers -ruokatapahtuma järjestetään pandemian aiheuttaman välivuoden jälkeen taas kesäkuussa. Koronarajoitusten vuoksi tapahtuman muoto vaihtuu avoimesta ruokafestivaalista Suomen suurimmaksi burgeriravintolaksi, jonka keittiöistä vastaavat maamme arvostetuimmat hampurilaisravintolat ja burgereihin erikoistuneet keittiömestarit. Burger Lovers -jättiravintola aukeaa Helsingin Rautatietorille 11. kesäkuuta ja on avoinna joka päivä 21.6. saakka. Terassiravintolan suurilta näytöiltä voi seurata jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluita, eli myös Suomen Huuhkaja-miehistön ensiesiintymistä jalkapallon arvokisoissa.

Naughty BRGR onnistui ravintolasulkutempauksessaan: 30 000 burgeria ennätysajassa23.3.2021 12:54:34 EET | Tiedote

Keittiömestari Akseli Herlevin perustamat Naughty BRGR -ravintolat ovat pitäneet keittiönsä toiminnassa ja henkilökuntansa töissä maaliskuun 8. päivänä alkaneesta ravintolasulusta lähtien. Ravintolayhtiö tavoitteli valmistavansa ja myyvänsä alkujaan kolmeksi viikoksi määrätyn sulun aikana 30 000 hampurilaista. Kunnianhimoinen tavoite täyttyi jo kahdessa viikossa ja samalla Naughty BRGR rikkoi myyntiennätyksensä. Herlevi arvioi suosion perustuvan ihmisten talkoohengen ja laadukkaan tuotteen lisäksi koronaturvalliseen palveluun sekä kotiin saakka laatunsa pitävien annosten toimitusketjuun.

Tuottajalle kiitos -stipendit ovat taas haettavissa viljelyn kehittämiseen ja tiedon jakamiseen2.3.2021 10:37:17 EET | Tiedote

Kolmannen kerran avautuva Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian Tuottajalle kiitos -stipendihaku antaa kaikille maanviljelijöille mahdollisuuden hakea stipendiä viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyvien innovaatioiden kehittämiseen, testaamiseen sekä uuden tiedon jakamiseen. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos viljelyn kehittämisestä sekä vastuullisuudesta läpi koko arvoketjun. Pitkällä aikavälillä kaikki viljelijät hyötyvät kehittämistyöstä ja niiden tuloksista.

16-vuotias suomalainen Luka Nurmi rata-autojen merkkiluokkaan Ferrarilla23.2.2021 09:50:00 EET | Tiedote

Suomalainen Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi saa kisakäyttöönsä Ferrari 488 Challenge -auton sekä Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Sarja sisältää seitsemän osakilpailua, joihin Nurmi osallistuu tehdastallin kalustolla. Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja ja AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Toni Vilander voitti tallille FIA WEC-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 2014.

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle17.2.2021 09:40:25 EET | Tiedote

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.