KKO linjasi: kyseessä on liikkeen luovutus, kun kunta ottaa palvelut yksityiseltä palveluntuottajalta itselleen

Korkein oikeus antoi 18.10.2018 tuomionsa koskien SuPerin jäsenen työsopimuksen päättämisestä. KKO:n mukaan palveluasumispalveluiden siirtymisessä yksityiseltä kunnalle on ollut kyse liikkeen luovutuksesta, jolloin työntekijöiden tulisi saada jatkaa työssään.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Eksote on hävinnyt korkeimmassa oikeudessa riidan koskien liikkeen luovutusta. KKO katsoi, että kunnan ottaessa yksityisen palveluntarjoajan tuottamat palveluasumisen palvelut itselleen, kyseessä on liikkeen luovutus.

Kyseessä on ennakkopäätös

KKO perusteli ratkaisua (KKO:2018:65) sillä, että luovutettu palveluasumispalvelujen tuottamista harjoittanut yksikkö on pysynyt samankaltaisena siitä huolimatta, ettei henkilöstöä ole siirretty muutoksen yhteydessä.

- Aikaisemmin on usein ajateltu, että työvoimapainotteisella alalla kyse on liikkeen luovutuksessa vain, jos henkilöstö siirtyy. KKO:n ennakkopäätöksen mukaan kunnan olisi pitänyt ottaa työntekijät itselleen vanhoina työntekijöinä, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola sanoo.

Liikkeen luovutuksessa työntekijät siirtyvät liikkeen luovuttajan palveluksesta luovutuksensaajan palvelukseen ja heidän työsuhteidensa ehdot säilyvät entisinä. Työntekijän työsopimuksen on katsottava päättyneen sen vuoksi, että Eksote ei ole liikkeen luovutuksessa ottanut häntä palvelukseensa, vaikka hänen työsuhteensa olisi tullut jatkua liikkeen luovutuksesta riippumatta.

Eksote on näin ollen vastuussa työntekijän työsopimuksen perusteettomasta päättymisestä ja velvollinen suorittamaan hänelle ja Työttömyysvakuutusrahastolle korvausta hovioikeuden tuomitsemat määrät.

sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, puh. 050 569 8710

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.