Suomen Kennelliitto rySuomen Kennelliitto ry

Koiramessut tuovat Messukeskukseen 22 000 koiraa

Suomen suurin koiratapahtuma Koiramessut, järjestetään 8.–10. joulukuuta Messukeskuksessa, Helsingissä. Messukeskuksessa nähdään viikonlopun aikana 22 000 koiraa ja paikalle odotetaan 50 000 kävijää. Tapahtumassa on monipuolista ohjelmaa kaikille koirista kiinnostuneille. Uutuutena on perjantain ohjelma, joka keskittyy koiran hyvinvointiin ja koira-alan ammatteihin.

Spesiaaliperjantain ohjelma keskittyy koiran hyvinvointiin ja koira-alan ammatteihin. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen

Suuret koiranäyttelyt kolmena päivänä ja ennätyssuuri pentunäyttely

Koiramessuilla järjestetään kolme kansainvälistä koiranäyttelyä. Perjantaina järjestetään Helsinki Winner 2017 -koiranäyttely, lauantaina Pohjoismaiden Voittaja 2017 -näyttely ja sunnuntaina Voittaja 2017 -näyttely.

Lauantai tuo Messukeskukseen suurimman koiramäärän, yhteensä lähes 9 000 koiraa. Tuolloin järjestetään myös ennätyssuuri epävirallinen pentunäyttely, johon osallistuu yli 1 000 pentua.

Ohjelmaa koko perheelle

Koiramessuilla tapahtuu monella eri areenalla ja tapahtuma-alueella. Luvassa on erilaisia näytöksiä ja lajiesittelyjä. Uutuutena tänä vuonna päästään seuraamaan lampaiden paimennusnäytöstä ja metsästysnäytöksiä.

Lapsille on luvassa lelukoirakilpailu ja kasvomaalausta. Myös Kennelliiton Nuorten osastolta löytyy tekemistä monen ikäisille.

Uutuutena Spesiaaliperjantai – asiaa koiran hyvinvoinnista ja koira-alan ammateista

Perjantaina messuohjelma keskittyy koiran hyvinvointiin ja koirien parissa työskentelyyn. Asiaa riittää koira-alaa opiskeleville sekä koiran hankintaa harkitseville ja koiran jo omistavillekin.

Spesiaaliperjantai-alueelta hallista 4 löytyy Kennelliitto-alue, jossa pääsee keskustelemaan koira-alan asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi alueella pääsee kuuntelemaan tietoiskuja ja luentoja useista eri aiheista.

Perjantaina messuille pääsee kaksi yhden hinnalla -alennuksella ja liput voi ostaa jo ennakkoon verkkokaupasta.

Kotimaiset koirarodut esillä

Suomen itsenäisyyden satavuotisuuden kunniaksi myös Koiramessuilla juhlitaan kotimaisia koirarotuja. Kotimaisille roduille on pystytetty oma osastonsa halliin 6, jossa kaikki viisi rotua ovat edustettuina.

Lisäksi lauantaina ja sunnuntaina kotimaisiin rotuihin pääsee tutustumaan Areenalla näytöksessä, joka esittelee rotujen alkuperäisiä käyttötarkoituksia sekä monipuolisuutta ja soveltuvuutta myös muihin lajeihin.

Suomen Kennelliitto
viestintäpäällikkö Liisa Suoninen

Suomen Kennelliitto
viestintäasiantuntija Marianna Laitinen
marianna.laitinen@kennelliitto.fi

Koiramessut tuovat Messukeskukseen 22 000 koiraa ja paikalle odotetaan 50 000 kävijää. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.

//Korjattu tiedote: Kennelliitto palkitsee 18 sankarikoiraa ihmishenkien pelastamisesta19.10.2018 09:14Uutinen

//Tiedotteeseen korjattu: Vaihdettu kuva Camosta. Saksanpaimenkoira Brada pelasti omistajansa häkämyrkytykseltä tammikuussa 2018 (ei 2017). Lisätty kuva Piitusta // Kennelliitto myöntää vuonna 2018 Sankarikoiran arvon 18 koiralle. Lisäksi 11 koiraa saa kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoiran arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Kennelliitto palkitsee Sankarikoirat Koiramessut-tapahtumassa sunnuntaina 16. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.