Kivikon Sortti-asema saa uudet, toimivat asiakastilat – HSY edesauttaa jätteiden saamista paremmin hyötykäyttöön

HSY parantaa palveluitaan entisestään vilkkaalla Kivikon Sortti-asemalla uusimalla asiakastilojaan. Uudet tilat valmistuvat ensi vuoden aikana. Rakenteissa käytetään kierrätettyä materiaalia, kuten Kiasmasta purettua sinkkipeltiä.

Havainnekuva Kivikon Sortti-aseman uudesta asiakkaiden infopisteestä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa Sortti-asemien palveluita entisestään uudistamalla Kivikon Sortti-aseman asiakastiloja ensi vuonna. Uusien tilojen myötä asiointi asemalla sujuvoittuu, joten jätteiden tuominen kierrätykseen on entistä helpompaa.

- Tuemme tälläkin teolla tavoitettamme saada mahdollisimman suuren osan asukkaiden jätteistä kiertoon. Kun tarjoamme hyvät puitteet asiointiin, asukkaat tuovat mielellään jätteensä Sortti-asemillemme, mistä ne menevät edelleen hyötykäyttöön, perustelee hanketta HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

Sortti-asemien kävijämäärät ovat kasvaneet joka vuosi. Viime vuonna kaikilla viidellä asemalla kävi lähes 600 000 asiakasta, ja näistä lähes 200 000 juuri Kivikossa.

- Kävijämäärä nousi 14 prosenttia vuonna 2020 edelliseen verrattuna. On odotettavaa, että asukkaat tuovat vastaisuudessakin yhä enemmän jätteitään kierrätykseen, mikä näkyy asiakasmäärien kasvuna myös tulevina vuosina, arvioi HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Kiasman sinkkipellit hyödynnetään uusissa rakennuksissa

Kivikon Sortti-aseman nykyinen infopiste on palvellut asiakkaita aseman koko elinajan eli 21 vuotta. Nyt siitä tehdään sähkölaitteiden vastaanottopiste. Asemalle rakennetaan kokonaan uusi asiakkaiden infopiste. Sen yhteyteen tulee erillinen rakennus vaarallisen jätteen vastaanotolle ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukseen meneville pientavaroille. Infopisteen yhteydessä olevat tilat palvelevat asiakkaita nykyistä paremmin.

- Rakennamme Kivikon Sortti-asemalle uudenaikaiset tilat asiakaspalveluun. Nykyiset tilat ovat hyvin ahtaat. Lisäksi saamme Sortti-asemasta turvallisemman, kun autoliikenne ei risteä jalankulkijoiden kanssa. Kivikon Sortti-asema on kaikista asemistamme vilkkain, joten haluamme tehdä asioinnista sielläkin mahdollisimman helppoa ja vaivatonta, kertoo Mäntynen.

Kiasman julkisivun ulkoverhoilussa käytettyä sinkkipeltiä tullaan käyttämään Sortti-aseman rakennuksien julkisivussa ja mahdollisesti myös vesikatossa.

- HSY:n tavoitteena on edistää kierrätystä eli saada kaikki mahdollinen materiaali kiertämään ja hyödynnettäväksi. Pyrimme myös omissa rakennusprojekteissamme löytämään helposti uudelleen käytettäviä materiaaleja, jolloin säästämämme luonnonvaroja. Kiasman sinkkipellit sopivat erinomaisesti juuri Sortti-asemien rakennusten materiaaliksi, toteaa Mäntynen.

HSY:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 23.4.2021 Kivikon aseman toimitilojen uudistamishankkeen.

HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, petri.kouvo@hsy.fi, puh. 040 868 1048
HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 060 9493

Havainnekuva Kivikon Sortti-aseman uudesta asiakkaiden infopisteestä.

Pääkaupunkiseudun juna- ja metroasemille on lyhyt matka pyörällä – Yhteiskampanja kannustaa liityntäpyöräilyyn12.5.2021 08:59:53 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla on lähes 70 juna- ja metroasemaa, joiden saavutettavuus pyörällä on erittäin hyvä. Fiksu Assa -yhteishankkeen ”Pyöräillen pysyt raiteilla” -kampanjassa muistutetaankin, että liityntäpyöräily on nopeaa, helppoa ja ilmastoystävällistä. Kampanja näkyy Oulunkylän, Leppävaaran ja Riihimäen asemien ympäristössä toukokuussa.

Uusi tutkimus selvittää joustavien asuntojen haluttavuutta – Pääkaupunkiseudun asukkaita etsitään tutkimukseen mukaan10.5.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Tampereen yliopisto, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Vantaan kaupunki toteuttavat tutkimuksen, jossa selvitetään, miten tavanomaista helpommin muunneltavissa olevat asunnot pystyvät vastaamaan asukkaiden tarpeisiin heidän elämäntilanteensa muuttuessa. Tällä hetkellä tämäntyyppiset joustavat asunnot eivät ole kovin yleisiä Suomessa.

HSY haluaa kiinteistöjen omistajat mukaan vesihuollon aluesaneeraukseen26.4.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa toukokuun alussa vesihuoltoverkoston saneerauksen Pitäjänmäen, Marttilan ja Reimarlan alueilla. Hankkeessa testataan uutta aluesaneerauksen toimintamallia, jossa myös kiinteistönomistajille tarjotaan mahdollisuus kunnostaa omat tonttijohtonsa HSY:n urakan yhteydessä. Mukaan lähteville kiinteistönomistajille on tarjolla erityinen taloudellinen etu.