Kirjauutuus: Tuore metsänomistaja Minna Kurttila kertoo tarinansa ja paljastaa vinkkinsä muille uusille metsänomistajille

Metsänomistajuus tuo mukanaan paljon uutta. Minna Kurttila kertoo kirjassaan Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle hauskasti ja asiantuntevasti, millaisia vaikeuksia hän kohtasi uutena metsänomistajana. Samalla hän avaa metsäalan käsitteitä ja listaa tahoja, joiden kanssa muiden tuoreiden metsänomistajien kannattaa asioida.

Metsän omistaminen on paljon muutakin kuin hehtaareja, kuutioita ja euroja. Uuden omistajan on omaksuttava monenlaisia tietoja ja taitoja nopeasti.

Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle on lappilaisen Minna Kurttilan (s. 1968) omakohtaisiin kokemuksiin perustuva kirja. Graafisella alalla ja kirjoittamisen parissa työskentelevä yrittäjä osti vanhempiensa metsätilan viisikymppisenä.

Aivan aluksi Kurttilan piti selvittää, mikä on hehtaari. Sukupolvenvaihdos vaati keskusteluja lähisuvun kanssa, aimo annoksen paperitöitä ja muutamia käyntejä metsässä. Pian tuli aika kilpailuttaa ensimmäiset puukaupat ja miettiä, millaisia valintoja pitäisi tehdä Suomelle tärkeän teollisuudenalan ja luonnonsuojelun ristipaineissa.

Teos pohjautuu Minna Kurttilan blogiteksteihin, jotka hän kirjoitti heti metsänomistajaksi tultuaan.

”Metsäasioihin perehtyessäni olisin kaivannut kirjaa, jossa joku maallikko olisi kertonut omista kokemuksistaan. Metsäalan julkaisut ovat usein vaikeaselkoisia ihmiselle, joka ei tiedä metsäasioista vielä mitään. Toivottavasti tämä kirja tuo vähän apua siihen ongelmaan”, Kurttila sanoo.

Hän toivoo, että kirja tarjoaa oivalluksia myös metsäalan ammattilaisille, jotka kohtaavat päivittäisessä työssään ensiaskeleitaan ottavia metsänomistajia.

Kirjoittaja kuvaa kommelluksiaan, vastoinkäymisiään ja ilonhetkiään tavalla, johon on helppoa samastua. Lisäksi kirja avaa metsätalouden sanastoa ja tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä kaikille, joille metsän omistaminen on uusi ja outo asia. Asiat, jotka Kurttila on kokenut tärkeimmiksi tai vaikeimmiksi, ovat saaneet kirjassa hieman muita enemmän tilaa. Yksi sellainen on metsäverotus.

”Toivon, että tarina haparoivasta metsänomistajan taipaleestani saa lukijan hyvälle tuulelle. Toivottavasti lukija löytää kirjasta myös intoa, rohkaisua ja tarpeellisia perustietoja omaan metsänomistajuuteensa”, Kurttila sanoo.

Tuotetiedot:
Minna Kurttila
Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle
sidottu, 126 sivua
15 x 21 cm
ISBN 978-952-338-101-8
Kirjastoluokka 67.5

Lisätietoja, tekijän haastattelut, arvostelukappaleet:
Heli Virtanen
Tuotepäällikkö
Tapio Palvelut Oy
heli.virtanen@tapio.fi
040 588 2508

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapio Palvelut Oy:n kustantamat Metsäkustannuksen kirjat ilmestyvät tästä eteenpäin Tapion kustantajanimen alla.
www.metsakauppa.fi

Minna Kurttila (Kuva: Juha Ollila)

Hiili-Vespassa tutkitaan vesienpalautuksen vaikutuksia talousmetsän hiilensidontaan4.7.2022 07:27:00 EEST | Tiedote

Metsäojitusten vaikutuksesta kuivahtaneiden suojelusoiden elinympäristön tilaa parannetaan palauttamalla sinne vesiä alueen ulkopuolelta. Hiili-Vespa-hankkeessa tutkitaan, mitä vaikutuksia vesienpalautuksesta on suojelualueeseen rajoittuvaan talousmetsään ja mikä on palautuksen merkitys alueen hiilensidonnan kannalta. Hanke toteutetaan viidellä pilottikohteella, joilla seurataan pohjaveden korkeutta, hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä sekä puuston kasvua. Seurannalla saadaan tietoa siitä, miten vedenpalautus vaikuttaa suojelualueen välittömässä läheisyydessä olevan talousmetsän pohjaveden pinnankorkeuden kehittymiseen ja mitkä ovat sen vaikutukset talousmetsän puustoon, kasvillisuuteen ja hiilensidontaan. Tieto on tärkeä muun muassa neuvoteltaessa maanomistajan kanssa vesienjohtamismahdollisuuksista.

Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?14.6.2022 07:12:02 EEST | Tiedote

Metsäntuntijat-podcastin 5. jaksossa Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo, UPM:n metsänhoidon kehityspäällikkö Heli Viiri ja Ilmatieteen laitoksen tieteellinen johtaja Jari Liski keskustelevat metsätuhoista ja miten metsänomistajat voivat parhaiten varautua niihin. Metsänhoidon suosituksiin päivitetään parhaillaan keinoja metsätuhoriskien hallintaan ja tuhojen ennaltaehkäisyyn. Työtä koordinoi Tapio; Liski ja Viiri osallistuvat siihen metsänhoidon suositusten johto- ja ohjausryhmän jäseninä.

EU:n tarjoama ”yhden koon malli” ei sovi Suomen metsiin – Metsäntuntijat-podcastissa keskustellaan EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön ja Suomen vaikuttamistyöstä2.6.2022 07:41:40 EEST | Tiedote

Mitä juuri nyt tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön? Metsäntuntijat-podcastin 4. jaksossa Tapion johtava asiantuntija Kati Kontinen ja senior advisor Risto Päivinen saivat vieraakseen Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin ja Metsä Groupin yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Salon keskustelemaan EU:n lakialoitteiden ja strategiavalmisteluiden vaikutuksista Suomen metsätalouteen ja -teollisuuteen sekä suomalaisten tekemästä metsäpoliittisesta vaikuttamistyöstä EU:ssa.

Talousmetsä on koti monelle pölyttäjälle – Tuore opas nostaa esiin keinoja, joilla pölyttäjiä voidaan huomioida talousmetsien käsittelyssä1.6.2022 07:46:00 EEST | Tiedote

Pölyttäjät ovat välttämättömiä viljakasvien sadontuotannolle, luonnonkasvien lisääntymiselle, ekosysteemien toiminnalle ja luonnon monimuotoisuuden säilymiselle. Pölyttäjien määrän romahtaminen onkin viime vuosina huolestuttanut ympäri maailmaa. Suomessa pölyttäjille keskeisinä elinympäristöinä korostuvat maatalousympäristöjen lisäksi erilaiset metsäympäristöt, jotka peittävät valtaosan maastamme.