Kohti turvallisempaa festivaalikulttuuria: Mieli ry:n Huolituoli Ruisrockissa

Tulevan kesän Ruisrockissa festarikävijän on mahdollisuus saada välitöntä henkistä tukea Mieli ry:n toteuttaman Huolituoli-konseptin myötä. Huolituolin lisäksi turvallista tilaa luovat Ruisrockin festivaalietiketti sekä liikkuva henkisen tuen ryhmä ja häirintäyhteyshenkilö.

Tämän vuoden Ruisrockissa tehdään konkreettisia toimia henkisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Kesän festivaalilla nähdään keskusteluapua tarjoava Mieli ry:n Huolituoli, joka tuodaan ensimmäistä kertaa festivaaliympäristöön. Kyseessä on matalan kynnyksen tila, jossa tarjotaan henkistä tukea erilaisiin tilanteisiin, mitä festarikävijä voi kohdata.

"Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi oman kaveriporukan hukkaaminen, yksinäisyyden kokemus väkijoukossa, erimielisyydet ystävien kanssa tai tarve rauhoittua hetki: keskustelemaan saa tulla tilanteessa kuin tilanteessa. Kukaan ei ole yksin, vaan apua on saatavilla", selventää Mieli ry:n Kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa.

Toimia turvallisen tilan puolesta

Mieli ry:n ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset tarjoavat keskusteluapua myös festivaalin artisteille, talkoolaisille ja työntekijöille. Tekijät jalkautuvat alueelle myös osana liikkuvaa ryhmää, joka tarjoaa apua festivaalialueella. Kokoonpanoon kuuluvat vapaaehtoisten lisäksi ensiapuhenkilö ja järjestyksenvalvoja, ja ryhmän tarkoituksena on tarjota laaja-alaista, paikkariippumatonta tukea festivaalialueella.

Ruisrock tarjoaa myös mahdollisuuden saada erityistä tukea häirintätapauksissa. Apua tarjoaa häirintäyhteyshenkilö, johon saa helposti yhteyden esimerkiksi puhelimitse tai anonyymillä ilmoituksella. Ruisrock rohkaisee ilmoittamaan häirinnästä matalalla kynnyksellä, ja festivaali sitoutuu puuttumaan tapauksiin välittömästi.

Festivaalikulttuuri muutoksessa

Tukipalveluiden lisäksi Ruisrockissa noudatetaan festivaalietikettiä, joka luo kaikille osallistujille yhteiset pelisäännöt. Tavoitteena on taata kaikille turvallinen festivaali, jossa kaikilla on vapaus olla oma itsensä. Hyvä festarikäytös huomioi kanssajuhlijat ja kunnioittaa yhdenvertaisuutta sekä kehollista itsemääräämisoikeutta.

"Ruisrock haluaa näiden konkreettisten tekojen myötä olla osana kestävämpää tulevaisuutta. Toimemme ovat osa vastuullisuusohjelmaamme, jonka yhtenä tärkeänä osana on sosiaalinen kestävyys ja kävijöidemme hyvinvoinnista huolehtiminen. Suuremman mittakaavan tavoitteenamme on muuttaa suomalaista festivaalikulttuuria yhä turvallisemmaksi ja inklusiivisemmaksi", sanoo Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä.

Ruisrock järjestetään 8.–10.7.2022 Turun Ruissalossa. Festivaalin koko ohjelma on julkaistu. Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä, ja osa lipputyypeistä on myyty tai varattu loppuun.

MIELI ry:n Huolituoli

MIELI ry:n Huolituoli tarkoittaa yleensä kertaluonteista kohtaamista, jossa voi matalalla kynnyksellä kertoa huolensa joko kriisityöntekijälle tai koulutetulle vapaaehtoiselle.

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. Lisätietoja Mieli ry:stä.

Carita Lehti
Viestintäpäällikkö