KLOK

KLOK kiihdytti huimaan kasvuun - Kilpailuetu syntyy erikoistumisesta ja maailman muuttumisesta visuaalisemmaksi

Luova toimisto KLOK kasvatti liikevaihtoaan 86 prosenttia vuonna 2017. Visuaalisuuden voimakas nousu kaikessa liiketoiminnassa povaa entistä enemmän töitä liikkuvaan kuvaan erikoistuneille huippuosaajille ja avaa uusia mahdollisuuksia alan edelläkävijöille.

Liikkuvan kuvan strategiseen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistuneen KLOKin liikevaihto kipusi viime vuonna 2,95 miljoonaan euroon edellisen vuoden 1,6 miljoonasta eurosta. Liikevoittoa kertyi 268 000 euroa, vaikka tulosta rasittivat vielä edellisten tilikausien tappiot. Johtonsa uudistanut ja uusien osaajien rekrytointiin panostanut KLOK työllisti vuoden 2017 päättyessä 25 liikkuvan kuvan ammattilaista eli myös henkilöstön määrä nousi kolmanneksella.

"Näin vahvan kasvun mahdollistaa ennen kaikkea erikoistumisemme", uskoo KLOKin perustaja ja yhtiötä syksystä 2016 toimitusjohtajana luotsannut Pauli Kopu

"Erikoistuneet luovat toimistot ovat kovassa nosteessa myös maailmalla. Meidän juttumme ja erottava tekijämme on suunnitella ja toteuttaa modernia liikkuvaa kuvaa innovatiivisella tavalla tai jopa keksiä uudestaan liikkuvan kuvan tarkoitus liiketoiminnassa nyt kun se on tulossa vahvasti myös niille alueille, joilla sitä ei ole aiemmin osattu hyödyntää", hän jatkaa.

Teknologinen kehitys ajaa myyntiä ja markkinointia uudistumaan rohkeasti ja ravistelemaan vanhoja toimintamalleja. Kopun mukaan monessa yrityksessä mietitään ja ryhmitellään budjetteja jo uudella tavalla ja ratkaisuja haetaan yhä enemmän eri alueiden erikoisosaajilta.

"Teknologia-alustahössötys on onneksi jo laantumassa ja aletaan ymmärtää, että esimerkiksi VR ja AR ovat vain työkaluja siinä missä muutkin. Olennaista on se, mitä näillä kaikilla saadaan aikaan eli kyse on ennen kaikkea strategiasta ja sisällöstä, sen toimivuudesta ja purevuudestaVaativien ostajien ansiosta kehitys menee oikeasti eteenpäin", Kopu kiittelee.

Liikkuvan kuvan kehitystrendit tukevat yhtiön kasvunäkymiä

Erikoistumisen tuoman kilpailuedun lisäksi KLOKin kasvua tukee yleinen talouskasvun elpyminen, joka vaikuttaa luonnollisesti kaikkiin toimialoihin, mutta erityisen voimakkaasti hyvin suhdanneherkkään markkinointi- ja viestintäalaan.

Kolmanneksi yhtiön kehitysnäkymiä tukevaksi ilmiöksi Kopu nostaa visuaalisuuden globaalina megatrendinä: maailmasta tulee kaiken aikaa visuaalisempi ja liikkuvan ja etenkin live-kuvan rooli kasvaa räjähdysmäisesti. Kasvu ei tule pelkästään markkinointiviestinnän piiristä, vaan myös esimerkiksi rekrytoinnin, koulutuksen, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen kaltaisilta alueilta. Paitsi että kuluttajat odottavat tänä päivänä visuaalista ja personoitua viestintää, myös työntekijät odottavat sitä.

"Visuaalisuuden vaikutus alkaa näkyä kaikessa yritystoiminnassa, aivan kuten sosiaalisen median kohdalla kävi vuosia sitten. Kun viime vuodet on keskitytty uusiin kanaviin ja jakeluteihin, alkaa nyt olla valtava tarve sille sisällölle, jota näissä eri kanavissa käytetään ja josta valtaosa on visuaalista", Kopu summaa.

Pauli Kopu osti KLOKin muut perustajaosakkaat ulos joulukuussa 2016 ja pisti samalla yhtiön johdon uusiksi. KLOKin johtoryhmään kuuluvat nyt toimitusjohtaja Kopun lisäksi operatiivinen johtaja Ilkka Haavisto, myynti- ja asiakkuusjohtaja Emilia Savolainen ja tuotantojohtaja Annukka Harjula.

KLOKin kasvutavoite vuonna 2018 on vähintään 50 prosenttia, mutta Kopu uskoo vallitsevien kehitystrendien tukevan huomattavasti kovempaakin kasvua. Yhtiön asiakkaita ovat muun muassa Finavia, Finnair, Huhtamäki, Kesko, Kone, S-ryhmä ja Valio.

Lisätietoja:

Pauli Kopu