Kirjailijavierailu: Bertin päiväkirjat -sarjan kirjailijat Suomeen lokakuussa

Ruotsalaiset kirjailijat Anders Jacobsson ja Sören Olsson vierailevat Suomessa 26.–27.10.2022. Jacobsson ja Olsson osallistuvat vierailunsa aikana Helsingin Kirjamessuille. Kirjailijoiden suositun romaanisarjan uusi suomennos Bertin epätoivopäiväkirja julkaistiin syyskuussa pitkän tauon jälkeen Avaimen kustantamana.

Anders Jacobsson ja Sören Olsson, kuvaaja: Rodrigo Soto

Serkusten Anders Jacobssonin (s. 1963) ja Sören Olssonin (s. 1964) kirjoittamia lasten- ja nuortenromaaneja on myyty 25 maassa yhteensä jo yli 12 miljoonaa kappaletta. Bertin päiväkirjoja he ovat kirjoittaneet yhdessä jo vuodesta 1987 lähtien. Kirjoihin pohjautuva elokuva Bert – Viimeinen viaton ilmestyi vuonna 1995 ja 2020. Televisiosarja Bert ilmestyi Ruotsissa vuosina 1994 ja 2021. Bertin epätoivopäiväkirjan on suomentanut Mirka Maukonen. Storytel on julkaissut romaanin äänikirjana.

Bertin epätoivopäiväkirjassa Bert Ljung on viimein aloittanut seurustelun unelmiensa tytön Alvan kanssa. Korona sotkee kuitenkin Bertin suunnitelmia ja aiheuttaa mutkia matkaan. Jaksaako Alva odottaa häntä?

Kirjailijat vierailevat Helsingin Kirjamessuilla

Anders Jacobsson ja Sören Olsson osallistuvat Helsingin Kirjamessujen ohjelmaan torstaina 26.10. Kirjailijoiden ohjelmassa on muun muassa kustantajan lehdistötilaisuus Messukeskuksessa klo 10.30, haastattelu Töölönlahti-lavalla klo 11.30 ja haastattelu Storytelin osastolla 7g140 klo 13.00. Jacobsson ja Olsson tapaavat messuyleisöä myös  kirjakauppojen osastoilla ja Avaimen osastolla 6e58.

Aikaisemmin ilmestyneistä Bert-romaaneista sanottua

“Päiväkirjamuotoisista Bert-kirjoista saa vahvan todellisuuden tunteen, sillä Bert listaa niin yksityiskohtaisesti urheilutuntien jalkahien lemun, peiton alla piereskelyn kuin tytöistä unelmoinnin ja suuret haaveetkin, että kirjoja lukiessa on helppo kuvitella tirkistelevänsä oikean pojan elämään. Toinen tärkeä syy suosioon on vitsien karnevalistisuus: niissä varhaisnuoret saavat revitellä juuri niillä alueilla, jotka aikuiset haluaisivat siistiä lapsistaan.”
Paula Havaste, HS, 20.12.1996 (kirjasta Bertin tunnustukset

“29-vuotias (Riku) Nieminen ja 33-vuotias (Antti) Holma kertovat kuluttaneensa lapsuudessaan paljon aikaa kirjojen parissa. Molemmat innostuivat etenkin pojille suunnatusta ruotsalaisesta kirjasarjasta Bertin päiväkirjat.”

Miia Hiiri, Ilta-Sanomat, 10.12.2015

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, vilja.kujanpaa@avain.net, puh. 040 755 3319

Anders Jacobsson ja Sören Olsson, kuvaaja: Rodrigo Soto
kansi: Jacobsson & Olsson, Bertin epätoivopäiväkirja (Avain)

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Finlandia-ehdokas Ville-Juhani Sutinen: Pelastamisen arvoinen maailma18.11.2022 13:51:29 EET | Tiedote

"Teoksessani Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta (Avain 2022), joka valittiin tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi, kirjoitan pitkistä ja vaikeina pidetyistä kirjoista. Tarkastelen romaaneja etenkin siitä näkökulmasta, että merkittävänä taiteena ne luovat oman maailmansa ja sitä kautta synnyttävät merkityksiä todelliseen maailmaan. Jos näitä kirjoja ei olisi, minun maailmani olisi tyhjempi. Voi olla, että olisin hengissä ilmankin niitä, mutta ilman niitä minulla ei olisi elämää sellaisena kuin minä sen käsitän. Ihmiset tarvitsevat taiteen ja kirjallisuuden peiliä nähdäkseen sen, mikä on aidosti tärkeää", pohtii kirjailija Ville-Juhani Sutinen taiteen arvoa Kustantamo kuulumisia -blogissa.

Avaimen kevät 20233.11.2022 09:54:50 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelmassa on laaja valikoima kotimaista tietokirjallisuutta: oppaat huonekasvien hoitoon, itsensätyöllistämisen erityistaitoihin ja parempiin kohtaamisiin työpaikoilla. Kakkuja ja kirjallisuutta, Italian keskiaikaisia kyliä tai pieniä ötököitä rakastavat lukijat saavat omat teoksensa. Kustantamo julkaisee myös Tittamari Marttisen ensimmäisen aikuiselle lukijalle kirjoitetun romaanin Avoimesti sinun. Lapsille ja nuorille on luvassa humoristisia seikkailuita sekä lasten maailmaan sopivaa tietoa sota-ajan lasten ja perheiden arjesta, Euroopan kaupungeista sekä Pohjolan petoeläimestä sudesta.