Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa – Gasum mukana SuomiAreenassa puhtaamman liikenteen puolesta

Gasum esittelee kehittyvää liikennekaasumarkkinaa ja kasvavaa kaasuekosysteemiä Porin SuomiAreenan kansalaistorilla 10.–12.7. Paikan päällä on esillä kaasukäyttöiset Skoda Octavia ja Volkswagen Caddy. Lisäksi Gasum on mukana järjestämässä ”Suomi 100 vuoden kuluttua” -keskustelutilaisuutta, joka pidetään Purje-lavalla 12.7. kello 15.15–16.30.

SuomiAreenan kotipaikkana tunnettu Pori on profiloitunut sekä yhteiskunnallisten keskustelujen alustana että uusien energiaratkaisujen edelläkävijänä. Kaupungissa avattiin syksyllä 2016 Suomen ensimmäinen LNG-tuontiterminaali, ja kesäkuussa paikkakunnalla avautui liikennekaasun tankkausasema. Porin LNG-terminaali monipuolistaa Suomen energiamarkkinaa, sillä nesteytettyä maakaasua voidaan jaella joustavasti kaasuverkoston ulkopuolelle muun muassa teollisuuden ja meriliikenteen käyttöön.

Kaasuautojen myynti on noussut alkuvuodesta ennätyslukuihin, ja SuomiAreenan kävijöillä on mahdollisuus tutustua suosittuihin kaasuautomalleihin kansalaistorilla. Suomea sitovat päästövähennystavoitteet luovat kysyntää ympäristöystävällisille polttoaineille: kansallinen energia- ja ilmastostrategia onkin asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2030 suomalaisilla teillä kulkee 50 000 kaasuautoa.

Gasum on SuomiAreenassa mukana järjestämässä myös yhtä ”Suomi 100 vuoden päästä” -keskustelusarjan tilaisuuksista Purje-lavalla keskiviikkona 12.7. Keskustelussa pohditaan ympäristön tulevaisuutta nyt tehtävien valintojen näkökulmasta.  Keskustelijoina ovat muun muassa Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman, Kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki, Luonnonvarakeskuksen pääjohtaja Mari Walls sekä Vihreiden kansanedustaja, Euroopan rauhaninstituutin puheenjohtaja Pekka Haavisto.

Kotimaista biokaasua kiinteään kuukausihintaan vuoden loppuun asti

Uudet liikennekaasun tankkausasemat antavat suomalaisille autoilijoille mahdollisuuden pienentää hiilijalanjälkeään merkittävästi. Kesäkuussa avattuja Hämeenlinnan ja Porin tankkausasemia seuraa tankkausaseman avaaminen Vantaan Petikkoon 17. heinäkuuta ja myöhemmin elo-syyskuussa Jyväskylän Vaajakoskelle ja Vantaan Tulkintielle. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.

Gasumin Kiinteähinta-kampanja jatkuu biokaasun osalta vuoden loppuun asti. Gasum tarjoaa kampanja-aikana kaasukäyttöistä uutta tai käytettyä henkilöautoa ostavalle tai maahantuovalle yksityisasiakkaalle mahdollisuuden ostaa kotimaista biokaasua kiinteään 89 euron kuukausihintaan.

Gasumin tarjoama biokaasu on uusiutuva ja kotimainen biopolttoaine, jonka käyttäminen on helppo ja edullinen tapa vähentää liikenteen hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus.

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy
puh. 040 5540 578, olga.vaisanen(a)gasum.fi

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biohajoavien jätteiden käsittelijä ja biokaasun tarjoaja. Gasumin tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) johtava pohjoismainen osaaja, joka jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja uusien kaasuratkaisuiden hyödyntämistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 milj. euroa. www.gasum.fi

PUHTAASTI LUONNONKAASULLA – GASUM.FI