Kustannusosakeyhtiö Tammi

Kirjallisuuden Nobel-palkinto Kazuo Ishigurolle

Vuoden 2017 Nobelin kirjallisuuspalkinto on myönnetty englantilaiselle Kazuo Ishigurolle. Palkinnonsaaja julkistettiin tänään.

Kuva: Jane Brown

Kazuo Ishiguro on Japanissa 1954 syntynyt, vuodesta 1960 Englannissa asunut maineikas kirjailija. Hänen kirjojaan on käännetty yli 30 kielelle. Ishiguron yksikään teos ei ole toisensa kaltainen. Hänen rakastetut romaaninsa kuten Ole luonani aina, Menneen maailman maalari ja Pitkän päivän ilta ovat saaneet lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Vuonna 2016 ilmestynyt Haudattu jättiläinen on hänen seitsemäs suomennettu teoksensa. Uusi painos Haudatusta jättiläisestä saapuu markkinoille lokakuun lopussa.

Tammi on kustantanut kaikki Ishiguron suomennetut teokset.

Silmissä siintävät vuoret, suom. Marjatta Kapari. Tammi, 1983.

Menneen maailman maalari, suom. Helene Bützow. Tammi, 1988.

Pitkän päivän ilta, suom. Helene Bützow. Tammi, 1990.

Me orvot, suom. Helene Bützow. Tammi, 2002.

Ole luonani aina. suom. Helene Bützow. Tammi, 2005.

Yösoittaja, suom. Helene Bützow. Tammi, 2011.

Haudattu jättiläinen, suom. Helene Bützow. Tammi, 2016.

Ishiguro on Kustannusosakeyhtiö Tammen kolmaskymmenes Nobel-palkinnon voittaja.

Lisätietoja:

Outi Mäkinen | kustannusjohtaja | Tammi

outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Arvostelukappaleet:

tiedotus@tammi.fi

Kuva: Jane Brown

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.

Neljännen Dekkarifestivaalin kansainvälisinä tähtivieraina Jonas Bonnier, Jens Henrik Jensen, Arne Dahl ja Martin Österdahl29.5.2018 14:00Tiedote

Dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat yhteen kokoava Dekkarifestivaali järjestetään tulevana syksynä jo neljännen kerran. Mukana on jopa neljä kansainvälistä tähtivierasta, kun kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalin vieraaksi saapuvat ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Tänä vuonna festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Kaunokirjallisuuden suuret naiset keskiössä Tammen 75-vuotisjuhlaseminaarissa28.3.2018 14:27Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Tammi juhlii 75-vuotista taivaltaan juhlaseminaarilla. Tammen perustamispäivänä 6. toukokuuta järjestettävässä kaikille avoimessa seminaarissa lavalle nousevat Tammen suuret naiskirjailijat, muun muassa Kaari Utrio, Märta Tikkanen ja Saara Turunen. Juhlavuoden aikana luvassa on myös ulkomaisia kirjailijavieraita, joista keväällä Suomeen saapuvat Marian Keyes ja Kim Leine.