Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa

Elina Saarikoski: Perusta oma arboretum

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla.

Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi.

Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla.

Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianpihta, punasaarni, kirjovaahtera, marjapihlaja ja japaninkirsikka.

Lisäksi kirja kertoo yksityiskohtaisesti ja kuvia hyödyntäen, miten puut kannattaa istuttaa ja tukea, milloin ja miten niitä leikataan ja lannoitetaan ja miten ne suojataan tuholaisilta.

Lukija johdatetaan vierailulle kolmeen erilaiseen arboretumiin: pellolle istutettuun Arboretum Finlandiaeen Rautalammilla, tammenviljelyyn ja joulukuusenkasvatukseen erikoistuneelle Skarpkullan luontopolulle Raaseporissa sekä kirjoittajan takapihan monipuoliseen puulajipuistoon Ilmajoella. Arboretumin perustajien haastattelut toimivat inspiraation lähteenä ja kertovat myös siitä, kuinka aina kaikki ei mene niin kuin toivoisi.

Perusta oman arboretumin herkänkauniit kuvat on ottanut Else Kyhälä.

Elina Saarikosken arboretumilla Ilmajoella on pinta-alaa vain puoli hehtaaria, mutta maaperä ja valoisuus vaihtelevat sen eri osissa. Siksi melkein mitkä tahansa IV-vyöhykkeen kasvit sopivat sinne.

– Ihan ensimmäiseksi istutin vanhojen koivujen alle pihtoja ja kuusia. Olen täydentänyt istutuksia esimerkiksi liuskalehtisellä visakoivulla, kultakuusella, verivaahteralla ja helmipihlajalla. Nyt lajeja on noin 30, Saarikoski kertoo. – Tänä kesänä aion istuttaa pirkkalankoivun, punatammen ja harmaapihdan, tai mitä mukavaa taimikaupoilla onkaan tarjottavanaan.

Varoitus: arboretumharrastus voi viedä mukanaan! Saarikoski kertoo, että arboretumista on muodostunut koko perheen harrastus.

Elina Saarikoski (s. 1993) on koulutukseltaan metsätalousinsinööri ja liiketalouden tradenomi. Hän työskentelee tilitoimistossa ja maatalousyrittäjänä. Arboretumkirjan kirjoittaminen toi mukavaa vastapainoa arkeen.

– Kirjoitushomma oli oikein innostavaa, erityisesti varmaan siksi, koska aihe oli itselle tuttu ja tärkeä eikä minulle ole arkipäivää päästä mukaan tällaiseen.

Arboretumit sen sijaan ovat Saarikoskelle arkipäivää, ja paras harrastuskausi on alkamaisillaan. Kirjoittaja vierailee kesäisin perheineen arboretumeissa, puistoissa ja taimistoilla.

– Yhteisiltä retkiltä hankitut taimet tuntuvat kaikkein tärkeimmiltä, hän kertoo.

Tuotetiedot:

Elina Saarikoski
Perusta oma arboretum

• sidottu, 176 sivua
  • 195 mm x 215 mm
  • ISBN 978-952-338-103-2
  • kirjastoluokka 57.11

Pyydä arvostelukappale ja kysy lisää!

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapio Palvelut Oy:n käytössä on kaksi kustantajaniemeä: Tapio kustantaa metsäkirjoja ja Karttakeskus retkeilykirjoja ja karttoja.

Elina Saarikoski: Perusta oma arboretum
Axxell Överby, Espoo. Kuva: Else Kyhälä
Kultakuusi. Kuva: Else Kyhälä
Makedoniamänty. Kuva: Else Kyhälä
Japaninkirsikka. Kuva: Else Kyhälä
Perusta oma arboretum -kirjan kirjoittaja Elina Saarikoski. Kuva: Else Kyhälä
Alppiruusu. Kuva: Else Kyhälä

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista11.5.2022 07:34:54 EEST | Tiedote

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä. Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle. Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta. Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen. – Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologi

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Metsänhoidon suositusten järjestelmää kehitetään seuraavan kahden vuoden aikana3.5.2022 07:32:00 EEST | Tiedote

Metsänhoidon suositusten sähköinen järjestelmä mahdollistaa uudet tavat käyttää ja ylläpitää suositustietoa. Projekti kannustaa metsäalan toimijoita integroimaan aina ajantasaisen suositustiedon osaksi omia sähköisiä asiakaspalveluitaan ja sisäisiä tietojärjestelmiään. 2.0-jatkokehityshankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta rajapintapalvelu olisi mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen.

PEFC-metsäsertifioinnin uudet vaatimukset helposti haltuun Tapion Sertiseriffi-verkkokursseilla28.4.2022 07:30:53 EEST | Tiedote

Tapio uudistaa suositun Sertiseriffi PEFC -verkkokurssin vastaamaan uudistuvia sertifiointivaatimuksia. Uusi verkkokurssi valmistuu syksyllä 2022 samalla kun uudistetut sertifiointivaatimukset otetaan metsätaloudessa käyttöön. Sertiseriffi PEFC -verkkokurssi on tuttu monelle metsätalouden ammattilaiselle, edellisellä kurssilla on yli 3 000 onnistunutta suoritusta.