Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Videolla tapahtuva asuntoesittely on jossakin päin maata käynnissä vuorokauden jokaisena minuuttina, mutta erityisenä piikkinä katseluissa näkyvät lounastunti sekä iltakahdeksan ja -kymmenen välinen aika.

- Muutama vuosi sitten aloittamamme videoesittelyt ovat lyhyessä ajassa uudistaneet merkittävästi asuntokauppaa. Syyskuun alussa rikoimme 8 miljoonan videolla tapahtuneen asuntoesittelyn rajapyykin, mikä kertoo videoesittelyiden vakiinnuttaneen asemansa kodinvaihtajien keskuudessa. Kokemuksen karttuessa videoiden hyödyt asiakkaille ovat kasvaneet. Liikkuvaa kuvaa täydentää yhä useammin välittäjä sanoittamassa kohdetta, sen historiaa ja lähiympäristöä. Asiakkaalle kaikki tämä merkitsee vähemmän kurvailua kohteesta toiseen ja enemmän tutustumista kotoa käsin, kiteyttää toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Varsinaisiksi videolla tapahtuviksi asuntoesittelyiksi Kiinteistömaailma laskee katselut, joissa asiakas avaa itse videon ja katsoo esittelyn lopputeksteihin asti.  Vähintään 6000 päivittäisen varsinaisen videoasuntoesittelyn lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisessa mediassa erimittaisin kestoin selvästi isompi määrä.

- Tapamme käyttää sosiaalista mediaa ja videokuvaan pohjautuva kohteiden esittely osuvat loistavasti yksiin. Asuntomainontamme siirtyminen merkittävältä osin sosiaaliseen mediaan on tapahtunut hyvin luontevasti: siellä, videoiden ympäristössä ja ihmistä lähellä olevien aiheiden keskellä, uusien kotien videoilla on luonteva paikka, sanoo Heikkinen.

- Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku on muuttunut lyhyessä ajassa. Monesti tämän päivän polku kulkee sosiaalisen median kanavilla tapahtuneesta silmäilystä kohti tarkempaa perehtymistä verkkopalvelussamme: esittelyvideoiden huolellista katsomista alusta loppuun sekä taloyhtiö- tai kiinteistötietoihin perehtymistä. Ja kun sykähdyttää, varataan aika yksityisnäytölle. Kulkeminen asuntonäytöltä toiselle ja eteisestä alkava tutustuminen kohteeseen ei ole enää tätä päivää, Heikkinen sanoo.

Kiinteistömaailma videoi pääosan myynnissä olevista kohteistaan. Viime vuoden yli 13 000 kauppakappaleellaan Kiinteistömaailma on Suomen suurin kiinteistönvälittäjä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kutsu toimituksille 25.4.2019: Kiinteistömaailman 50. juhlabarometri sekä katsaus asumiseen ja kodinvaihtoon barovuosina 1994-201917.4.2019 08:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 50. kerran 25.4.2019. Juhlabarometrin julkistamistilaisuudessa tarkastellaan asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi kevään juhlateemana on suomalainen asuminen ja kodinvaihto barometrin julkaisuvuosina 1994-2019.

Suomessa ei ole yhtä ostajan tai myyjän asuntomarkkinaa – aluekohtainen ymmärrys yhä tärkeämpää4.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua asuntomarkkinan suunnasta. Joissain kommenteissa on väläytelty näkymiä voimistuvasta ostajan markkinasta. ”Näissä oloissa aluekohtainen ymmärrys ja näkemys on yhä tärkeämpää, asuntotyypeittäin. Ei ole yhtä yhtenäistä asuntomarkkina-Suomea, jossa olisi joko ostajan tai myyjän markkina”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailman vuosi 2018: Suomalaiskotien välitystä 2,5 miljardin euron arvosta - käynnistymässä ketjun historian mittavin valmentautumisoperaatio4.2.2019 09:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailma-ketju teki vuonna 2018 yli 14 200 asuntokauppaa ja -vuokrausta. Välitettyjen asuntojen arvo on noin 2,5 miljardia euroa. Ketjun asuntokauppamäärä kehittyi samansuuntaisesti Suomen hienoisesti supistuvan kokonaisasuntomarkkinan kanssa; vuokrausliiketoiminta kasvoi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan palkkiotuotoilla mitattuna vuosi oli Kiinteistömaailmalle toiseksi paras viimeiseen viiteen vuoteen. Alkaneena vuonna Kiinteistömaailma käynnistää historiansa mittavimman koulutus- ja valmentautumisoperaation, jolla tavoitellaan merkittävää lisävauhditusta myyntiin ja asiakaspalveluun.

Asunto myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa31.12.2018 09:00:00 EETTiedote

Asuntokaupat saatiin vuonna 2018 päätökseen Suomessa keskimäärin 95 päivässä. Vaihtelu on kuitenkin suurta. Nopeimmillaan asunto vaihtaa omistajaa parissa viikossa sen myyntiin laittamisesta, mutta keskimäärin myynti ottaa aikaa esimerkiksi Helsingissä 57 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 41 päivää), Kotkassa 124 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 105 päivää), Naantalissa 97 päivää (93) ja Sotkamossa 155 päivää (122). Asunto-osakkeiden kaupan sähköistyminen lyhentää kaupan valmisteluihin kuluvaa aikaa ensi vuodesta alkaen.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00:00 EETTiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!