Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi

Kodin sisustustuotteita ostettiin enemmän kuin ennen - ShopAlike selvitti suomalaisten ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana

Tutkiakseen ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana, on vertailusivusto ShopAlike.fi tehnyt selvityksen suomalaisten suosimista alennustuotteista ja tuotekategorioista. Tuloksia on verrattu myös pohjoismaisten naapurien Ruotsin ja Tanskan vastaaviin Black Friday -suosikkeihin. Tutkimuksessa on käytetty apuna yrityksen omia klikkitilastoja 23.11.- 26.11.2018 sekä 24.11.–27.11.2017 välisiltä ajoilta aina mustasta perjantaista cyber-maanantaihin asti. Huomioitavaa on, että ShopAliken tuotevalikoima ei sisällä lainkaan kodin elektroniikkaa.

Tutkimuksen tulokset

Suomalaiset ostavat eniten muotia ja huonekaluja

TOP 5 suosituimmat tuotekategoriat 2018

1. Vaatteet
2. Kengät
3. Huonekalut
4. Kodin sisustus
5. Laukut

Black Friday -viikonlopun suosituimmaksi tuotekategoriaksi nousi tänä vuonna ehdottomasti vaatteet, jota seuraa perässä kengät ja huonekalut. Edellisvuoteen verrattuna suomalaisia kiinnosti tänä vuonna eniten kodin sisustus ja urheiluvarusteet, jotka nousivat molemmat yli 40 % viime vuoden lukemista.

TOP 3 kovimmat nousijat 2018

1. Kodin sisustus (+44 %)
2. Urheiluvarusteet (+41 %)
3. Laukut (+37 %)

Vuoden 2018 kovimmat tuotekategorioiden nousijat olivat kodin sisustus (+44 %), urheiluvarusteet (+41 %) ja laukut (+37 %).

TV-taso on vuoden 2018 suosituin Black Friday -tuote

Tuotteista suomalaisia kiinnosti tänä vuonna eniten TV-tasot ja päiväpeitteet. Ilmojen kylmetessä moni haki myös kevytuntuvatakkeja, parkatakkeja, kypärämyssyjä ja tuulitakkeja. Joulun lähestyessä joulukalenteritkin ostetaan verkosta, niiden kiivetessä vuoden kuudenneksi suosituimmaksi tuotteeksi.

TOP 10 suosituimmat tuotteet 2018

1. TV-taso
2. Päiväpeite
3. Kevytuntuvatakki
4. Parkatakki
5. Lipasto
6. Joulukalenteri
7. Kypärämyssy
8. Tuulitakki
9. Vuodesohva
10. Senkki

Ruotsissa ja Tanskassa ostetaan joululahjat Black Friday -alennusmyynneistä

Tutkimus vertaili myös naapurimaiden Ruotsin ja Tanskan tuloksia keskenään ja niistä on nähtävissä, että ostokäyttäytyminen Black Friday -viikonlopun aikana eroaa selvästi suosituimpien tuotteiden osalta. Talven tulo on esillä myös Tanskassa, jossa suosituimmaksi tuotteeksi nousivat toppahaalarit. Ruotsalaiset taas ostivat eniten kodin sisustukseen liittyviä julisteita, mutta ilmojen kylmeneminen näkyi sielläkin talvitakkien löytyessä kolmannelta sijalta.

Tulokset antavat osviittaa siitä, että sekä tanskalaiset että ruotsalaiset ostavat joululahjat jo etukäteen mustana perjantaina, kun taas meillä Suomessa keskitytään enemmän kodin sisustukseen ja talvikauteen liittyviin hankintoihin.

TOP 5 suosituimmat tuotteet Ruotsissa 2018

Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi
Zimmerstraße 50, c/o Schützenstraße 15-17
10117 Berliini, Saksa

ShopAlike.fi on shoppailusivusto, joka kokoaa eri verkkokaupat ja niiden tuotteet yhteen osoitteeseen. ShopAlikea hallinnoi saksalainen Visual Meta GmbH ja vertailusivusto toimii yli kymmenessä Euroopan maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi

Verkosta ostavat nyt yhä vanhemmat ikäluokat – tutkimus selvitti verkko-ostamisen muutoksia koronakriisin aikana vuonna 202024.2.2021 14:42:01 EET | Tiedote

Tuotevertailusivusto ShopAlike.fi on suorittanut tutkimuksen, joka auttaa ymmärtämään kuinka käyttäjien verkko-ostamisen tavat muuttuivat vuoden 2020 koronapandemian aikana ja mitkä tuotteet kiinnostivat kuluttajia. Tutkimuksen kohteena olivat ostamisen tavat 13 Euroopan maassa, joissa ShopAlikella on liiketoimintaa (Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Itävalta, Ranska, Alankomaat, Puola, Tšekki, Slovakia, Unkari, Espanja ja Italia). Tutkimuksessa vertailtiin sivustojen käyttäjien vuoden 2020 hakutietoja vuoden 2019 vastaaviin. Näin nähtiin mitkä tuoteryhmät kasvattivat suosiotaan eniten edellisvuoteen verrattuna eri puolilla Eurooppaa ja mitä tuotteita haettiin eniten Suomessa vuonna 2020. Tutkimusta varten haastateltiin myös kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilskaa Jyväskylän yliopistosta vuoden 2020 aikana syntyneistä uusista ostamisen tavoista ja siitä, miten verkkokauppojen kannattaisi vastata näihin uusiin tarpeisiin tulevaisuudessa.

///KORJATTU TIEDOTE/// Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa10.11.2017 14:56:12 EET | Tiedote

KUVAT KORJATTU/// Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi verkkokauppakumppaneitaan yhteensä 13 Euroopan maassa “Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet” -kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimusta varten räätälöidyn kyselyn tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva alan keskeisimmistä vaikuttimista, trendeistä ja mahdollisuuksista eri markkina-alueilla. Tutkimuksen otos käsitti 100 verkkokauppaa eri toimialoilta (mm. vaatteet, kengät, kodin sisustus ja -tekstiilit, huonekalut, kauneus, terveys, hyvinvointi, korut, lelut, urheilu- ja ulkoiluvarusteet) ja eri kokoluokista perustuen myytävien tuotteiden lukumäärään.

Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa10.11.2017 12:28:47 EET | Tutkimus