Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Videolla tapahtuva asuntoesittely on jossakin päin maata käynnissä vuorokauden jokaisena minuuttina, mutta erityisenä piikkinä katseluissa näkyvät lounastunti sekä iltakahdeksan ja -kymmenen välinen aika.

- Muutama vuosi sitten aloittamamme videoesittelyt ovat lyhyessä ajassa uudistaneet merkittävästi asuntokauppaa. Syyskuun alussa rikoimme 8 miljoonan videolla tapahtuneen asuntoesittelyn rajapyykin, mikä kertoo videoesittelyiden vakiinnuttaneen asemansa kodinvaihtajien keskuudessa. Kokemuksen karttuessa videoiden hyödyt asiakkaille ovat kasvaneet. Liikkuvaa kuvaa täydentää yhä useammin välittäjä sanoittamassa kohdetta, sen historiaa ja lähiympäristöä. Asiakkaalle kaikki tämä merkitsee vähemmän kurvailua kohteesta toiseen ja enemmän tutustumista kotoa käsin, kiteyttää toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Varsinaisiksi videolla tapahtuviksi asuntoesittelyiksi Kiinteistömaailma laskee katselut, joissa asiakas avaa itse videon ja katsoo esittelyn lopputeksteihin asti.  Vähintään 6000 päivittäisen varsinaisen videoasuntoesittelyn lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisessa mediassa erimittaisin kestoin selvästi isompi määrä.

- Tapamme käyttää sosiaalista mediaa ja videokuvaan pohjautuva kohteiden esittely osuvat loistavasti yksiin. Asuntomainontamme siirtyminen merkittävältä osin sosiaaliseen mediaan on tapahtunut hyvin luontevasti: siellä, videoiden ympäristössä ja ihmistä lähellä olevien aiheiden keskellä, uusien kotien videoilla on luonteva paikka, sanoo Heikkinen.

- Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku on muuttunut lyhyessä ajassa. Monesti tämän päivän polku kulkee sosiaalisen median kanavilla tapahtuneesta silmäilystä kohti tarkempaa perehtymistä verkkopalvelussamme: esittelyvideoiden huolellista katsomista alusta loppuun sekä taloyhtiö- tai kiinteistötietoihin perehtymistä. Ja kun sykähdyttää, varataan aika yksityisnäytölle. Kulkeminen asuntonäytöltä toiselle ja eteisestä alkava tutustuminen kohteeseen ei ole enää tätä päivää, Heikkinen sanoo.

Kiinteistömaailma videoi pääosan myynnissä olevista kohteistaan. Viime vuoden yli 13 000 kauppakappaleellaan Kiinteistömaailma on Suomen suurin kiinteistönvälittäjä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.