Kirjauutuus: Tuore metsänomistaja Minna Kurttila kertoo tarinansa ja paljastaa vinkkinsä muille uusille metsänomistajille

Metsänomistajuus tuo mukanaan paljon uutta. Minna Kurttila kertoo kirjassaan Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle hauskasti ja asiantuntevasti, millaisia vaikeuksia hän kohtasi uutena metsänomistajana. Samalla hän avaa metsäalan käsitteitä ja listaa tahoja, joiden kanssa muiden tuoreiden metsänomistajien kannattaa asioida.

Metsän omistaminen on paljon muutakin kuin hehtaareja, kuutioita ja euroja. Uuden omistajan on omaksuttava monenlaisia tietoja ja taitoja nopeasti.

Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle on lappilaisen Minna Kurttilan (s. 1968) omakohtaisiin kokemuksiin perustuva kirja. Graafisella alalla ja kirjoittamisen parissa työskentelevä yrittäjä osti vanhempiensa metsätilan viisikymppisenä.

Aivan aluksi Kurttilan piti selvittää, mikä on hehtaari. Sukupolvenvaihdos vaati keskusteluja lähisuvun kanssa, aimo annoksen paperitöitä ja muutamia käyntejä metsässä. Pian tuli aika kilpailuttaa ensimmäiset puukaupat ja miettiä, millaisia valintoja pitäisi tehdä Suomelle tärkeän teollisuudenalan ja luonnonsuojelun ristipaineissa.

Teos pohjautuu Minna Kurttilan blogiteksteihin, jotka hän kirjoitti heti metsänomistajaksi tultuaan.

”Metsäasioihin perehtyessäni olisin kaivannut kirjaa, jossa joku maallikko olisi kertonut omista kokemuksistaan. Metsäalan julkaisut ovat usein vaikeaselkoisia ihmiselle, joka ei tiedä metsäasioista vielä mitään. Toivottavasti tämä kirja tuo vähän apua siihen ongelmaan”, Kurttila sanoo.

Hän toivoo, että kirja tarjoaa oivalluksia myös metsäalan ammattilaisille, jotka kohtaavat päivittäisessä työssään ensiaskeleitaan ottavia metsänomistajia.

Kirjoittaja kuvaa kommelluksiaan, vastoinkäymisiään ja ilonhetkiään tavalla, johon on helppoa samastua. Lisäksi kirja avaa metsätalouden sanastoa ja tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä kaikille, joille metsän omistaminen on uusi ja outo asia. Asiat, jotka Kurttila on kokenut tärkeimmiksi tai vaikeimmiksi, ovat saaneet kirjassa hieman muita enemmän tilaa. Yksi sellainen on metsäverotus.

”Toivon, että tarina haparoivasta metsänomistajan taipaleestani saa lukijan hyvälle tuulelle. Toivottavasti lukija löytää kirjasta myös intoa, rohkaisua ja tarpeellisia perustietoja omaan metsänomistajuuteensa”, Kurttila sanoo.

Tuotetiedot:
Minna Kurttila
Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle
sidottu, 126 sivua
15 x 21 cm
ISBN 978-952-338-101-8
Kirjastoluokka 67.5

Lisätietoja, tekijän haastattelut, arvostelukappaleet:
Heli Virtanen
Tuotepäällikkö
Tapio Palvelut Oy
heli.virtanen@tapio.fi
040 588 2508

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapio Palvelut Oy:n kustantamat Metsäkustannuksen kirjat ilmestyvät tästä eteenpäin Tapion kustantajanimen alla.
www.metsakauppa.fi

Minna Kurttila (Kuva: Juha Ollila)

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä13.9.2021 07:23:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon20.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.