Kirjeitä tuntemattomalle nuorelle auttaa teini-ikäisiä eteenpäin

"On tää vittu kornia, että kyttä on eka, joka kysyy mitä mulle kuuluu." - 16-vuotias nuorimies poliisikuulustelussa

Ylen tuottaja Anna-Maria Talvio pyysi elämää kokeneita suomalaisia kirjoittamaan kirjeen tuntemattomalle nuorelle. Pyyntöön vastasivat Helena Ranta, Kasper Strömman, Paleface, Jenni Kokander, M. A. Numminen, Rosa Liksom, Riku ja Tunna sekä monet muut. Kirjeissään he kertovat, miten pärjätä nuoruusiässä, kun seinät tuntuvat kaatuvan päälle.

“Yritä löytää oma tehtäväsi maan päällä. Sellainen on olemassa. Älä huoli, se on vaikeaa, mutta löydät sen kyllä, kun lakkaat toteuttamasta muiden ihmisten odotuksia ja seuraat oman sydämesi ääntä,” kirjoittaa Paleface kirjassa.

Kirjan tuotot nuorten mielenterveystyön tukemiseen

Kirjeitä tuntemattomalle nuorelle on osa Ylen Sekasin-kampanjaa. Kirja julkaistaan yhtä aikaa draaman toisen kauden ensi-illassa. Sekasin on Ylen missiohanke, joka käsittää draamasarjan, somekampanjan sekä Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämän chat-palvelun. Ensimmäinen Sekasin-kampanja nosti esille nuorten mielenterveydenongelmat ja rikkoi tabuja niiden ympäriltä. Chat tavoitti upeasti varsinkin nuoria naisia.

Tänä vuonna kohderyhmänä ovat syrjäytymisvaarassa olevat yläkouluikäiset pojat. Sekasin-kampanja haluaa tarjota heille yhtäläisen mahdollisuuden päästä kysymään ja puhumaan mieltään askarruttavista asioista – omiensa joukossa.

Suomessa kampanja voitti vuonna 2017 lasten- ja nuortenohjelman Kultaisen Venlan ja se on palkittu myös Valtakunnallisella mielenterveyspalkinnolla. Sarja on menestynyt myös kansainvälisillä festivaaleilla. Toukokuussa 2018 Sekasin-hanke voitti lasten- ja nuortenohjelmien Prix Jeunesse –kilpailun Münchenissä.

Anna-Maria Talvio työskentelee Ylellä Sekasin-kampanjan tuottajana. Hän lahjoittaa Sekasin-chatille tekijänpalkkionsa kokonaisuudessaan. Lisäksi Like lahjoittaa kustakin tänä vuonna myydystä kirjasta 1 € Sekasin-chatille.

Anna-Maria Talvio on tavattavissa Helsingin kirjamessuilla perjantaina klo 18–19.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki3.12.2018 11:02Tiedote

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla. Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle. Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa. Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon. Lisätiedot: Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973