Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.

Positiivisimmin ihmisten joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisi tarkempi tieto liikennevälineiden täyttöasteesta ja ruuhkautumisesta. Yli puolet vastaajista arveli, että se lisäisi heidän joukkoliikenteen käyttöään.

Yli puolet vastaajista arveli myös, että liikennevälineiden ja asemien tehostettu siivous ja pintojen desinfiointi lisäisivät heidän matkustamistaan.

Lähes 50 prosentilla vastanneista myös näkyvämmät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen lisäisivät joukkoliikenteen käyttöä.

Näitä asioita teemme turvallisten matkojen eteen

Tavoitteenamme on tuoda saataville entistä tarkempaa tietoa siitä, mitkä ajankohdat ovat eri linjoilla ja eri liikennemuodoissa kaikkein ruuhkaisimpia. Perinteisesti liikenteessä on vilkkainta työ- ja koulumatkaliikenteen ruuhka-aikoina (n. klo 7–9 ja 15–18 arkisin), mutta yksittäisillä lähdöillä voi olla runsaasti matkustajia myös muulloin. Kesän aikana liikkuminen on osin erilaista lomakauden takia.

Joukkoliikennevälineitä on siivottu tehostetusti koronaepidemian alusta asti, ja erityistä huomiota on kiinnitetty kosketuksille alttiisiin pintoihin. Tehostettu siivous jatkuu myös kesän ajan ja sen jälkeen.

Olemme lisäksi ohjeistaneet matkustajia pysäkeillä, asemilla, joukkoliikennevälineissä ja sähköisissä kanavissa turvallisesta matkustamisesta. Aiomme jatkaa ja kehittää tätä työtä edelleen. Joukkoliikennettä kesäkuussa vähintään viikoittain käyttäneistä miltei 70 prosenttia arveli, että matkustajien turvallisuusohjeistus joukkoliikenteessä on riittävää.

Lisäksi kiinnitämme huomiota siihen, että ilma kiertäisi liikennevälineissä tehokkaammin. Esimerkiksi ratikoiden kaikki ovet avataan niiden pysähtyessä pysäkille, ja myös busseissa on suositeltu toimimaan vastaavasti.

Asiakkaiden suurimmat turvallisuushuolet liikenteessä liittyvät muun muassa muiden matkustajien käytökseen, ruuhkaan ja järjestyshäiriöihin. Teemme kaikkemme, jotta matkustaminen olisi HSL:n liikenteessä edelleen turvallista, mutta tarvitsemme siihen myös asiakkaidemme apua – turvalliset matkat tehdään yhdessä.

Voit vaikuttaa joukkoliikenteen turvallisuuteen myös itse, kun huomioit seuraavat asiat: matkusta vain terveenä, pidä turvaväliä muihin mahdollisuuksien mukaan, muista huolehtia hyvästä käsihygieniasta, suojaa suusi hihalla tai nenäliinalla yskiessäsi tai aivastaessasi ja suosi lipun ostamisessa mobiilisovellusta.

Matkustajat aikovat palata joukkoliikenteeseen

Kyselyyn vastanneista 82 prosenttia arveli käyttävänsä joukkoliikennettä seuraavien kolmen kuukauden aikana. Heistä valtaosa, 86 prosenttia, aikoo käyttää joukkoliikennettä jo seuraavan kuukauden aikana ja yli puolet 1–2 viikon sisällä.

Kyselyyn vastasi 5 598 HSL:n asiakasta. Kutsu kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 287 000 asiakkaalle kesäkuun puolessavälissä. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata HSL:n verkkosivujen kautta.

Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksesta Helsingin seudun joukkoliikenteeseen osoitteessa hsl.fi/korona

Mari Flink
osastonjohtaja, asiakkuus ja myynti

Laura Sundell
asiakkuuspäällikkö

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.