SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kohti ruokahävikin puolittamista – punalapputuotteet edelleen asiakkaiden suosiossa

Jaa
Punalapputuotteet ja niiden ilta-ale ovat vakiinnuttaneet asemansa S-ryhmän ruokakaupoissa, mutta merkittävä osa hävikin minimoiseksi tehtävästä työstä tapahtuu jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Esimerkiksi oikeiden tilausmäärien yhä tarkempaa ennustamista kehitetään herkeämättä.
Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen
Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Vastuullisuusohjelmaan kirjattua tavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Esimerkiksi joissakin osuuskaupoissa on tuotu tarjolle edullisia hävikkilaatikoita ja -pusseja hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastoille.

Viime vuonna S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) hävikki laski seitsemän prosenttia.

”Hävikin vähentäminen on tärkeä tavoite myymälöiden tuotetäydentämisessä ja koko toimitusketjun ohjauksessa. Kehitämme jatkuvasti ennustemallejamme ja tilausjärjestelmiämme siten, että tilausmäärät vastaavat mahdollisimman tarkasti tuotteiden kysyntää kussakin myymälässämme eikä ylimääräistä hävikkiä pääse syntymään. Lisäksi erityisesti lyhyen säilyvyysajan tuoretuotteissa mahdollisimman nopeat toimitusajat tavarantoimittajalta myymälään ovat kriittisiä tuotteiden myynti- ja käyttöajan pidentämiseksi”, kertoo päivittäistavaroiden saatavuuden ohjauksesta vastaava johtaja Tuulia Wennerkoski S-ryhmän marketkaupasta.

Ilta-alessa tutut suosikit

Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet sekä niiden ilta-alennukset, joita hyödyntämällä voi tehdä helposti hävikistä hyvikkiä.

S-ryhmän myymälöissä vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Punalapputuotteiden -60 %:n ilta-ale puolestaan vakiinnutti asemansa nelisen vuotta sitten, jolloin siitä tuli valtakunnallinen käytäntö S-ryhmän myymälöissä.

Vuonna 2020 S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin reilut 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat etenkin paistopisteen tuotteet (muun muassa riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat), ruisleivät sekä jauhelihat. Euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään tuoreita kala- ja lihatuotteita, erityisesti lohifileitä, jauhelihoja ja kanafileitä.

Punalaputtamisen lisäksi elintarvikkeita lahjoitetaan myymälöistä myös hyväntekeväisyyteen. S-ryhmän osuuskaupat tekevät yhteistyötä yli 400 hyväntekeväisyyskumppanin kanssa eri puolilla Suomea.

”Ruokahävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Hävikkiä syntyy koko ruokaketjussa, mutta merkittävä osa siitä on peräisin kotitalouksista. Tämän vuoksi onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi. Esimerkiksi Yhteyshyvän sivuilta löytyy ideoita hävikkiresepteihin, joiden avulla jääkaapin jämäruoista voi loihtia maukkaita annoksia”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena on nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikin vähentämiseen kannustaa myös Rakasta joka murua -kampanja, jossa S-ryhmä on mukana. S-ryhmän vastuullisuusohjelman mukaan osuuskaupparyhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. S-ryhmä on mukana myös elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa, jossa hävikin vähentäminen on koko toimialan yhteisenä tavoitteena.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349


Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän marketkauppa, mika.lyytikainen@sok.fi, puh. 010 768 1911

Kuvat

Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen
Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye