Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Koetusta sisäilman laadusta saatiin tietoa Helsingin peruskoulujen opetushenkilöstöltä

Jaa

Helsinki on saanut kattavasti tietoa henkilöstön kokemasta sisäilman laadusta kaupungin peruskouluissa. Työterveyslaitos toteutti viime huhtikuussa opettajille ja koulunkäyntiavustajille suunnatun kyselyn kaikissa kaupungin 101:ssä suomen- ja ruotsinkielisessä peruskoulussa. Vastauksia saatiin yli 2 500 ja vastausprosentti oli 65. Kysely tehtiin sähköisesti.

”Kysely ei ollut ongelmalähtöinen, vaan se toteutettiin kaikkiin kouluihin. Se antaa ensisijaisesti tietoa koetun ongelman laadusta ja laajuudesta.On erittäin tärkeää, että saamme tietoa suoraan tilojen käyttäjiltä ja on hyvä, että henkilöstö vastasi kyselyyn aktiivisesti”, sanoo työsuojelupäällikkö Jari Mäenmaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. 

Oppilaiden kokemaa sisäilman laatua on Helsingissä selvitetty jo aiemmin, vuosina 2016−2018 kaikissa kaupungin peruskouluissa tehdyillä kyselyillä.

Henkilöstön sisäilmastokysely ja oppilaiden kyselytyökalun kehittäminen ovat osa sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa hanketta. Kyselyllä kartoitetaan tilojen käyttäjien kokemia työympäristöhaittoja ja työhön liittyviä oireita ja niitä arvioidaan suhteessa siihen mitä vastaavissa toimintaympäristöissä pidetään tavanomaisena.

Rakennuksen monet ominaisuudet voivat vaikuttaa sisäympäristön laatuun ja aiheuttaa haittoja ja oireita tilojen käyttäjille. Pelkästään rakennuksen olosuhteiden vaikutukset eivät riitä selittämään käyttäjien kokemuksia. Olosuhteisiin vaikuttavat myös tilojen käyttö ja tilojen käyttäjät, käyttäjien kokema kiire, stressi ja työn tietointensiivisyys. Lisäksi tilojen käyttäjien yksilöllinen herkkyys ympäristötekijöille vaihtelee suuresti.

”Sisäilmasto-ongelmaa epäiltäessä kyselyn tuloksia on tarkasteltava yhdessä muiden kohteessa tehtyjen selvitysten ja havaintojen kanssa,” toteaa erikoislääkäri Soile Jungewelter Työterveyslaitokselta.

Kyselystä saatua tietoa hyödynnetään jatkotyössä

Kyselyllä kartoitettiin koettuja olosuhdehaittoja ja oireita. Esiin nousseet olosuhdehaitat liittyivät sisäilman laatuun ja riittävyyteen sekä työympäristön pölyisyyteen, likaisuuteen ja meluun. Lisäksi esille nousi työhön liittyviä oireita, joita ovat äänen käheys, kurkun kuivuus ja väsymys.    

Sellaisia kouluja, joissa olosuhdehaitta- ja oireprofiilit poikkesivat Helsingin peruskoulujen keskimääräisestä profiilista, oli 20.

”Kysely toi esiin arvokasta tietoa, joka on tärkeää myös työterveyshuollon näkökulmasta. Saatua tietoa pystytään hyödyntämään, kun työterveyshuolto arvio yhdessä rakennusteknisten asiantuntijoiden kanssa ongelmien terveydellistä merkitystä työpaikoilla. Vaikka kyselyssä ei tullut esille mitään yllättävää, on tärkeää, että meillä on nyt kattava tieto kaikkien koulujen tilanteesta”, korostaa palvelupäällikkö Marjaana Saarela Työterveys Helsingistä.

”Kysely tehtiin viime keväänä. Sen jälkeen osassa kouluja on tehty olosuhteita korjaavia toimenpiteitä. Esimerkiksi Puotilan ala-asteella sisäilmakorjaukset ovat olleet kyselyn tekemisen aikaan vielä kesken. Ne koulut, joissa haittoja koettiin muita kouluja enemmän, ovat pääosin menossa peruskorjaukseen. Niiden koulujen osalta, jotka eivät ole lähiaikoina menossa peruskorjaukseen, teemme tarkentavia selvityksiä sisäilmaolosuhteista”,sanoo rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö Sari Hildén kaupunkiympäristön toimialalta.  

Tutkimusraportti

Liite 1. Koulut

Liite 2. Työympäristötekijät

Liite 3. Oireet

Lisätiedot:

Jari Mäenmaa, työsuojelupäällikkö, Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala,
puh. 09 310 44139, jari.maenmaa@hel.fi 

Sari Hildén, rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala,
puh. 09 310 40315, sari.hilden@hel.fi

Marjaana Saarela, palvelupäällikkö, Työterveys Helsinki,
puh. 09 310 54214, marjaana.saarela@hel.fi

Sisäilmastokysely: Soile Jungewelter erikoislääkäri, Työterveyslaitos,
soile.jungewelter@ttl.fi  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Töysänkatu 2 D
00510 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @LastenHelsinki, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Helsingin varhaiskasvatukseen tarvitaan lisää työntekijöitä17.6.2019 08:36:53 EESTTiedote

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus on jo pitkään ollut haastavaa sekä suomen- että ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa. Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston ammattibarometrin (3/2019) mukaan varhaiskasvatuksen opettajan tehtävä on ammattipulanimikkeiden kärjessä. Koko maassa varhaiskasvatuksen opettajan tehtävä on ammattibarometrissä sijalla viisi. Helsingissä henkilöstön saatavuuden parantamiseksi on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tehty paljon eri toimenpiteitä kuten tehostettu rekrytointia, edistetty koulutusta ja uudistettu sijaistoimintaa. Tästä huolimatta henkilöstöä on ollut vaikea saada. ”Tämän hetken arvion mukaan näyttää siltä, että ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa henkilöstötilanne on paikoin kriittinen ja meillä on vaikeuksia saada riittävästi tarvittavaa henkilöstöä. Selvitämme parhaillaan Aluehallintovirastolta yhden ruotsinkielisen päiväkodin tilanteeseen liittyen voiko päiväkotiin palkata henkilöstöpulan vuoksi tilapäisesti myös suomenkielistä henk

Inom Helsingfors småbarnspedagogik behövs fler arbetstagare17.6.2019 08:34:30 EESTTiedote

Tillgången på personal inom småbarnspedagogiken har varit en utmaning en längre tid både inom den finsk- och svenskspråkiga småbarnspedagogiken. Enligt Nylands arbets- och näringsbyrås yrkesbarometer (3/2019) toppar lärare inom småbarnspedagogik listan över de yrken inom vilka det råder brist på sökande. I hela landet ligger lärare inom småbarnspedagogik på plats fem i yrkesbarometern. I Helsingfors har en lång rad åtgärder vidtagits inom fostrans- och utbildningssektorn i syfte att förbättra tillgången på personal, bl.a. har rekryteringen effektiverats ytterligare, utbildningsfrämjande åtgärder vidtagits, vikarieverksamheten förnyats. Trots det har det varit svårt att få personal. ”Enligt en bedömning i nuläget ser det ut som att personalsituationen inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken är ställvis kritisk. Vi har svårigheter att få tillräckligt med personal. Med anledning av situationen i ett svenskspråkigt daghem utreder vi som bäst i samråd med regionförvaltningsverket om ock

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme