Kodin valaistus – Vinkit valaisimen valintaan

Kodin valaistukseen kannattaa kiinnittää huomioita, sillä oikealla valaistuksella voidaan lisätä kodin käytännöllisyyttä ja myös muuttaa tehokkaasti tunnelmaa. Lue asiantuntijamme vinkit oikeanlaiseen kodin valaistukseen!

Kodissa tarvitaan useita erilaisia valaisimia. Valaistusta suunnitellessa on tärkeää pohtia valaistuksen tarve eri tiloissa. Kokosimme sinulle hyödylliset vinkit valaisimen valintaan huoneittain. Lue ja opi valaisemaan kotisi oikein!

Keittiön valaistus

• Keittiön valaistuksessa on tärkeintä saada valo kohdistumaan sekä työtasoille että ruokapöydälle. Keittiössä tarvitaan siis hyvää yleisvaloa ja työvaloja.
  • Työtasoilla valaistuksen on oltava tasainen ja varsin voimakas. Valaisimien perinteinen sijoituspaikka on yläkaappien alla. Tällöin ne kannattaa asentaa yläkaappien etureunaan häikäisysuojalistan tai ylipitkän hyllyoven taakse piiloon, etteivät ne häikäise.
  • Keittiön ruokailutilassa on hyvä varautua monenlaiseen käyttöön. Tavallinen ruokailutilanne ei vaadi kovin voimakasta valoa, mutta jos pöydän ääressä myös työskennellään, opiskellaan tai vaikkapa askarrellaan, tarvitaan enemmän valoa.
  • Riippuvalaisin, jossa voi säätää valon voimakkuutta, on yksi hyvä vaihtoehto. Älyvalaisimet tarjoavat myös monia hyviä vaihtoehtoja kodin valaistuksen säätelemiseen.
  • LED-valonauhan avulla valaiset helposti keittiön välitilan.

Olohuoneen valaistus

• Olohuoneen erilaisia käyttötapoja kannattaa pohtia tarkkaan etukäteen, sillä niiden avulla on helppoa määritellä kaikki tarpeet valaistukselle. Television tai takkatulen katsomiseen ei tarvita paljon valoa, mutta valaistuksen täytyy mahdollistaa tilassa liikkuminen ja siitä nauttiminen. Seurusteluun tarvitaan pehmeää yleisvaloa, jossa näkee ihmisten ilmeet ja eleet.
  • Peleihin ja muihin kodin askareisiin tarvitaan reilusti yleisvaloa ja lukemiseen tai vaikka käsitöiden tekemiseen tarvitaan suunnattavaa kohdevaloa. Monipuolista olohuoneen käyttöä varten tarvitaan siis hyvää yleisvaloa kattovalaisimilla ja kohdevalon hyviä vaihtoehtoja ovat lattiavalaisimet sekä pöytävalaisimet. Tunnelmavaloina puolestaan voit käyttää sisustuksellisia pöytävalaisimia tai seinävalaisimia.
  • Jos asut pientalossa, kannattaa myös miettiä, miltä ulkovalaistus näyttää sisältä käsin. Pihan pimeydestä esiin nostetut valaistuselementit, kuten puut, kivet tai aidat suurentavat usein tilan tuntua myös olohuoneessa.

Makuuhuoneen valaistus

• Makuuhuoneeseen on perinteisesti sijoitettu vain yksi valaisin keskelle huonetta, mutta se ei yksin riitä.
  • Hyvä yleisvalo on tarpeen esimerkiksi siivotessa, mutta sängyn päätyyn tai yöpöydille sijoitetut, mielellään suunnattavat valaisimet antavat hyvän lukuvalon.
  • Etenkin lastenhuoneissa on tärkeä kiinnittää huomioita hyvään ja turvalliseen lukuvalaistukseen. Tunnelmallisuutta voi luoda seinävalaisimilla tai vaikka integroimalla valaisimia sängynpäätyyn.
  • Makuuhuoneen yhteydessä oleva vaatekaappi tai -huone ansaitsee myös oman valaistuksen. Kattopintaan asennettavat suunnattavat kohdevalaisimet, kuten spottivalaisimet ovat erittäin hyvä vaihtoehto.

Teksti: Jaana Ravantti / Trio Lighting Skandinavia

Veke laajentaa pääkaupunkiseudulle6.11.2019 06:00:00 EETTiedote

Sisustajan huonekalukauppa Veke avaa uuden myymälän Vantaalle, Porttipuiston liikekeskukseen helmi-maaliskuussa 2020. Lisäksi Veke avaa Lahteen toisen keskusvaraston alkuvuodesta 2020. Toimet ovat jatkoa Veken määrätietoiselle työlle kilpailukyvyn ja liiketoiminnan kasvun eteen ja antavat yhtiölle vahvan jalansijan pääkaupunkiseudulla, joka on yritykselle tärkeä markkina-alue. Laajentumisen johdosta Veke hakee Vantaan myymälään myymäläpäällikköä, 5–7 myyjää ja 1–2 varastotyöntekijää.