Kitkarenkaiden osuus on kääntynyt kasvuun Helsingissä

Lönnrotinkadulla kiellettiin läpiajo nastarenkailla ensimmäisenä Suomessa viime vuoden syyskuussa. Läpiajon kieltävän liikennemerkin ansiosta nastarenkaiden määrä Lönnrotinkadulla on vähentynyt ja keskustelu nastarenkaiden aiheuttamista ympäristö- ja terveyshaitoista on käynyt vilkkaana.
Nastarenkaiden määrä vähentyi talvikuukausina Lönnrotinkadulla ja koko Helsingissä
Nastarengaskieltokokeilun ansiosta nastarenkaiden osuus Lönnrotinkadulla vähentyi ensimmäisen talven aikana aiemmasta noin 70 prosentista 50 prosenttiin. Nastarenkaiden osuutta seurataan asfaltin alle asennetuilla antureilla. Tuloksessa on vielä parantamisen varaa, mutta suunta on oikea.
Koko Helsingin tasolla kitkarenkaiden osuus on noussut 35 prosenttiin aikaisempien vuosien noin 30 prosentista. Kitkarenkaiden osuutta kaupungissa seurataan kyselytutkimuksilla ja mittauslaitteistolla Tapaninvainiossa.
Tuoreen keväällä 2023 tehdyn kyselytutkimuksen mukaan helsinkiläisten kitkarengasvalintaan vaikutti erityisesti renkaiden soveltuminen kaupunkiympäristöön sekä ajomukavuus ja rengasmelun vähyys. Kitkarenkailla ajavat arvostavat myös ympäristö- ja terveysnäkökulmia rengasvalinnassaan huomattavasti enemmän kuin nastarengasautoilijat. Kitkarenkaiden käyttäjät ovat selvästi myös tyytyväisiä valitsemiinsa talvirenkaisiin, sillä heistä 80 prosenttia aikoo jatkossakin valita kitkat. Moni vastaajista uskoo nastarengaskielloilla olevan mahdollisesti vaikutusta talvirengasvalintaansa tulevaisuudessa.
Nastarengaskieltokokeilu Lönnrotinkadulla jatkuu
Poliisi valvoo liikennemerkin noudattamista, mutta valvonta on ollut haasteellista.
Tukholmassa nastarengaskielto on tiukempi kuin Helsingissä ja kielto koskee kolmea katuosuutta. Tukholmassa nastarenkaiden osuus onkin pudonnut tuntuvasti koko kaupungin tasolla, noin 70 prosentista nykyiseen 30–40 prosenttiin koko kaupungissa ja 20–30 prosenttiin rajoituskaduilla.
Lönnrotinkadun nastarengaskielto on odotetusti vaikuttanut autoliikenteen määriin kieltokadulla sekä vaihtoehtoisilla reiteillä. Lönnrotinkadulla autoliikenteen määrät ovat laskeneet kiellon vaikutuksesta keskimäärin noin 1500 autolla vuorokaudessa (22 prosenttia), vastaavasti autoliikenteen määrät ovat kasvaneet Bulevardilla noin 700 autolla (38 prosenttia) ja Pohjoisella rautatiekadulla noin 500 autolla (12 prosenttia) vuorokaudessa.
”Tällä hetkellä kaupungilla ei ole muita keinoja vaikuttaa kaupunkilaisten talvirengasvalintoihin kuin viestintä ja nastarenkaat kieltävän liikennemerkin käyttö yksittäisillä kaduilla. Suomen lainsäädäntö ei mahdollista esimerkiksi Norjassa hyväksi todettua nastarengasmaksua. Oslossa on maksun ansiosta saatu kitkarenkaiden osuus kasvamaan jopa 90 prosenttiin. Myös Tukholmassa halutaan edistää nastarengasmaksun käyttöönottoa kieltokatujen sijaan. Nastarengasmaksun etuna olisi muun muassa se, ettei autoliikennettä siirry vaihtoehtoisille reiteille ja nastarenkaita käyttävät autoilijat voivat valita reittinsä vapaasti. Maksut olisivat myös niin sanotun ’aiheuttaja maksaa’ -periaatteen mukaisia”, kertoo liikenneinsinööri Henna Hovi Helsingin kaupungilta.
