Suomen Kennelliitto rySuomen Kennelliitto ry

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Koiramessuilla on esittelyssä lukuisia koiraharrastuslajeja, joista osa on ihan uusia. Kuva: Jukka Pätynen

Koiraharrastuslajien monipuolinen kirjo esillä

Koiramessuilla ovat esillä sekä tutut että vähän vieraammat koiraharrastuslajit. Näytöksiä voi molempina päivinä seurata hallin kuusi Tapahtumakehässä. Viikonlopun aikana selviää esimerkiksi, minkälainen onkaan aivan uusi laji agidance ja miltä näyttävät esimerkiksi flyball, rally-toko, pallopaimennus tai koiraurheilun moniottelu.

Ilmassa on molempina päivinä myös suuren urheilujuhlan tuntua, kun koiratanssin huiput kilpailevat Areenalla Pohjoismaiden mestaruudesta. Kilpasuoritukset ovat mielenkiintoista katsottavaa, sillä esitykset ovat täynnä näyttäviä temppuja ja sulavia liikkeitä musiikin tahtiin.

Tanhupallo ja Mmiisas mukana messuilla

Koko perheen tapahtumassa on ohjelmaa myös perheen pienimmille. Lauantaina Eteläisen sisäänkäynnin aulassa on jo perinteeksi muodostunut lelukoirakilpailu. Sunnuntaina lapset voivat ottaa osaa karvamatoagilityyn. Paikalla on myös Putouksesta tuttu Tanhupallo tapaamassa kaikenikäisiä fanejaan.

Koiramessujen perinteisiin kuuluvat myös ihmishenkiä pelastaneiden sankarikoirien sekä Vuoden virkakoirien palkitsemiset. Vuoden virkakoirat palkitaan lauantaina, ja sunnuntaina kuullaan sankarikoirien koskettavat tarinat tubettaja ’Mmiisas’ Miisa Rotola-Pukkilan juontamana.

Apua koirarodun valintaan

Koiramessut on oikea paikka kaikille, jotka potevat koirakuumetta. Hallista kuusi Hau life -osastolta saa vinkit koiran hankintaan, hoitoon ja aktivoimiseen. Asiantuntijoiden kanssa on mahdollista miettiä rodun valintaa ja valintaan vaikuttavia tekijöitä. Hau life -lavalla kuullaan kymmenittäin rotuesittelyjä. Viereisellä Rotutorilla ovat paikalla yhdistysten asiantuntijat, jotka kertovat mielellään enemmän omista roduistaan.

Koiramessut on jokaisen koiraihmisen ykköstapahtuma.

Liisa Suoninen, viestintäpäällikkö
Suomen Kennelliitto

Koiramessuilla on esittelyssä monia koiraharrastuslajeja kuten pallopaimennus. Kuva: Jukka Pätynen
Koiramessuilla on paljon ohjelmaa myös perheen pienemmille. Kuva: Jukka Pätynen

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? Suomen Kennelliitto SuomiAreenassa 18.–19.7.18.6.2019 15:02:02 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa pureudutaan siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Viime kesän tavoin kennelliittolaisia ja Satakunnan kennelpiirin kaverikoiria ohjaajineen voi tavata kansalaistorilla torstaina ja perjantaina.

Hallitusohjelma antaa mahdollisuudet suitsia laitonta koirakauppaa – toteutus ja aikataulu ratkaisevat vaikutukset4.6.2019 06:50:00 EESTTiedote

Hallitusohjelman kirjaukset eläinten verkkokaupan sääntelyn kehittämisestä sekä koirien tunnistusmerkinnöistä ja rekisteröinneistä antavat hyvät lähtökohdat karsia vastuutonta koiranpitoa, näkee Suomen Kennelliitto. Kirjaukset jäävät kuitenkin hyvin yleiselle tasolle, joten käytännön toteutus ja aikataulu ratkaisevat todelliset vaikutukset.

Laitonta koirakauppaa ja sen riskejä on kitkettävä Euroopassa10.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

Euroopan unionin on suitsittava uusilla keinoilla laitonta koirakauppaa ja sen riskejä myös ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle, Suomen Kennelliitto korostaa eurovaalitavoitteissaan. Lisäksi Kennelliitto peräänkuuluttaa sääntelyä koirien myyntiin verkkokauppa-alustoilla, koirien hyvinvoinnin valvonnan edellytysten vahvistamista sekä antibioottiresistenssin ja tarttuvien tautien torjunnan tehostamista.