KKO linjasi: kyseessä on liikkeen luovutus, kun kunta ottaa palvelut yksityiseltä palveluntuottajalta itselleen

Korkein oikeus antoi 18.10.2018 tuomionsa koskien SuPerin jäsenen työsopimuksen päättämisestä. KKO:n mukaan palveluasumispalveluiden siirtymisessä yksityiseltä kunnalle on ollut kyse liikkeen luovutuksesta, jolloin työntekijöiden tulisi saada jatkaa työssään.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Eksote on hävinnyt korkeimmassa oikeudessa riidan koskien liikkeen luovutusta. KKO katsoi, että kunnan ottaessa yksityisen palveluntarjoajan tuottamat palveluasumisen palvelut itselleen, kyseessä on liikkeen luovutus.

Kyseessä on ennakkopäätös

KKO perusteli ratkaisua (KKO:2018:65) sillä, että luovutettu palveluasumispalvelujen tuottamista harjoittanut yksikkö on pysynyt samankaltaisena siitä huolimatta, ettei henkilöstöä ole siirretty muutoksen yhteydessä.

- Aikaisemmin on usein ajateltu, että työvoimapainotteisella alalla kyse on liikkeen luovutuksessa vain, jos henkilöstö siirtyy. KKO:n ennakkopäätöksen mukaan kunnan olisi pitänyt ottaa työntekijät itselleen vanhoina työntekijöinä, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola sanoo.

Liikkeen luovutuksessa työntekijät siirtyvät liikkeen luovuttajan palveluksesta luovutuksensaajan palvelukseen ja heidän työsuhteidensa ehdot säilyvät entisinä. Työntekijän työsopimuksen on katsottava päättyneen sen vuoksi, että Eksote ei ole liikkeen luovutuksessa ottanut häntä palvelukseensa, vaikka hänen työsuhteensa olisi tullut jatkua liikkeen luovutuksesta riippumatta.

Eksote on näin ollen vastuussa työntekijän työsopimuksen perusteettomasta päättymisestä ja velvollinen suorittamaan hänelle ja Työttömyysvakuutusrahastolle korvausta hovioikeuden tuomitsemat määrät.

sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, puh. 050 569 8710

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.