Kodin älykkyys laajenee ikkunoihin ja oviin - ratkaisee mobiililaitteiden kuuluvuusongelmat

TIEDOTE 3.4.2018. Mukavuus ja turvallisuus nousevat toistuvasti kärkisijoille kysyttäessä kodin arvostuksia. Älykkäästä kodista ollaan kiinnostuneita, mutta halutaan että sitä on helppo käyttää.

Markkinointijohtaja Minna Keränen aikoo parantaa suomalaisten asumisen laatua nostamalla esiin ikkunoiden tarjoamat uudet mahdollisuudet. Johan Berg pitelee käsissään tablettia, jolla hallitaan kodin ikkunoiden ja ovien älykkäitä toimintoja. Kuva: Inwido.

”Selvitimme 3000 kuluttajaa kattaneella trenditutkimuksella, millaisena suomalaiset ja länsinaapurimme näkevät tulevaisuuden kodin”, kertoo ikkuna- ja ovitoimittaja Inwido Finlandin toimitusjohtaja Johan Berg.

”Uudet älykkäät ratkaisut toivotetaan tervetulleeksi, kunhan ne parantavat aidosti asumisen laatua ja niitä on helppo käyttää. Näistä lähtökohdista aloimme kehittää ikkunoihin ja oviin liittyvää älykkyyttä.”

Tuloksena on Tiivi Connect -tuoteperhe, joka avaa älykkäiden ikkunoiden ja ovien tarjonnan Suomessa. Ensimmäisenä julkistettava Tiivi Connect Antenni ratkaisee matkaviestinverkon kuuluvuusongelmat sisätiloissa. Se nostaa signaalin voimakkuuden jopa 100-kertaiseksi ja tuo kuuluvuuden laajalti huoneistoon.

Kuuluvuus kuntoon ja vauhtia dataan

Uusien talojen seinärakenteiden materiaalit ja ikkunoiden selektiivipinnoitteet vaimentavat oleellisesti puhelimen ja tukiaseman välillä kulkevan signaalin etenemistä. Myös tiivis kaupunkirakentaminen, betonitalot ja tietoliikenteen siirtyminen kohti suurempia taajuuksia heikentävät kuuluvuutta.

Tämän lisäksi vaatimukset signaalinvoimakkuudelle nousevat täysin uudelle tasolle siirryttäessä puhelujen ja tekstiviestien ajasta kohti 5G-tulevaisuutta. Uusia huippunopeaan datasiirtoon perustuvia palveluja, applikaatioita ja videosisältöjä tuotetaan jo nopeaan tahtiin, ja niitä halutaan käyttää myös sisätiloissa.

Inwido kehitti ratkaisuksi antenni-ikkunan, joka päästää signaalin sisälle sujuvasti nostaen sen voimakkuutta sisätiloissa 30-100-kertaiseksi. Näin ikkunavalinnalla voidaan varmistaa myös dataliikenteen toimivuus tulevaisuudessa. Karmin sisälle näkymättömiin sijoitettu antenni sallii lasin pinnoitteet ja sälekaihtimet, toimii ilman virtalähdettä ja on täysin huoltovapaa.

Tulossa mukavuutta ja etähallintaa

Jo tänä vuonna on luvassa lisää ikkunoiden ja ovien älykkyyttä lisääviä Tiivi Connect -tuotteita. Bergin mukaan mahdollisuuksien kirjo on laaja alkaen automaattisesti sulkeutuvista kaihtimista aina oven avautumisesta kertoviin hälytyksiin. Tulevaisuutta luotaa yhteistyö IBM:n kanssa Watson-tekoälyn soveltamiseksi.

”Toivottua helppokäyttöisyyttä edustaa kaikkien lähiverkkoon kyteytyvien ikkunoiden ja ovien hallinta yhdellä applikaatiolla. Se voi tapahtua tabletilla kotona tai vaikkapa puhelimella etänä. Jatkuvaa ohjausta ei tarvita, vaan automatiikka voi ohjata vaikkapa kaihtimia valoisuuden ja kellonajan mukaan”, Johan Berg kuvailee.

”Tavoitteemme on tuottaa parempaa asumisen laatua ikkunoihin liittyvillä innovaatioilla, jotka liittyvät asumismukavuuteen, energiatehokkuuteen, ja turvallisuuteen. Uskon, että Tiivi Connect ja sen ensimmäinen tuote antenni-ikkuna osuvat todelliseen tarpeeseen. Samalla ne nostavat ikkunan merkitystä osana älykästä kotia.”

Kuvateksti:

Kuvat: Inwido

Lähde: Inhimillinen koti digitaalisessa maailmassa. Inwido kuluttajatrendiraportti 2017.

Johan Berg, toimitusjohtaja
etunimi.sukunimi(at)inwido.fi
ja www.inwido.fi

Kuva: Inwido.

Inwido Finland on Suomen ikkunamarkkinoiden suurin toimija, joka valmistaa ikkunoita ja ovia Pihla-, PihlaPRO-, Tiivi-, Klas1- ja Lämpölux-tuotemerkeillä. Tuotantolaitokset sijaitsevat Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa, Pirkanmaalla Ruovedellä, Pohjois-Pohjanmaalla Haapajärvellä sekä Kuusamossa. Inwido Finlandin liikevaihto vuonna 2017 oli 167 miljoonaa euroa. Suomessa Inwido työllistää runsaat 900 henkilöä.