Koe syvällinen rauhantunne hetkellisen mielihyvän sijaan

Harri ja Ilkka Virolaisen uutuuskirja Sisäinen rauha (Viisas Elämä, 2021) kertoo, miten rauhaa, harmoniaa ja onnellisuutta voi kokea olosuhteista riippumatta. Ajatuksia herättävä teos sisältää konkreettisia, omaan arkeen sopivia harjoituksia tietoisen läsnäolon saavuttamiseksi hektisessä ajassamme.
Valokuva: Julia Alakulju       Kirjan kansi: Taivo Org
Valokuva: Julia Alakulju Kirjan kansi: Taivo Org

Ulkoisesti kaikki on ihan hyvin: on kiinnostava työ, mukava perhe, hyvä taloudellinen tilanne, ystäviä ja harrastuksia. Silti mieltä kalvaa tunne, että mikään ei riitä.

”Tyypillisesti ihmiset etsivät onnellisuutta ja sisäistä rauhaa työsaavutuksista, ihmissuhteista, ruuasta, internet-surfailusta, harrastuksista ja päihteistä”, veljekset toteavat. ”Nämä antavat kuitenkin vain hetkellistä mielihyvää syvällisen rauhan tunteen sijaan.” Mutta kuten he kirjassaan opastavat, sisäisen rauhan voi saavuttaa ulkoisista tekijöistä riippumatta ja toisaalta sisäistä rauhaa voi kokea myös hektisessä työelämässä, kiireisessä perhearjessa pienen lapsen itkiessä tai esimerkiksi liikenneruuhkassa.

Kirjoittajat tietävät hyvin, mistä puhuvat. Kun monia elämän suuret kysymykset alkavat kiinnostaa vasta myöhemmin elämässä, he kiinnostuivat elämän syvällisemmistä teemoista jo 20-vuotiaina. Nyt kummallakin on neljä maisterin tutkintoa ja myös tohtorin tutkinnot, ja he ovat järjestäneet yli 15 vuoden ajan työpajoja, luentoja sekä yksilöllistä ohjausta ja fasilitointia sisäisen rauhan kokemiseen. Kaikista elämän tärkeistä pyrkimyksistä yksi nousee yli muiden: sisäisen rauhan saavuttaminen.

Sisäinen rauha ei tarkoita elämän passivoitumista tai rakkaista asioista tai ihmissuhteista luopumista, vaan elämä voi olla hyvinkin aktiivista. Olennaista on oivaltaa, ettei sisäistä rauhaa voi saavuttaa ulkoisilla tekijöillä eikä ostaa rahalla. ”Sisäinen rauha on perusoikeus, jota ei tarvitse rakentaa tai ansaita – riittää, että yhteys omaan itseen löytyy. Siihen kirja antaa oivat työkalut”, Harri ja Ilkka jatkavat.

Kirja sisältää tiedon lisäksi paljon hyödyllisiä tehtäviä, meditaatioharjoituksia ja itsetutkiskelun kysymyksiä, jotka johdattavat lukijaa kohti sisimmässään jo olevaa sisäistä rauhaa. Sen löytäessään ihminen voi kokea onnellisuutta ja vapautta ajasta ja paikasta riippumatta.

”Sisäisen rauhan tunteen saavuttamisesta on lukuisia hyötyjä arkeen. Se edistää terveyttä ja hyvinvointia, vaikuttaa positiivisesti työsuoritukseen sekä auttaa vuorovaikutuksessa ja ihmissuhteissa. Ylipäänsä sisäinen rauha lisää elämästä nauttimista”, Virolaiset toteavat.

Ilkka Virolainen ja Harri Virolainen ovat kirjoittaneet useita kirjoja mielen voimavaroihin ja ihmisten hyvinvointiin ja potentiaaliin liittyen. He ovat perehtyneet onnistuneisiin muutoksiin tieteellisen tutkimuksen ja työkokemuksen kautta. Virolaiset ovat valmentaneet huippu-urheilijoita, yritysjohtajia ja eri alojen asiantuntijoita. He ovat toimineet myös meditaatio-opettajina ja järjestäneet lukuisia sisäiseen rauhaan liittyviä työpajoja, luentoja ja yksilöllistä ohjausta jo yli 15 vuoden ajan niin Suomessa kuin ulkomailla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Harri ja Ilkka Virolainen esittelevät uutuuskirjaansa

Valokuva: Julia Alakulju       Kirjan kansi: Taivo Org
Valokuva: Julia Alakulju Kirjan kansi: Taivo Org