Kjell Westön menestysromaanin Tritonus pohjalta rakennettu Sanat & Sävelet -konserttikiertue Tampereelle, Helsinkiin ja Turkuun 29.11-2.12.2020

”Kirjailijana koen kestäväni yksinäisyyttä varsin hyvin ja monesti jopa tarvitsen sitä. Silti olen aina arvostanut valtavasti tapaamisia ja ajatustenvaihtoa yleisön, lukijoiden kanssa. Ajattelu surkastuu ilman vuorovaikutusta.”

Käsikirjoitettu konsertti rakentuu kirjailijan, teoksen ja huippumuusikoiden väliselle vuorovaikutukselle. Kjell Westö on itse osa esitystä ja paikalla kiertueella tapaamassa lukijoitaan. Tritonus-kirjan voi ostaa kiertuepaikoista kirjailijan signeerauksella. Konserttien lipunmyynti alkaa keskiviikkona 30.9.

Kjell Westön teemallisesti poikkeuksellisen rikkaan Tritonius-teoksen aarrearkusta löytyy lähes loputon määrä aina ajankohtaisia, mutta myös päivän polttavia teemoja. Näitä ovat mm. ystävyyden ja musiikin merkitys, nykyihmisen suuret pelot pandemioista ekokatastrofiin sekä terrori-iskuun, väkivallan häpeä ja toisaalta fyysisesti vahvan miehen ihannointi, vetäytymisen sekä yksinäisyyden tarve sekä ihmisten tarve eheytyä osana yhteisöään, ystävien avulla, unohtamatta ihmisen sensuellia puolta, rakkauden ja fyysisen läheisyyden kaipuuta.

Ja aivan yhtä rikas Westön kirja on myös musiikillisesti. Kirjassa on satoja inspiroivia musiikkiviitteitä. Sekä suomenkielinen kustantaja Otava ja alkuperäisteoksen ruotsinkielinen kustantaja Förlaget ovat julkaisseet näistä soittolistoja sivuillaan Westön hyvin moniulotteisten teoskuvausten kanssa. Näistä vaikuttavista elementeistä syntyy Sanat & Sävelet -kiertue. Konserttipaikat ovat Tampere-talo, Savoy-teatteri ja Turun konserttitalo.

Konserttikiertueella esiintyvät mezzosopraano Jenny Carlstedt, pianisti Tuomas Turriago, huilisti Anna Aminoff, klarinetisti Mark Reding, pianisti Marja Rumpunen, jousikvartetti FINESTre, kitaristi Mikko Kosonen ja kirjailija Kjell Westö. Haastattelijana toimii Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

- Konsertissa esitettävät kappaleet tulevat olemaan yllätys, mutta voimme paljastaa, että konsertissa tullaan kuulemaan sekä kapellimestari Thomas Branderin että saaristolaiscoverbändiliideri Reidar Lindellin musiikillista maailmaa suomalaisten eturivin taiteilijoiden tulkintoina, kertoo Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

Tapahtumayhtiö Tampere-talo on jo muutaman vuoden ajan kehittänyt uudenlaista konseptia suomalaisten kirjailijoiden, filosofian ja muiden kirjallisten suurten ajattelijoiden ja heidän musiikillisesti hyvin rikkaan ilmaisunsa ympärille.

- Kjell Westön häkellyttävän upean ja ajankohtaisen Tritonus-teoksen julkaisu sekä koronakriisin sattuminen samaan aikaan suorastaan pakottivat toteuttamaan tämän konseptin juuri nyt. Koskaan emme ole tarvinneet niin paljon ympärillemme kauneutta, turvallisia jaettuja elämyksiä sekä keskustelua, joiden avulla voimme yrittää ymmärtää kaikkea ympärillämme parhaillaan tapahtuvaa, Paulina Ahokas toteaa.

Myös kirjailijat kaipaavat jo lukijoidensa pariin.

- Kirjailijana koen kestäväni yksinäisyyttä varsin hyvin ja monesti jopa tarvitsen sitä. Silti olen aina arvostanut valtavasti tapaamisia ja ajatustenvaihtoa yleisön, lukijoiden kanssa. Mutta nyt tajuan entistäkin kirkkaammin, miten elintärkeitä nämä kohtaamiset ovat. Ajattelu surkastuu ilman vuorovaikutusta. Musiikki on myös minulle hyvin tärkeää, ja on hienoa päästä kuulemaan näiden upeiden taiteilijoiden tulkintoja, kirjailija Kjell Westö iloitsee.

- Vaikka Kirjamessuja ei Suomessa järjestetä tänä vuonna tutussa laajuudessaan, on tärkeää, että lukemisesta ja teoksista puhutaan ja että lukijat pääsevät myös jakamaan ajatuksiaan. Tällaiselle konseptille on Suomessa kysyntää. Taiteen eri lajit ovat sisaruksia keskenään. On lukemattomia kirjailijoita, joiden toinen henkinen koti on musiikissa. Siksi kirjallisuuden ja musiikin yhdistäminen on mitä luontevin tapa kohdata yleisöä, Westö jatkaa.

- Olemme todella iloisia siitä, että saamme tuoda Turkuun Kjell Westön menestysromaanin ympärille rakennetun esityksen ja kiitämme Kjell Westötä, Paulina Ahokasta ja Tampere-taloa tästä ajankohtaisesta ideasta. Turun musiikkijuhlien uuden strategian tavoitteena on jo pari vuotta ollut kehittää tällaisia kumppanuuksia. Laadukkaat kirjallisuuden ja musiikin yhdistävät tuotannot ovat yleisöllemme tuttuja. Turussa Westö on luvannut lisätä lukemiensa ruotsinkielisten osuuksien määrää, mikä sopii hyvin vahvasti kaksikieliseen kaupunkiimme, toteaa Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

Kustannusyhtiöt Förlaget ja Otava tukevat konserttikiertuetta.

Sanat & Sävelet -konserttikiertue

- Konserttikiertueen toteuttavat yhteistyössä Tampere-talon promottooriyhtiö Tampere Live, Turun Musiikkijuhlat ja Savoy-teatteri.

- Tampere Live lanseeraa kiertueen myötä uuden Sanat & Sävelet -konseptin ja vastaa tämän konserttikokonaisuuden suunnittelusta.

- Kiertue toteutetaan kulttuuritalojen tarkkojen turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti.

Esitykset ja liput

Sunnuntai 29.11.2020 klo 18 Tampere-talo, Iso sali
Tiistai 1.12.2020 klo 19 Savoy-teatteri, Helsinki
Keskiviikko 2.12.2020 klo 19 Turun konserttitalo
Liput lippu.fi myyntiin 30.9. Peruslippu 39 e, eläkel. 32 €, opisk. 20 €

Julkaisuvapaita kuvia liitteenä tiedotteen lopussa

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Visualisti ja valosuunnittelija Mikki Kunttu saa oman festivaalin22.2.2021 10:30:00 EETTiedote

Valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali syksyllä 2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu. Kunttu on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä taiteilijoista, valosuunnittelijoista ja visualisteista. Festivaali esittelee Kuntun mittavaa uraa ja tarjoaa yleisölle mm. konsertin Tampere Filharmonian kanssa, gaalajuhlan, näyttelyn ja ammattilaisseminaarin. Kansainvälisessä gaalajuhlassa on mukana esiintyjiä ja taiteilijoita Kuntun uralta: Tero Saarinen Company, Apocalyptica, Chisu, Kimmo Pohjonen, Martti Suosalo sekä Bostonin Baletin, Tanskan Kuninkaallisen Baletin ja Cirque du Soleilin solisteja. Festivaali julkaistaan tänään maanantaina 22. helmikuuta, Kuntun 50-vuotissyntymäpäivänä. Tapahtuman lipunmyynti alkaa ja koko ohjelma julkaistaan vuoden 2021 aikana.

Taitoluistelun, jääkiekon ja esittävän taiteen huiput ainutlaatuisessa suurtuotannossa Uros Live -areenalla tammikuussa 202216.2.2021 11:30:00 EETTiedote

H. C. Andersenin rakastettu Lumikuningatar-tarina tuodaan ensimmäistä kertaa jäälle Suomessa. Tampereella joulukuussa 2021 avautuva Uros Live -areena tarjoaa ainutlaatuiset puitteet kaikkien aikojen suurimmalle kotimaiselle jäätuotannolle, jossa ovat mukana taitoluistelijat Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas ja muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity. Jääkiekkoilijoista mukana ovat Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski ja Pekka Saravo. Esityspäivät ovat 1.-3.1.2022. Kyseessä on koko perheelle sopiva jääshow. Liput tulevat myyntiin maanantaina 22.2.

Toppartister inom konståkning, ishockey och föreställande konst i en unik storproduktion på Uros Live-arena i januari 202216.2.2021 11:30:00 EETTiedote

H. C. Andersens älskade berättelse Snödrottningen för första gången på is i Finland. Uros Live-arenan, som invigs i Tammerfors i december 2021, erbjuder en enastående estrad för alla tiders största inhemska isproduktion. I produktionen medverkar konståkarna Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas, konståkningslaget Marigold IceUnity samt hockeyspelarna Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski och Pekka Saravo. Showen visas den 1–3 januari 2022. Isshowen är en föreställning för hela familjen. Biljettförsäljningen börjar måndagen den 22 februari. En av de föreställningarna ges på svenska.

Tulossa kaikkien aikojen suurin kotimainen jääshow3.2.2021 12:46:08 EETKutsu

Tule kuulemaan kaikkien aikojen suurimmasta, täynnä tähtiä oleva kotimaisesta jääshow’sta. Suurtuotannon toteuttaa kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ja noteerattu taiteellinen työryhmä. Tilaisuudessa paljastetaan kansainvälisesti tunnustusta saaneiden kotimaisten tähtien koko esiintyjälista, joka sisältää kotimaamme nimekkäimmät taitoluistelijat ja jääkiekkoilijat. Osallistumalla tilaisuuteen pääset haastattelemaan tuotannon tähtikaartia sekä taiteellisen työryhmän edustajia.