Innodriver Oy

Kirkkonummella suunnitellaan maailmanennätystä – päästöjen pienuudessa

Lehdistötiedote/Kirkkonummi 9.8.2018. Kirkkonummen Masalaan ollaan suunnittelemassa maailman mitassakin asumisen ja liikkumisen suhteen ennätyksellisen pienipäästöistä 1000 asukkaan älykylää. Ekoälykylässä tullaan tuottamaan oma sähkö- ja lämpöenergia, vain pieni määrä sähköä tullaan ostamaan yleisestä verkosta.

Päästötön energiajärjestelmä

Energia tuotetaan ns. hybridijärjestelmällä, joka koostuu aurinkoenergiasta, akuista, maalämmöstä ja biokaasusta. Energiajärjestelmän on suunnitellut Granlund Consulting Oy hankkeen promoottorin Kari Savolaisen hahmotelman pohjalta. Katoille sijoitettavia aurinkopaneeleita kylään tulee noin 18.000 neliömetriä.

Robottibussit ja yhteisösähköautot liikkumiseen

Liikkuminen kylästä 2 km päähän Masalan asemalle, koulujen ja palveluiden ääreen tullaan toteuttamaan robottiminisähköbussien, yhteiskäyttöisten sähköautojen ja -polkupyörien avulla. Kaikissa taloissa on sähköautojen latausmahdollisuus. Hanke uskoo, että liikkumisen ympäristörasitusta voidaan oman energiantuotannon ja sähköistämisen avulla leikata lähes olemattomaksi. Liikennejärjestelmän on suunnitellut Ramboll Suomi Oy hankkeen promoottorin hahmotelman pohjalta.

Edullista ostaa ja asua

Ekoälykylän talot tullaan tuottamaan tehtaissa, jolloin talojen hinta voidaan painaa selvästi alemmaksi pääkaupunkiseudun sietämättömän korkeaan tasoon nähden.

Puurakenne sitoo hiilidioksidia – betoni on merkittävä päästölähde

Betoni aiheuttaa 5 % maailman CO2-päästöista. Yhden puurakenteisen talon rakentamisen hiilidioksidipäästö on noin 30.000 kg pienempi kuin vastaavan kivitalon. Rakentamalla kylän 300 taloa puusta voidaan säästää hiilidioksidipäästöissä jopa 9.000 tonnia. Tämä vastaa noin 5.000 keskimääräisen auton 15.000 km:n vuotuista ajoa.

Miljoonan euron lahjoitus

Hankkeen promoottori Kari Savolainen, joka omistaa kylän alueen, on sitoutunut lahjoittamaan miljoona euroa kylälle. Tällä on tarkoitus tuottaa kylätalo alueen asukkaiden yhteiseen käyttöön sekä robottibussit ja 4 sähköautoa liikkumiseen.

Hanke esitellään medialle, Kirkkonummen päättäjille ja yleisölle yleisessä seminaarissa:

Maanantaina 20.8.2018 Hotelli Majvik klo 13-16

Ohjelma:          http://www.ekoalykyla.fi/seminaari/#ohjelma

Lisätiedot:       Kari Savolainen 0400 440255, kari.savolainen@innodriver.fi

Median edustajia pyydetään ilmoittautumaan tilaisuuteen: info@ekoalykyla.fi

Innodriver Oy
Sepänkyläntie 165