Suomen Kennelliitto rySuomen Kennelliitto ry

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.
Koiramessuilla on esittelyssä lukuisia koiraharrastuslajeja, joista osa on ihan uusia. Kuva: Jukka Pätynen

Koiraharrastuslajien monipuolinen kirjo esillä

Koiramessuilla ovat esillä sekä tutut että vähän vieraammat koiraharrastuslajit. Näytöksiä voi molempina päivinä seurata hallin kuusi Tapahtumakehässä. Viikonlopun aikana selviää esimerkiksi, minkälainen onkaan aivan uusi laji agidance ja miltä näyttävät esimerkiksi flyball, rally-toko, pallopaimennus tai koiraurheilun moniottelu.

Ilmassa on molempina päivinä myös suuren urheilujuhlan tuntua, kun koiratanssin huiput kilpailevat Areenalla Pohjoismaiden mestaruudesta. Kilpasuoritukset ovat mielenkiintoista katsottavaa, sillä esitykset ovat täynnä näyttäviä temppuja ja sulavia liikkeitä musiikin tahtiin.

Tanhupallo ja Mmiisas mukana messuilla

Koko perheen tapahtumassa on ohjelmaa myös perheen pienimmille. Lauantaina Eteläisen sisäänkäynnin aulassa on jo perinteeksi muodostunut lelukoirakilpailu. Sunnuntaina lapset voivat ottaa osaa karvamatoagilityyn. Paikalla on myös Putouksesta tuttu Tanhupallo tapaamassa kaikenikäisiä fanejaan.

Koiramessujen perinteisiin kuuluvat myös ihmishenkiä pelastaneiden sankarikoirien sekä Vuoden virkakoirien palkitsemiset. Vuoden virkakoirat palkitaan lauantaina, ja sunnuntaina kuullaan sankarikoirien koskettavat tarinat tubettaja ’Mmiisas’ Miisa Rotola-Pukkilan juontamana.

Apua koirarodun valintaan

Koiramessut on oikea paikka kaikille, jotka potevat koirakuumetta. Hallista kuusi Hau life -osastolta saa vinkit koiran hankintaan, hoitoon ja aktivoimiseen. Asiantuntijoiden kanssa on mahdollista miettiä rodun valintaa ja valintaan vaikuttavia tekijöitä. Hau life -lavalla kuullaan kymmenittäin rotuesittelyjä. Viereisellä Rotutorilla ovat paikalla yhdistysten asiantuntijat, jotka kertovat mielellään enemmän omista roduistaan.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Koiramessut on jokaisen koiraihmisen ykköstapahtuma.

Liisa Suoninen, viestintäpäällikkö
Suomen Kennelliitto

Koiramessuilla on esittelyssä monia koiraharrastuslajeja kuten pallopaimennus. Kuva: Jukka Pätynen
Koiramessuilla on paljon ohjelmaa myös perheen pienemmille. Kuva: Jukka Pätynen