Kodin vaaralliset jätteet, metalliromu ja sähkölaitteet kätevästi kiertoon – HSY:n keräysautot aloittavat kierroksensa 31. elokuuta

HSY:n keräysautot ottavat maksutta vastaan kotitalouksien metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä, kuten energiansäästölamppuja, maaleja ja kemikaaleja. Autot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella lähes 300 pysäkkiä syksyn aikana.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden keräysautot aloittavat kierroksensa maanantaina 31. elokuuta. Tänä vuonna kierros siirtyi keväältä syksylle koronavirusepidemian takia. Autot vierailevat Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla ja Kirkkonummella lähes 300:lla pysähdyspaikalla. Autot vastaanottavat kolmea jätelajia: metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä. Viimeinen keräyspäivä on maanantai 26.10.

- Kuljetamme kerätyn metallijätteen ja sähkölaitteet niitä kierrättäviin käsittelylaitoksiin ja vaarallisen jätteen asianmukaisesti hävitettäväksi. Jätteiden lajittelu ja tuominen keräysautoille on erinomainen ympäristöteko, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kehuu.

Toimi näin keräysautolla: lajittele valmiiksi, pysäköi kauemmas

Syksyn keräysautokierros toteutetaan koronaepidemia huomioiden. Tulethan keräysautolle vain täysin terveenä. Huolehdithan lisäksi hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Välttääksemme ruuhkaa pysähdyspaikoilla suosittelemme, että asiakkaat hyödyntävät koko pysähdysajan jätteiden tuomista varten.

Kodin vaaralliset jätteet, sähkölaitteet ja metalliromu kerätään kukin omaan keräysautoonsa. Keräystilanteet pysyvät sujuvina, kun autoille tuotavat jätteet lajitellaan jo kotona valmiiksi.

• Sähkölaiteromuautoon voi tuoda esimerkiksi kahvinkeittimiä ja muita piensähkölaitteita, kylmälaitteita, pesukoneita ja televisioita.
  • Metallinkeräysautoon voi tuoda kodin yksittäisiä metalliesineitä, kuten puulämmitteisiä kiukaita, verkkoaitoja sekä paistinpannuja ja kattiloita. Suuremmat jäte-erät kannattaa viedä HSY:n Sortti-asemille.
  • Vaarallisen jätteen keräysautoon voi tuoda kotoa esimerkiksi maaleja, liuottimia, auton akkuja, energiansäästölamppuja ja loisteputkia.

Autojen mukana kulkee ympäristöneuvoja, joka opastaa mahdollisissa lajittelupulmissa paikan päällä. Keräysautoihin soveltuvat jätteet voi tarkistaa jo etukäteen osoitteesta hsy.fi/keraysautot.

HSY toivoo pysähdyspaikalle omalla autolla saapuvia huomioimaan tilantarpeen ja pysäköimään loitommalle, sillä jokaiselle pysähdyspaikalle saapuu kerralla 4–5 kuorma-autoa.

Keräysautoihin mahtuu vain rajallisesti jätettä. HSY toivookin, että asukkaat kuljettaisivat suuret jätemäärät, kuten peräkärrylliset, suoraan jollekin HSY:n Sortti-asemista. Keräysautoilla vastaanotettavien jätteiden vastaanotto on kotitalouksille maksutonta myös Sortti-asemilla.

Keräysautot helpottavat jätteiden kierrättämistä ja autottomia kotitalouksia

Kaikille jätteille ei löydy oikeaa osoitetta kotipihan tai taloyhtiön jäteastioista. HSY:n keräysautokierroksen tarkoituksena onkin helpottaa jätteiden kierrätystä tuomalla lajittelumahdollisuudet suoraan asukkaiden kotikulmille.

- Jo perinteeksi muodostunut keräysautokierroksemme on asukkaiden keskuudessa suosittu palvelu. Vuonna 2019 maksuttomia keräysautoja hyödynsi yli 19 000 asukasta, jotka toivat kierrätettäväksi noin 355 000 kiloa jätettä, kertoo Kiviranta.

HSY:n keräysautokierros on tarkoitettu vain materiaalille, jota ei sellaisenaan voi enää käyttää uudelleen. Syksyllä myös Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus järjestää oman keräysautokierroksensa, jossa kerätään kotitalouksien uudelleenkäyttöön sopivaa, hyväkuntoista pientavaraa.

Tarkista keräysautojen kaupunkikohtaiset aikataulut, autojen tarkat pysähtymispaikat ja lajitteluohjeet osoitteesta hsy.fi/keraysautot.

Toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta@hsy.fi

Lisätietoja Kierrätyskeskuksen keräysautokierroksesta: Kierrätyskeskuksen talous- ja tuotantojohtaja Aatos Weckman, 050 501 4871, aatos.weckman@kierratyskeskus.fi

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.