Lönnrotinkadun kokeilun vaikutuksia ilmanlaatuun seurataan HSY:n ilmanlaatumittauksin. Ilmanlaatu ja etenkin katupölyn määrä voivat vaihdella vuosittain paljonkin muun muassa sään vaikutuksesta. Lönnrotinkadun osalta ilmanlaatumittausten tuloksista raportoidaan kun niitä on saatu riittävän kattavasti. Mittausten lisäksi ilmanlaatuvaikutuksia myös mallinnetaan.
Tavoitteena parantaa kaupungin ilmanlaatua ja ääniympäristöä sekä laskea katujen kunnossapitokustannuksia
Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla katupölypitoisuudet nousevat etenkin keväällä ihmisten terveydelle haitalliselle tasolle. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja hengityssairauksista kärsivät. Selvitysten perusteella keskimäärin jopa puolet katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat. Hiukkaspitoisuuksia voidaan pienentää vähentämällä nastarenkaiden osuutta käytettävistä talvirenkaista.
Nastarenkaiden käytöllä on myös merkittävä vaikutus katujen kunnossapitokustannuksiin, sillä nastarenkaat aiheuttavat ison osan kaupungin katujen ja tiemerkintöjen kulumisesta.
Nykyisin nastarenkaiden käyttöosuus Helsingissä on noin 65 prosenttia. Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä.
Helsingin kaupunki haluaa edistää kitkarenkaiden käyttöä talvirenkaina ja on viestinyt aktiivisesti kitkarenkaiden monista eduista vuodesta 2020 alkaen. Kaupunki myös hankkii omiin ajoneuvoihinsa talvirenkaiksi pääasiassa vain kitkarenkaita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala:
Henna Hovi (Nastarengaskieltokokeilu)
liikenneinsinööri
p. 09 310 21337
henna.hovi@hel.fi
Marek Salermo (Nastarengaskieltokokeilu)
liikenneinsinööri
p. 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Suvi Haaparanta (Ilmanlaatu ja katupöly)
ympäristötarkastaja
p. 09 310 23835
Suvihaaparanta@hel.fi
Kirsikka Nevalainen (Talvirengaskyselytutkimus)
ympäristöasiantuntija
p. 09 310 23835
kirsikka.nevalainen@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsinkiin lisää sähköautojen latauspisteitä30.5.2023 11:30:40 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin alueelle toteutetaan vuoden 2023 aikana yli 200 uutta yleiseen käyttöön tarkoitettua sähköautojen latauspistettä, joista 57 tulee liikuntapuistojen yhteyteen. Latausasemia operoi Helen Oy.
Ehdota vuoden 2023 katutyömaata29.5.2023 10:42:22 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki järjestää jo kolmatta kertaa Vuoden katutyömaa -kilpailun. Kaupunkilaiset voivat ehdottaa suosikkejaan kisaan kyselyn avulla 10.9. asti
Katajanokalla alkaa laaja katutyö 29. toukokuuta26.5.2023 15:17:22 EEST | Tiedote
Urakassa uudistetaan valaistus-, sähkö-, raitiotie- sekä televerkkoa. Valaistus uusitaan LED-valaisimiksi koko urakka-alueella. Työ vaikuttaa liikenteeseen ja pysäköintiin useilla kaduilla. Työn arvioidaan valmistuvan vuoden loppuun mennessä.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 25.5.202325.5.2023 17:59:27 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 25.5..2023 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 8.6.2023.
Uudistuneet Esplanadit avataan pian kaupunkilaisille25.5.2023 15:22:08 EEST | Tiedote
Esplanadien kokeiluluontoiset uudistukset ovat enimmiltä osin valmistumassa 10. kesäkuuta vietettävää Helsinki Samba Carnevalia ja paria päivää myöhemmin juhlittavaa Helsinki-päivää varten. Tavoitteena on saada uudet kävely-, oleilu- ja pyöräilyalueet täysin valmiiksi kesäkuun aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme