HSL Helsingin seudun liikenne

Kohti kestävää kaupunkiseutua – tällä tavalla etenee MAL 2023 -työ

Jaa

Helsingin seutu kasvaa. Miahin ja millaisia asuntoja rakennetaan? Mitkä ovat parhaita sijainteja uusille työpaikoille ja yrityksille? Millä keinoilla liikkumismahdollisuuksia parannetaan? Miten seudulla liikkuvat ihmiset ja tavarat? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan seuraavina vuosina seudun maankäyttöä (M), asumista (A) ja liikennettä (L) ohjaavassa MAL 2023-työssä. Sen puiteohjelman HSL:n hallitus ja Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK hyväksyivät tiistaina 15. joulukuuta.

Helsingin seudun 15 kunnan ja valtion yhteisen maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) uuden MAL-suunnitelman laatiminen käynnistyy nyt hyväksytyn puiteohjelman mukaisesti. MAL 2023 -suunnittelun keskiössä on kestävä kaupungistuminen. Sen lisäksi työ pureutuu kolmeen pääteemaan: yhteiskunnan murrokseen, sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja Helsingin seutuun osana maailmaa.

”Vaikka koronapandemia on yllättänyt meidät kaikki – myös Helsingin seudun eri toimijat - seutu kasvaa edelleen kuten kaupunkiseudut eri puolilla maailmaa”, sanoo Helsingin seudun liikennejärjestelmätoimikunnan puheenjohtaja, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

”Pandemian tuomat muutokset meidän jokaisen elämään vain korostavat hyvän suunnittelun tärkeyttä. MAL-työn avulla pidämme huolen siitä, että myös muuttuneessa toimintaympäristössä seutu voi kasvaa kestävästi”, Rihtniemi sanoo.

MAL-suunnittelua tehdään neljän vuoden sykleissä. Edellinen MAL-suunnitelma, MAL 2019, loi pohjan nykyiselle MAL2023 -työlle, jossa seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistarpeita nyt tarkennetaan ja syvennetään. MAL 2023 -työssä laaditaan vuosille 2040 ja 2060 seudullinen ja strateginen maankäytön, asumisen ja liikenteen näkymä, joka sisältää suunnitelman seudun maankäytön kehityksestä, asuntotuotantotavoitteista ja muista asuntopoliittisista toimenpiteistä sekä kaikki liikennemuodot sisältävän lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman.

Tärkeä osa MAL 2023-suunnittelua on laaja vaikutusten arviointi, jonka avulla varmistetaan, että suunnitellut keinot ovat vaikutuksiltaan tehokkaita ja vievät Helsingin seutua haluttuun suuntaan.

Mitä on MAL-suunnittelu?

  • MAL-suunnitelma viitoittaa maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) suunnittelua Helsingin seudun kunnissa. Mukana ovat pääkaupunkiseudun kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen sekä KUUMA-seudun kunnat Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vihti. Myös Siuntio on mukana yhteissuunnittelussa.
  • MAL-suunnittelua tehdään neljän vuoden syklillä. Kunnat vastaavat maankäytön ja asumisen suunnittelusta, HSL vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja suunnitelman vaikutusten arvioinnista.
  • Maankäytön ja asumisen osalta MAL-suunnitelmasta päättää Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK ja seudun kunnat. Liikennejärjestelmäosion hyväksyy HSL:n hallitus jäsenkuntiensa osalta ja muiden kuntien osalta KUUMA-johtokunta ja asianomaiset kunnat.
  • Puiteohjelma on nyt hyväksytty Helsingin seudun yhteiskokouksessa HSYKissä ja HSL:n hallituksessa. Se käsitellään vielä KUUMA-johtokunnassa maaliskuussa 2021.
  • Vuonna 2021 suunnittelu pureutuu erityisesti tilannekuvan muodostamiseen, teemaselvitysten laatimiseen sekä vision ja tavoitteiden määrittelyyn.

Yhteyshenkilöt

Suvi Rihtniemi
HSL:n toimitusjohtaja
p. 050 565 8884

Sini Puntanen
HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja
p. 040 501 3362

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme