Kiviteollisuuden näkymät varovaisen optimistiset

Lehdistötiedote. Helsinki 21.10.2009. Luonnonkiviteollisuuden näkymät ovat ensi vuodelle varovaisen myönteiset. Alan yritykset odottavat tuotannon määrän kasvavan kuluvasta vuodesta. Myönteisimmät odotukset ovat ympäristökivien tuotannossa mutta myös rakennus- ja sisustuskivien tuotannon odotetaan kääntyvän nousuun.

Kiviteollisuusliiton tekemän selvityksen mukaan kulunut vuosi on ollut vaikea erityisesti vientiyrityksille. Suomen kiviteollisuuden liikevaihdosta viennin osuus on noin 40%. Vuolukiviteollisuudessa viennin osuus on noin puolet ja graniitin louhinnassa peräti 90%. Taantuma on koetellut vähiten jos ollenkaan hautakivien tuotantoa ja myös kotimaan ympäristörakentaminen on työllistänyt kivialan yrityksiä.

Kiviteollisuusliiton toimitusjohtajan Pekka Jauhiaisen mukaan odotukset kohdistuvat nyt vientikysynnän elpymiseen. Kiina on tärkein suomalaisen graniitin ostaja ja ensimmäisiä kysynnän elpymismerkkejä on jo näkynyt vaikkakin hintataso on kuluvan vuoden aikana selvästi laskenut. Hintatasoa on painanut alas myös euron vahva kurssi. Ensi vuonna niin viennin määrän kuin vientihintojen odotetaan kääntyvän kasvuun. Kiviteollisuuden vientikysynnän kasvu riippuu myös USA:n markkinoiden heräämisestä. Huomattava osa suomalaisesta graniitista jalostetaan Kiinassa Pohjois-Amerikan rakennusmarkkinoille. Lopputuotteiden kuten vuolukivisten tulisijojen päävientikohteet löytyvät Keski-Euroopasta.

Kiviteollisuusliiton selvityksen mukaan kivialan yritykset pitävät toimialansa pahimpina uhkatekijöinä taantuman tuoman heikon kysynnän lisäksi kivituotteiden halpatuontia ja yritysten välistä kireää kilpailua. Sinänsä kivituotteiden kysyntä kotimarkkinoilla on taantumankin aikana ollut kohtuullista. Jauhiainen toivoisikin, että erityisesti julkisiin rakennuskohteisiin valittaisiin kotimaisia kivimateriaaleja. "Suomalaisen kiven valinta on valinta myös suomalaisen työn puolesta", Jauhiainen toteaa.

Kiviteollisuus katsoo tulevaisuuteen sangen optimistisesti. Kiviteollisuusliitto selvitti alan yritysten työvoimatarpeita tällä hetkellä ja viiden vuoden kuluttua. Tällä hetkelläkin ala pystyisi työllistämään erityisesti rakennus- ja ympäristökiviasentajia mutta myös tehdastyöntekijöitä tarvitaan. Suoranaista työvoimapulaa ei kuitenkaan ole.

Viiden vuoden sisällä luonnonkiviteollisuus tarvitsee ammattitaitoista työvoimaa kaikilla sektoreilla: suunnittelijoita, rakennusurakoiden, louhinnan ja tehdastuotannon työnjohtajia, kivituotteiden asentajia ja louhinnan ja tehdastuotannon työntekijöitä. Jauhiaisen mukaan kiviteollisuuden tulevien vuosien haasteisiin kuuluu motivoituneiden nuorten saaminen kivialalle. Työvoiman tarve kertoo alan optimismista mutta se heijastaa myös alan ikärakennetta. Eläköityvien tilalle tarvitaan nuoria ammattilaisia.

Lisätiedot: Pekka Jauhiainen, 0400-427620, pekka.jauhiainen@finstone.fi