KKO linjasi: kyseessä on liikkeen luovutus, kun kunta ottaa palvelut yksityiseltä palveluntuottajalta itselleen

Korkein oikeus antoi 18.10.2018 tuomionsa koskien SuPerin jäsenen työsopimuksen päättämisestä. KKO:n mukaan palveluasumispalveluiden siirtymisessä yksityiseltä kunnalle on ollut kyse liikkeen luovutuksesta, jolloin työntekijöiden tulisi saada jatkaa työssään.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Eksote on hävinnyt korkeimmassa oikeudessa riidan koskien liikkeen luovutusta. KKO katsoi, että kunnan ottaessa yksityisen palveluntarjoajan tuottamat palveluasumisen palvelut itselleen, kyseessä on liikkeen luovutus.

Kyseessä on ennakkopäätös

KKO perusteli ratkaisua (KKO:2018:65) sillä, että luovutettu palveluasumispalvelujen tuottamista harjoittanut yksikkö on pysynyt samankaltaisena siitä huolimatta, ettei henkilöstöä ole siirretty muutoksen yhteydessä.

- Aikaisemmin on usein ajateltu, että työvoimapainotteisella alalla kyse on liikkeen luovutuksessa vain, jos henkilöstö siirtyy. KKO:n ennakkopäätöksen mukaan kunnan olisi pitänyt ottaa työntekijät itselleen vanhoina työntekijöinä, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola sanoo.

Liikkeen luovutuksessa työntekijät siirtyvät liikkeen luovuttajan palveluksesta luovutuksensaajan palvelukseen ja heidän työsuhteidensa ehdot säilyvät entisinä. Työntekijän työsopimuksen on katsottava päättyneen sen vuoksi, että Eksote ei ole liikkeen luovutuksessa ottanut häntä palvelukseensa, vaikka hänen työsuhteensa olisi tullut jatkua liikkeen luovutuksesta riippumatta.

Eksote on näin ollen vastuussa työntekijän työsopimuksen perusteettomasta päättymisestä ja velvollinen suorittamaan hänelle ja Työttömyysvakuutusrahastolle korvausta hovioikeuden tuomitsemat määrät.

sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, puh. 050 569 8710

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.