Kirjanmerkki-podcast: Pienelle lapselle lukeminen on välillä ihanaa – ja välillä puuduttavaa

Lapsen Maailma -lehden Kirjanmerkki-podcast selvitti, miksi pienille lapsille lukeminen on tärkeää. Lapsen ja aikuisen yhteiset lukuhetket kehittävät lapsen vuorovaikutus- ja empatiataitoja sekä tukevat kielen ja puheen oppimista.

Pienelle lapselle lukeminen voi olla aikuisen näkökulmasta välillä hauskaa ja välillä tylsää.

“Se riippuu vähän molempien päivästä. Välillä lapselle lukeminen on tosi kivaa vuorovaikutusta ja leppoisaa puhaa ja välillä se tuntuu tosi työläältä", 1,5-vuotiaan Aapelin isä Teemu kuvailee.

“Kun on viidettä kertaa sama kirja kädessä saman päivän aikana, kyllähän se alkaa vanhempaa jo puuduttaa", kertoo 1,5-vuotiaan Miskan äiti Nora.

“Lapselle samojen kirjojen lukeminen uudestaan ja uudestaan on todella oleellista – rakentaahan lapsi tarinaa kerros kerrokselta. Jokaisella lukukerralla hän lisää tarinaan taas jonkin uuden nyanssin, jonka me aikuiset olemme ehkä ymmärtäneet jo ensimmäisellä lukukerralla”, Lukukeskuksen Emmi Jäkkö selittää.

Kirjanmerkki-podcastin kuudennessa jaksossa käsitellään lapsen ja aikuisen yhteisiä lukuhetkiä. Jaksossa arvioidaan Laura Latvalan Pikku Marjan eläinkirja vuodelta 1947 sekä Mariskan, Reetta Niemensivun ja Aapo Ravanttin Määt ja Muut -runoteos vuodelta 2018.

Eri aikoina kirjoitetut lastenkirjat käsittelevät samoja aiheita mutta erilaisista näkökulmista. Siinä missä lapsille ennen loruteltiin enemmän, luottaa ajankohtainen lastenkirjallisuus kuvien ja visuaalisuuden voimaan. Etenkin alle 2-vuotiaat lukijat tutkivat mielellään kirjojen kuvia.

Kirja on pienelle lapselle sopiva mediaväline.

“Kirja on lapselle turvallinen media, jossa voi kohdata erilaisia tunteita. Esimerkiksi piirretty elokuva menee vauhdilla eteenpäin, eikä siinä ehkä ehdi huomata, että nyt ’mua alkoi vähän jännittää’. Kirjan kannet on helppo sulkea. Ja kun lapselle luetaan ääneen, on siinä helpompi myös heti yhdessä keskustella siitä, mikä jännitti tai pelotti”, Emmi Jäkkö kuvailee.

“Lukeminen on hyvää vastapainoa sille hektiselle digitaaliselle infotulvalle, johon tämän ajan lapset kasvavat ihan pienestä pitäen. Tietty rauhoittuminen olisi hyvä opetella jo aika pienenä, jotta tässä maailmassa pärjää ja jaksaa”, summaa Aapelin isä Teemu.

Kirjanmerkki-podcast kertoo, kuinka erilaiset lapset ja nuoret lukevat – ja millaiset kirjat heitä lukijoina inspiroivat. Tässä sarjassa lapset ovat asiantuntijoita. Jokainen jakso esittelee sekä kirjauutuuden että klassikon ja käsittelee niiden myötä tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja.

Kuuntele Kirjanmerkki-podcastia Lapsen Maailman verkkosivuilla, Spotifyssa tai Applen Podcasts-sovelluksessa.

Kirjanmerkki-podcastissa lapset ja nuoret ovat asiantuntijoita ja mielipidevaikuttajia. Katso podcastin esittelyvideo!

Anu Jämsén
Lapsen Maailman toimituspäällikkö
anu.jamsen@lskl.fi

Maija Puska
Toimittaja ja mediakasvattaja
puska.maija@gmail.com

Lapsen Maailma -lehti on Lastensuojelun Keskusliiton kuukausijulkaisu. Tänä vuonna ilmestyy jo sen 77. vuosikerta. Lapsen Maailma on ainoa suomalainen lehti, jossa julkaistaan säännöllisesti lasten- ja nuortenkirjakritiikkejä. Niitä tekee palkittu kirjailija ja kriitikko Ismo Loivamaa.

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu keskusjärjestö, joka tekee asiantuntija- ja vaikuttamistyötä lapsen oikeuksien ja lastensuojelun asioissa. Koko Lapsen Maailma -lehden tuotto käytetään Keskusliiton toimintaan.

Eurochildin puheenjohtaja Marie-Louise Coleiro Preca: EU:n päättäjien on kuunneltava lapsia nyt16.9.2019 15:39:36 EESTTiedote

Eurochildin puheenjohtaja, Maltan entinen presidentti, H.E. Marie-Louise Coleiro Preca vierailee Suomessa 17.-18.9.2019. Eurochildin puheenjohtajana Coleiro Preca haluaa lisätä lasten kuulemista ja osallisuutta Euroopan päätöksentekoprosesseissa. Hän on itse toiminut politiikassa 16-vuotiaasta alkaen ja tietää, että lapset ovat usein valmiimpia vastuuseen kuin aikuiset uskovat.

Syyrian leirillä olevat lapset eivät voi odottaa – Suomen on taattava lapsen oikeuksien toteutuminen31.5.2019 09:46:09 EESTTiedote

Lastensuojelun Keskusliitto pitää Syyrian autonomisella kurdialueella sijaitsevan Al Holin leirin tilannetta kestämättömänä ja epäinhimillisenä siellä oleskelevien lasten kannalta ja vaatii välittömiä toimia Suomen viranomaisilta. Leirin olosuhteet vaarantavat vakavasti lasten hyvinvoinnin, terveyden ja jopa henkiinjäämisen. Lasten paluun edesauttamista ei voida enää viivyttää.