Kirurgiseen sairaalaan moderni mikrokirurginen harjoittelulaboratorio

Moderni ja uudistettu Tauno Palva -temporaaliluulaboratorio on otettu käyttöön HUSin vanhimmassa rakennuksessa, Kirurgisessa sairaalassa. Temporaaliluulaboratorio toimii korva, nenä- ja kurkkutautien erikoistuvien lääkäreiden ja erikoislääkäreiden mikrokirurgisena koulutuskeskuksena.

Kirurgisessa sairaalassa toimii tällä hetkellä HUS Pää- ja kaulakeskukseen kuuluva Korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikka. Sen yhteydessä toimiva Temporaaliluulaboratorio on jälleen yksi uusi kiinnostava vaihe vuonna 1888 valmistuneen ”Kirran” pitkässä historiassa.

”Korvan sairauksien kirurginen hoito vaatii temporaaliluun anatomian yksityiskohtaista tuntemusta, jolle mikrokirurginen harjoittelu laboratoriossa luo hyvän pohjan. Korvakirurgian lisäksi laboratorio tarjoaa hyvät puitteet mille tahansa mikrokirurgiselle harjoittelulle”, korva-, nenä- ja kurkkutautien dosentti Saku Sinkkonen kertoo.

Temporaaliluussa eli ohimoluussa sijaitsevat ulkokorvan luiset osat, välikorva ja sisäkorva. Taulo Palva -temporaaliluulaboratorio on. varustettu moderneilla mikrokirurgisilla työasemilla mikroskooppeineen ja porajärjestelmineen.

Uusi laboratorio yhdistää historian nykypäivään

Alkuperäinen Tauno Palva -temporaaliluulaboratorio avattiin 2013 Meilahden sairaala-alueelle professori Tauno Palvan henkilökohtaisen lahjoituksen avustuksella.

Tauno Palva työskenteli HUSissa professorina ja ylilääkärinä vuosina 1974-1990. Palvan toimesta aloitettiin nykyisessä Korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikassa kansainvälisen mallin mukainen mikrokirurgian opetus.

Tauno Palva -temporaaliluulaboratorio siirrettiin Korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikan muuton myötä Kirurgiseen sairaalaan. Tauno Palva oli kutsuttu Kirurgisen sairaalan uudistettujen tilojen avajaisiin, mutta hän ehti menehtyä sairaskohtaukseen 93-vuotiaana huhtikuussa 2019. Laboratorion myötä Tauno Palvan aloittama koulutustyö kuitenkin jatkuu.

Ensimmäinen kurssi uusissa tiloissa

3.-4.9.2019 Kirurgisen sairaalan Tauno Palva -temporaaliluulaboratoriossa järjestetään uuden laboratorion ensimmäinen kurssi. Tämä vuosittainen kansallinen temporaaliluun poraus- ja dissektiokurssi on suunnattu erikoistuville korvalääkäreille. Kurssin järjestää HUS Korva-, nenä- ja kurkkutautien linja yhteistyössä Suomen Korvakirurgiyhdistys ry:n kanssa.

”Kurssilla perehdytään mikrokirurgisten dissektioiden ja luentojen avulla korvakirurgian kannalta oleelliseen ohimoluun anatomiaan. Kurssilla luodaan edellytykset käytännön korvakirurgian aloittamiselle”, dosentti Saku Sinkkonen kertoo.

Haastattelupyynnöt:

Tiedottaja Minca Salonen, minca.salonen@hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Styrelsens beslut 4.11: Det slutliga budgetförslaget till fullmäktige behandlas 25.11.20194.11.2019 17:36:47 EETTiedote

Flera stora projekt och betydande överföringar av verksamhet år 2020 Styrelsen behandlade budgeten för 2020 på sitt möte. År 2020 genomförs ett omfattande ibruktagande av Apotti och systemet för verksamhetsstyrning Harppi, som används för administration av upphandlings-, logistik-, ekonomi- och personalprocesser blir molnbaserat. Därutöver utökas verksamheten med nya funktioner som överförs till HUS: laboratorie- och bilddiagnostikfunktionerna vid Södra Karelens sjukvårdsdistrikt (Eksote), logistik- och upphandlingsfunktionerna vid Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Kymmenedalen (Kymsote) samt Borgå och Lovisa hemsjukvård. Dessa funktioner ökar HUS verksamhetsintäkter nästa år med 32 miljoner. Apotti är det största enskilda förändrings- och utvecklingsprojektet i HUS historia, och med det eftersträvas betydande operativa och kvalitativa fördelar. I och med ibruktagandet av Apotti uppgår kostnaderna för patientdatasystem nästa år inklusive kostnader av engångskaraktär till

Hallituksen päätökset 4.11.: Lopullinen talousarvioesitys valtuustolle käsitellään 25.11.20194.11.2019 17:36:29 EETTiedote

Vuonna 2020 suuria hankkeita ja merkittäviä toiminnansiirtoja Hallitus käsitteli kokouksessaan vuoden 2020 talousarviota. Vuonna 2020 toteutetaan laajamittainen Apotin käyttöönotto sekä hankinta-, logistiikka-, talous- ja henkilöstöprosessien ohjaukseen käytettävän Harppi-toiminnanohjausjärjestelmän pilvipalveluun siirtäminen. Lisäksi HUSin toiminta laajenee uusilla siirtyvillä toiminnoilla: Eksoten kuvantamis- ja laboratoriotoiminnot, Kymsoten logistiikka ja hankinta sekä Porvoon ja Loviisan kotisairaanhoito. Nämä toiminnot kasvattavat HUSin toimintatuottoja ensi vuonna noin 32 miljoonaa euroa. Apotti on HUSin historian suurin yksittäinen toiminnan muutos- ja kehittämishanke, jolla tavoitellaan merkittäviä toiminnallisia ja laadullisia hyötyjä. Apotin käyttöönoton myötä potilastietojärjestelmäkulut ovat ensi vuonna kertaluontoisine käyttöönottokuluineen noin 81 miljoonaa euroa, jonka vuoksi vuoden 2020 talousarvioesitys on poikkeuksellisesti 40 miljoonaa euroa alijäämäinen. Hallitus o