Kirjauutuus: Kaupunkimetsien käsittely herättää lähes aina keskustelua – Ulkoilumetsät-kirja kokoaa tuoreen asiantuntijatiedon aiheesta

Ulkoilumetsät kertoo esimerkiksi metsässä oleskelun hyvinvointivaikutuksista, kaupunkimetsien merkityksestä monimuotoisuudelle sekä ulkoilureittien kulumisesta.

Tapion ja Luonnonvarakeskuksen yhteistyössä tekemä Ulkoilumetsät – Suunnittelu, hoito ja käyttö tarjoaa menetelmiä ja toimintamalleja ulkoilumetsistä huolehtimiseen. Nykyhetken valinnat ratkaisevat, millainen metsä on tulevaisuudessa ja pysyykö se elinvoimaisena ilmaston muuttuessa.

– Viime vuosina ulkoilumetsistä on tullut paljon uutta tutkimustietoa. Monet ovat kaivanneet päivitettyä tietoa monimuotoisuudesta, metsien hyvinvointivaikutuksista ja ekosysteemipalveluiden taloudellisesta arvottamisesta, erikoistutkija Leena Hamberg Luonnonvarakeskuksesta sanoo. Hamberg on toinen kirjan toimittajista.

Ulkoilumetsä on mikä tahansa ulkoiluun käytettävä metsä: kaupunkimetsä, muu taajamametsä tai retkeilyalueen metsä.

– Korona-aikana metsien ulkoilukäyttö runsastui huomattavasti, Hamberg toteaa.

Ulkoilumetsissä kerrotaankin esimerkiksi, miten ulkoilijoiden kulkua voidaan ohjata niin, että maaston turhaa kulumista ehkäistään.

Tutkijoiden kirjoittamien osuuksien lisäksi teos sisältää paljon käytännön esimerkkejä, joissa pääsevät ääneen kuntien metsäammattilaiset, valtion metsiä hallinnoivan Metsähallituksen väki sekä ulkoilumetsien kanssa tekemisissä olevat yritykset.

– Missään muussa kirjassa metsiä ei ole käsitelty ulkoilun ja virkistyskäytön näkökulmasta näin monelta kantilta. Ulkoilumetsiä on ollut kirjoittamassa harvinaisen laaja joukko eri alojen asiantuntijoita, toinen kirjan toimittajista, Luonnonvarakeskuksen tutkija Aku Korhonen toteaa.

Korhonen muistuttaa, että ulkoilukäytössä oleviin metsiin kohdistuu monenlaisia toiveita, jotka liittyvät esimerkiksi monimuotoisuuden turvaamiseen, hiilensidontaan tai virkistyskäyttöön.

– On tärkeää tunnustaa, että niihin kaikkiin ei pystytä vastaamaan yhdellä kertaa. Siksi metsien hoitoa ohjaavat tavoitteet pitäisi määritellä avoimesti. Tarvittavat hoitotoimet tulee pohtia ja perustella selkeästi tavoitteiden pohjalta.

Ulkoilumetsät syventää metsä-, ulkoilu- ja viheralan asiantuntijoiden sekä kaavoituksen parissa työskentelevien asiantuntemusta. Se toimii tiedonlähteenä ulkoilijalle ja lähimetsistään kiinnostuneelle.

Kirjassa on runsaasti valokuvia ja grafiikkaa, jotka havainnollistavat tekstiä. Piirroskuvitus on Joensuussa asuvan lukiolaisen Saaga Hongin käsialaa.

Pyydä arvostelukappale ja kysy lisää!

Tuotetiedot:

Leena Hamberg ja Aku Korhonen (toim.)
Ulkoilumetsät – Suunnittelu, hoito ja käyttö

• nidottu, 200 sivua
  • 200 mm x 222 mm
  • ISBN 978-952-338-111-7
  • kirjastoluokka 67.51

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapio Palvelut Oy:n käytössä on kaksi kustantajanimeä: Tapio kustantaa metsäkirjoja ja Karttakeskus retkeilykirjoja ja karttoja.

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.