Kiteen Yrittäjät - Kiteen kaupunki - KetiKiteen Yrittäjät - Kiteen kaupunki - KetiKiteen Yrittäjät - Kiteen kaupunki - Keti

Kitee ajaa sitkeästi uutta veromallia kokeiluun – yrityksen kassaan jätetty voitto investointeihin ja tukemaan aluetaloutta

Kitee nostaa jälleen ajamaansa veromallia laajempaan keskusteluun ja tarjoutuu veromallin kokeilualueeksi. Ydinajatuksena veromallissa on käyttää kassaan kertyneet voitot yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen. Verot tulisivat maksuun vasta siinä vaiheessa, kun voittoa nostettaisiin yrityksestä. Jo alkuvuodesta Kitee julkisti suunnitelman kymmenen vuoden veromallikokeilusta, jonka päätavoitteena on synnyttää kotimaahan uutta teollisuutta, tuotannollista toimintaa ja työpaikkoja menetetyn perusteollisuuden tilalle sekä lisätä investointeja, verotuloja ja maakuntien elinvoimaa.
Ydinajatuksena Kiteen veromallissa on käyttää kassaan kertyneet voitot yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen. Verot tulisivat maksuun vasta siinä vaiheessa, kun voittoa nostettaisiin yrityksestä.

Kymmenessä vuodessa nähtäisiin, miten verotus vaikuttaa yritysten menestykseen, investointeihin, uusien yritysten syntymiseen sekä työllisyyteen ja aluetalouden kehitykseen. Kun yritys ei nosta voittoa pois yrityksestä, se ei maksaisi veroja, vaan sijoittaisi sen uusiin investointeihin tai entisten velkojen maksuun. Yrittäjän ei tarvitsisi silloin ottaa kallista velkaa investointeihinsa. Vero maksetaan vasta kun rahaa otetaan ulos yrityksestä.

Kiteen kaupunginjohtajan Pekka Hirvosen mukaan veromallia on pidetty aktiivisesti esillä maakuntatasolla ja kaupunginhallituksessa sitä on puitu moneen otteeseen, viimeksi viime viikolla.

”Kaupunginhallitus kannattaa edelleen tämän tyyppistä veromallin kokeilua. Nykyinen veromalli on yrityksille aivan liian raskas”, Hirvonen toteaa. ”Kitee on perinteisesti vahvasti yrittäjäpainotteinen kaupunki ja kunta, jolla on vahva yrittäjyystausta. Täällä on paljon teollisuudessa tarvittavaa työvoimaa saatavana.”

Kiteen suurin teollinen yritys, Stora Enson saha lakkautettiin vuonna 2019. Koronasta Kitee on toipumassa hyvää vauhtia ja työllisyys on parantunut. ”Mutta näillä uusilla avauksilla haetaan mahdollisuuksia siihen, että alueella toimivat tuotannolliset yritykset pärjäisivät ja kaupunki vetäisi uusia yrityksiä puoleensa. Ja ehkä halutaan myös uutta buustia”, kaupunginjohtaja Hirvonen huomauttaa.

Yrittäjä Esa Halttunen: ”Tuotanto kotimaahan, stoppi velanotolle.”

Kiteellä vuodesta 1982 toiminut Veekmas Oy on Pohjoismaiden ainoa tiehöylien valmistaja. Yrittäjä Esa Halttunen on myös Kiteen yrittäjien puheenjohtaja ja veromallikokeilusta tehdyn ehdotuksen alullepanija. ”Kun ehdotuksesta uutisoitiin näkyvästi viime keväänä, sain alihankkijoilta runsaasti kiinnostuneita yhteydenottoja. Alihankkijat olivat halukkaita valmistamaan yritykselleni tuotteita, joita nykyisin tilaan ulkomailta, jos veromallin suoma varaosavarastojen vähennysoikeus otettaisiin käyttöön”, Halttunen kertoo. ”Tähän pitää saada yhteinen päätös, lausuu Halttunen painokkaasti. ” Nyt pitää kiireellä ottaa asia esille, koska nyt on aika laittaa Suomi kuntoon, vetää tilauksia pois ulkomailta ja lopettaa velanotto”, Halttunen edelleen painottaa.

Esa Halttusen mukaan ulkomailta tehtyjen tilausten pitkät toimitusajat ovat hyvin haitallisia yrityksille. ”Tilanne heikkenee koko ajan, kun tavaraa ei saa. Laitteet seisovat osien odotuksen takia jopa kuukausia. Veromalli taas luo Suomeen uusia yrityksiä, jotka valmistavat tuotteita niin kotimaahan kuin vientiin ja työllistävät suomalaisia veronmaksajia. Nyt kun tämä asia nostetaan uudelleen esille, on tähän syvennyttävä myös eduskunnassa niin, että saadaan päätös aikaan.”

Halttunen korostaa, että vaikka veromallia halutaan kokeiluun Kiteellä, kyse on koko Suomen taloudesta ja työllisyydestä. Tuotantoa tehdään myös paljon halpamaissa ja tämä työ halutaan nyt kotimaahan. ”Toivon, että tästä veromallista kehkeytyy suorastaan kilpa kansanedustajien kesken, jotta tässä päästään vihdoin eteenpäin.”

Kiteen veromalli tukee ja täydentää valtioneuvoston asettaman HAMA-työryhmän (Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä) valmisteleman ns. Norjan mallin mukaisia aluekehittämistoimenpiteitä. Veromallikokeilu lisää elinvoimaisuutta maaseutumaisilla alueilla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kiteen veromalli

Pekka Hirvonen
Kaupunginjohtaja