Suomen Kennelliitto rySuomen Kennelliitto ry

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Koiramessuilla on esittelyssä lukuisia koiraharrastuslajeja, joista osa on ihan uusia. Kuva: Jukka Pätynen

Koiraharrastuslajien monipuolinen kirjo esillä

Koiramessuilla ovat esillä sekä tutut että vähän vieraammat koiraharrastuslajit. Näytöksiä voi molempina päivinä seurata hallin kuusi Tapahtumakehässä. Viikonlopun aikana selviää esimerkiksi, minkälainen onkaan aivan uusi laji agidance ja miltä näyttävät esimerkiksi flyball, rally-toko, pallopaimennus tai koiraurheilun moniottelu.

Ilmassa on molempina päivinä myös suuren urheilujuhlan tuntua, kun koiratanssin huiput kilpailevat Areenalla Pohjoismaiden mestaruudesta. Kilpasuoritukset ovat mielenkiintoista katsottavaa, sillä esitykset ovat täynnä näyttäviä temppuja ja sulavia liikkeitä musiikin tahtiin.

Tanhupallo ja Mmiisas mukana messuilla

Koko perheen tapahtumassa on ohjelmaa myös perheen pienimmille. Lauantaina Eteläisen sisäänkäynnin aulassa on jo perinteeksi muodostunut lelukoirakilpailu. Sunnuntaina lapset voivat ottaa osaa karvamatoagilityyn. Paikalla on myös Putouksesta tuttu Tanhupallo tapaamassa kaikenikäisiä fanejaan.

Koiramessujen perinteisiin kuuluvat myös ihmishenkiä pelastaneiden sankarikoirien sekä Vuoden virkakoirien palkitsemiset. Vuoden virkakoirat palkitaan lauantaina, ja sunnuntaina kuullaan sankarikoirien koskettavat tarinat tubettaja ’Mmiisas’ Miisa Rotola-Pukkilan juontamana.

Apua koirarodun valintaan

Koiramessut on oikea paikka kaikille, jotka potevat koirakuumetta. Hallista kuusi Hau life -osastolta saa vinkit koiran hankintaan, hoitoon ja aktivoimiseen. Asiantuntijoiden kanssa on mahdollista miettiä rodun valintaa ja valintaan vaikuttavia tekijöitä. Hau life -lavalla kuullaan kymmenittäin rotuesittelyjä. Viereisellä Rotutorilla ovat paikalla yhdistysten asiantuntijat, jotka kertovat mielellään enemmän omista roduistaan.

Koiramessut on jokaisen koiraihmisen ykköstapahtuma.

Liisa Suoninen, viestintäpäällikkö
Suomen Kennelliitto

Koiramessuilla on esittelyssä monia koiraharrastuslajeja kuten pallopaimennus. Kuva: Jukka Pätynen
Koiramessuilla on paljon ohjelmaa myös perheen pienemmille. Kuva: Jukka Pätynen

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.