Kirjallisuuden nobelisti Abdulrazak Gurnah Suomeen toukokuussa

Tuorein Nobelin kirjallisuuspalkinnon saaja Abdulrazak Gurnah vierailee Suomessa 31.5.2022. Hänen ensimmäinen suomennettu teoksensa Loppuelämät (suom. Einari Aaltonen) ilmestyy tänään arvostetussa Keltaisessa kirjastossa.

Gurnahin kustantaja Tammi järjestää yleisötilaisuuden Helsingissä Bio Rexissä tiistaina 31.5. kello 18. Tilaisuudessa nobelistia haastattelee Finlandia-palkittu kirjailija Jussi Valtonen

Vuoden 2021 nobelisti Abdulrazak Gurnah on unohdetun Afrikan ääni, historian melskeisiin hävinneiden siirtomaiden kertoja, jolla on taito löytää suurista tragedioista hiljaista kauneutta. Ensimmäinen Gurnahilta suomennettu teos Loppuelämät käsittelee ihmiskohtaloita siirtomaavallan ytimessä. Se kertoo unohdetuista ihmisistä, joiden elämä jatkui, vaikka maailma särkyi ympärillä. 1900-luvun alussa Saksan Itä-Afrikassa elämä on levotonta. Sorretut nousevat kapinaan kerran toisensa jälkeen, ja siirtomaajoukot tukahduttavat liikehdinnän verisesti. Historian juurettomiksi jättämät elämät kietoutuvat toisiinsa, koska elettävä on, tapahtuu maailmassa mitä tahansa.

"Vain harvoin saa avata kirjan ja havaita, että sen lukeminen muistuttaa rakastumista. Uskaltaa tuskin hengittää ettei lumous rikkoutuisi”, kirjoitti The Times arviossaan Loppuelämistä.

Abdulrazak Gurnah (s. 1948) on Tansanian Sansibarissa syntynyt, englanniksi kirjoittava kirjailija. Hän lähti kotimaastaan poliittisena pakolaisena 18-vuotiaana ja on sen jälkeen asunut Isossa-Britanniassa. Kentin yliopistossa akateemisen uransa tehnyt Gurnah on englannin kielen ja postkolonialistisen kirjallisuuden emeritusprofessori. Hän on julkaissut kymmenen romaania sekä novelli- ja esseekokoelmia, ja usea teos on ollut Booker-ehdokkaana. Vuonna 2021 Gurnah voitti Nobelin kirjallisuuspalkinnon. Hänen tuorein romaaninsa Loppuelämät ilmestyi 2022.

Ilmoittautuminen Bio Rexin tilaisuuteen 26.5. mennessä: https://www.tammi.fi/yleinen/ilmoittautuminen

Haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Johanna Harkkila, puh. 041 4497274, johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappaleet: tiedotus@tammi.fi

Abdulrazak Gurnah sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon viime vuonna. Kuva © Mark Pringle

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.