Kirjeitä tuntemattomalle nuorelle auttaa teini-ikäisiä eteenpäin

"On tää vittu kornia, että kyttä on eka, joka kysyy mitä mulle kuuluu." - 16-vuotias nuorimies poliisikuulustelussa

Ylen tuottaja Anna-Maria Talvio pyysi elämää kokeneita suomalaisia kirjoittamaan kirjeen tuntemattomalle nuorelle. Pyyntöön vastasivat Helena Ranta, Kasper Strömman, Paleface, Jenni Kokander, M. A. Numminen, Rosa Liksom, Riku ja Tunna sekä monet muut. Kirjeissään he kertovat, miten pärjätä nuoruusiässä, kun seinät tuntuvat kaatuvan päälle.

“Yritä löytää oma tehtäväsi maan päällä. Sellainen on olemassa. Älä huoli, se on vaikeaa, mutta löydät sen kyllä, kun lakkaat toteuttamasta muiden ihmisten odotuksia ja seuraat oman sydämesi ääntä,” kirjoittaa Paleface kirjassa.

Kirjan tuotot nuorten mielenterveystyön tukemiseen

Kirjeitä tuntemattomalle nuorelle on osa Ylen Sekasin-kampanjaa. Kirja julkaistaan yhtä aikaa draaman toisen kauden ensi-illassa. Sekasin on Ylen missiohanke, joka käsittää draamasarjan, somekampanjan sekä Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämän chat-palvelun. Ensimmäinen Sekasin-kampanja nosti esille nuorten mielenterveydenongelmat ja rikkoi tabuja niiden ympäriltä. Chat tavoitti upeasti varsinkin nuoria naisia.

Tänä vuonna kohderyhmänä ovat syrjäytymisvaarassa olevat yläkouluikäiset pojat. Sekasin-kampanja haluaa tarjota heille yhtäläisen mahdollisuuden päästä kysymään ja puhumaan mieltään askarruttavista asioista – omiensa joukossa.

Suomessa kampanja voitti vuonna 2017 lasten- ja nuortenohjelman Kultaisen Venlan ja se on palkittu myös Valtakunnallisella mielenterveyspalkinnolla. Sarja on menestynyt myös kansainvälisillä festivaaleilla. Toukokuussa 2018 Sekasin-hanke voitti lasten- ja nuortenohjelmien Prix Jeunesse –kilpailun Münchenissä.

Anna-Maria Talvio työskentelee Ylellä Sekasin-kampanjan tuottajana. Hän lahjoittaa Sekasin-chatille tekijänpalkkionsa kokonaisuudessaan. Lisäksi Like lahjoittaa kustakin tänä vuonna myydystä kirjasta 1 € Sekasin-chatille.

Anna-Maria Talvio on tavattavissa Helsingin kirjamessuilla perjantaina klo 18–19.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Sofi Oksanen ehdolla The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena18.7.2018 15:51Tiedote

Suomen menestynein nykykirjailija, Sofi Oksanen, on ehdolla uuden, The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena kirjailijana. Palkintoa on kutsuttu myös vaihtoehtoiseksi kirjallisuuden Nobel-palkinnoksi, ja se perustettiin vastineeksi Ruotsin akatemian kriisille. Ruotsin akatemia ilmoitti toukokuussa, että kirjallisuuden Nobel-palkintoa ei jaeta vuonna 2018 akatemian kriisin vuoksi. Palkinto on edellisen kerran jäänyt jakamatta toisen maailmansodan aikaan. Uusi palkinto jaetaan Den Nya Akademien mukaan kaunokirjalliselle kirjailijalle, jonka teokset vievät lukijan mukanaan ihmiskunnan tarinaan. Ruotsalaiset kirjastovirkailijat ovat Den Nya Akademien pyynnöstä valinneet palkinnon longlistille yhteensä 47 kirjailijaa ympäri maailman. Oksasen lisäksi listalle on nostettu muun muassa Margaret Atwood, Camilla Läckberg, J. K. Rowling ja Arundhati Roy. Yleisö voi äänestää longlistiltä omaa voittajasuosikkiaan, ja tämän perusteella valitaan jatkoon kolme voittaj