Klassisen voimanoston SM-kilpailut, sarjat 120 ja 120+, miehet

Klassisen voimanoston SM-kisat jatkuivat Ylitorniolla miesten 120 ja 120+ kilon sarjoilla. Kilpailun järjestelyistä vastasivat Suomen Voimanostoliitto yhdessä Aavasaksan Kisan kanssa.

Jari Saario karkasi heti kyykyn jälkeen omille teilleen sarjan 120+ mestariksi.

Klassisen voimanoston SM-kilpailuiden päätöspäivän toisessa kilpailussa nostettiin miesten raskaimmat sarjat 120 ja 120+ kiloa.

Sarjassa 120 kg:a mestaruuskamppailu käytiin Napapiirin Voimailijoiden Mikko Rautavirran ja Pyhäjoen Pauhun Jarkko Perttulan välillä. Pronssimitalista otti vahvan otteen heti alusta asti Power Team Palokan Tuomo Väänänen

Perttula yritti 295,0 kg:n hyväksytyn toisen jalkakyykyn jälkeen sarjan uutta jalkakyykyn Suomen Ennätystä 311,0 kg:a, mikä jäi harmiteltavasti välille. Rautavirta onnistui kolmannellaan vastaamaan 290,0 kg:n jalkakyykyllä, mikä piti kisaa tiukkana miesten välillä. Penkkipunnerruksessa Perttula onnistui hivuttaa etumatkaansa ennen maastanostoa 12,5 kiloon.

Maastavedossa Perttula ja Rautavirta kävivät kissa-hiirileikkiä. Viimeisellään Perttula veti 300,0 kg:a, jolloin Rautavirran oli pakko yrittää painavampana 31,5 k:n vetoa. Veto oli tiukka, mutta se tuli ja samalla toi Rautavirralle ansaitun Suomen mestaruuden.

Sarjassa 120+ kg:a Juankosken Punnerruksen Jari Saario lähti omille teilleen maastanoston jälkeen. Jalkakyykyssä kiloja on vienyt jonkin verran korjattu tekniikka, mutta suunta on menossa siinä hyvin ylöspäin. Saario on yksi Suomen Voimanostoliiton näkyvimmistä urheilijoista.

Hopeaa nosti Nykarleby Kraftklubbin Robert Gleisner ja pronssia Savonlinnan Jyryn Jari Paajanen.

Maastanoston Saario aloitti 342,5 kg:n vedolla tavoitteenaan parantaa sarjan nykyistä 360,0 kg:n Suomen ennätystä. Toisella yrittämällä 360,5 kg:a oli vielä liikaa. Kolmanteen nostoon Saario latasi itsensä ja veti uudet SE-lukemat vastaansanomattomasti ylös.

120 kg

1) Mikko Rautavirta, NaVo, (290,0/ 175,0/315,0), 780,0 kg, 2) Jarkko Perttula, PyPa, (Jalkakyykky 295,0/ Penkkipunnerrus 182,5, Maastanosto 300,0), 777,5 kg, 3) Tuomo Väänänen, PTP, (282,5/172,5/290,0) 745,0 kg.

120+ kg

1) Jari Saario, JuPu, (317,5/205,0/360,5), 880,5 kg, 2) Robert Kleisner, NyKK, (305,0/192,5/307,5), 805,0 kg, 3) Jari Paajanen, SaJy, (260,0/202,5/272,5,0) 735,0 kg

Jari Saario karkasi heti kyykyn jälkeen omille teilleen sarjan 120+ mestariksi.
Jarkko Perttula
Mikko Rautavirta