Kohti ruokahävikin puolittamista – punalapputuotteet edelleen asiakkaiden suosiossa

Punalapputuotteet ja niiden ilta-ale ovat vakiinnuttaneet asemansa S-ryhmän ruokakaupoissa, mutta merkittävä osa hävikin minimoiseksi tehtävästä työstä tapahtuu jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Esimerkiksi oikeiden tilausmäärien yhä tarkempaa ennustamista kehitetään herkeämättä.

Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Vastuullisuusohjelmaan kirjattua tavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Esimerkiksi joissakin osuuskaupoissa on tuotu tarjolle edullisia hävikkilaatikoita ja -pusseja hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastoille.

Viime vuonna S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) hävikki laski seitsemän prosenttia.

”Hävikin vähentäminen on tärkeä tavoite myymälöiden tuotetäydentämisessä ja koko toimitusketjun ohjauksessa. Kehitämme jatkuvasti ennustemallejamme ja tilausjärjestelmiämme siten, että tilausmäärät vastaavat mahdollisimman tarkasti tuotteiden kysyntää kussakin myymälässämme eikä ylimääräistä hävikkiä pääse syntymään. Lisäksi erityisesti lyhyen säilyvyysajan tuoretuotteissa mahdollisimman nopeat toimitusajat tavarantoimittajalta myymälään ovat kriittisiä tuotteiden myynti- ja käyttöajan pidentämiseksi”, kertoo päivittäistavaroiden saatavuuden ohjauksesta vastaava johtaja Tuulia Wennerkoski S-ryhmän marketkaupasta.

Ilta-alessa tutut suosikit

Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet sekä niiden ilta-alennukset, joita hyödyntämällä voi tehdä helposti hävikistä hyvikkiä.

S-ryhmän myymälöissä vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Punalapputuotteiden -60 %:n ilta-ale puolestaan vakiinnutti asemansa nelisen vuotta sitten, jolloin siitä tuli valtakunnallinen käytäntö S-ryhmän myymälöissä.

Vuonna 2020 S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin reilut 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat etenkin paistopisteen tuotteet (muun muassa riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat), ruisleivät sekä jauhelihat. Euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään tuoreita kala- ja lihatuotteita, erityisesti lohifileitä, jauhelihoja ja kanafileitä.

Punalaputtamisen lisäksi elintarvikkeita lahjoitetaan myymälöistä myös hyväntekeväisyyteen. S-ryhmän osuuskaupat tekevät yhteistyötä yli 400 hyväntekeväisyyskumppanin kanssa eri puolilla Suomea.

”Ruokahävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Hävikkiä syntyy koko ruokaketjussa, mutta merkittävä osa siitä on peräisin kotitalouksista. Tämän vuoksi onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi. Esimerkiksi Yhteyshyvän sivuilta löytyy ideoita hävikkiresepteihin, joiden avulla jääkaapin jämäruoista voi loihtia maukkaita annoksia”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena on nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikin vähentämiseen kannustaa myös Rakasta joka murua -kampanja, jossa S-ryhmä on mukana. S-ryhmän vastuullisuusohjelman mukaan osuuskaupparyhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. S-ryhmä on mukana myös elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa, jossa hävikin vähentäminen on koko toimialan yhteisenä tavoitteena.

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän marketkauppa, mika.lyytikainen@sok.fi, puh. 010 768 1911

Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmä kiittää rahankeräyslain muutoksesta tarjoamalla ensimmäisenä hotelliyön päästöjen kompensaatiomahdollisuuden16.9.2021 13:56:25 EEST | Tiedote

SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kiittää hallitusta torstaina annetusta rahankeräyslain muutosesityksestä, joka antaa kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamansa ilmastopäästöt. S-ryhmän Sokos Hotels -ketju aikoo tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää hotelliyönsä hiilipäästöt heti, kun lakimuutos on hyväksytty eduskunnassa ja astunut voimaan.

Todellinen menestysresepti: Fallero nousi suoraan S-ryhmän myydyimmäksi valmisruokatuotteeksi31.8.2021 08:31:11 EEST | Tiedote

Kotimainen härkäpapufalafel Fallero julistettiin Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun voittajaksi viime keskiviikkona ja Falleron kaksi makuvarianttia, paahdettu punajuuri ja herne-lehtikaali tuotiin myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin kautta Suomen torstaina 26.8. Myynti on ollut ilmiömäistä. Kaikkien kuuden Suomalainen menestysresepti -kilpailusta tutun tuotteen yhteinen viikkomyynti on nousemassa miljoonaluokkaan jo nyt.