Koiran hyvinvointi ja harrastukset esillä Koiramessuilla 8.–10.12.

Suomen Kennelliiton järjestämä maan suurin koiratapahtuma Koiramessut valtaa Helsingin Messukeskuksen tulevana viikonloppuna. Uutuutena on Spesiaaliperjantai, jonka ohjelma on suunnattu erityisesti nuorille ja koira-alan ammateista sekä koiran hyvinvoinnista kiinnostuneille. Messuilla palkitaan myös Vuoden Virka- ja Sankarikoirat.

Koiramessuilla voi tavata muiden muassa Suomen Kennelliiton kaverikoiria, jotka ilahduttavat vierailuillaan esimerkiksi lapsia, kehitysvammaisia ja vanhuksia. Kuva: Jukka Pätynen

Koira-ala kasvaa jatkuvasti ja työllistää yhä suuremman joukon ihmisiä. Monet heistä ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– Spesiaaliperjantaina saa tietoa siitä, mitä eläin- ja koira-alan yrittäminen vaatii. Messuilta voi saada myös ideoita yrittämiseen, kertoo tapahtumakoordinaattori Laura Lehdistö Suomen Kennelliitosta.

Hallista neljä löytää 12 koira-alan koulutusta tarjoavaa oppilaitosta. Lisäksi lukuisat asiantuntijat kertovat koiran hyvinvointiin ja hankintaan liittyvistä asioista. Spesiaaliperjantaina voi kuulla myös koiranjalostuksesta ja -kasvatuksesta. Mitä esimerkiksi käytännössä tarkoittaa koiranpentujen kasvaminen kasvattajan olohuoneessa?

ELT, Suomen Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula on iltapäivällä neloshallin Kennelliitto-cornerissa vastaamassa kysymyksiin koirien lonkka- ja kyynärnivelen kasvuhäiriöistä sekä lyhytkuonoisten koirien hengitystieterveydestä.

Kennelliiton käyttäytymisen jalostusryhmä ja Suomen Eläinkouluttajat puolestaan jakavat koko päivän ajan tietoa koirien luonteen ja käyttäytymisen arvioinnista sekä koirien arjesta ja positiivisista koulutusmetodeista.

Messuilla palkitaan Vuoden Virka- ja Sankarikoirat

Koiramessuilla palkitaan vuosittain virka- ja sankarikoiria. Perjantaina kello 15.30 hallin 1 Areenalla arvonimensä saavat Vuoden poliisi-, raja-, tulli-, sota- ja vankilakoirat. Tiedot palkittavista löytyvät Kennelliiton verkkosivuilta.  Vuoden Virkakoirien palkintoja ovat jakamassa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja Tapio Toivola.

Sunnuntaina kello 13.30 Areenalla ovat vuorossa 18 Vuoden Sankarikoiraa. Sankarikoiran arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Vuoden Sankarikoirat palkitsevat Helsingin apulaispormestari Pia Pakarinen ja Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen. Lisäksi 21 koiraa saa kunniamaininnan. Sankarikoirien tarinoihin voi tutustua Kennelliiton verkkosivuilla.

Koiramessuilla voi nähdä yli 330 koirarotua

Koiramessujen kolmessa kansainvälisessä koiranäyttelyssä ja kahdessa pentunäyttelyssä voi nähdä yli 330 eri koirarotua. Tarkemmin moniin suosittuihin koirarotuihin voi tutustua Koiramessujen rotutorilla, jossa on mukana 40 rotujärjestöä.

Paraatipaikalla ovat tämän vuoden Suomi 100 -teemalla viisi kotimaista koirarotuamme – suomenpystykorva, suomenajokoira, karjalankarhukoira, suomenlapinkoira ja lapinporokoira. Nämä rodut esiintyvät myös kotimaisten rotujen työnäytöksessä Areenalla sunnuntaina kello 12.45.

Hyötykoirilla on messuilla omat osastonsa 6b20 ja 6b21. Mukana ovat näkövammaisten opaskoirat, avustajakoirat, kuulo- ja tukikoirat, hypokoirat, kasvatus- ja kuntoutuskoirat sekä pelastuskoirat ja Kennelliiton kaverikoirat.

Koiraharrastukset monipuolisesti näytillä

Messukeskuksen Areenalla hallissa 1 ja Tapahtumakehässä hallissa 6 voi nähdä lauantaina ja sunnuntaina muun muassa hajutyöskentelyä NoseWork -näytöksessä, lampaiden paimennusnäytöksen, nuorten agilitynäytöksen, kultaistennoutajien metsästysnäytöksen ja pallopaimennus-shown.

Tapahtumakehässä esitellään lauantaina ja sunnuntaina erilaisia koiraharrastuslajeja ja annetaan vinkkejä koiran kouluttamiseen ja koiran kanssa harrastamiseen. Kehässä nähdään flyball-näytös, pallopaimennus-show, rally-tokonäytös, tokonäytös, koiratanssia, koirakeilausta ja temppu- ja puuhanäytös.

– Hauskaa nähtävää on esimerkiksi Houkutusten Highway. Siinä katsotaan, miten hyvin koira osaa hallitun luoksetulon kun tarjolla on vastustamattomia herkkuja ja muuta mukavaa, kertoo Laura Lehdistö.

Messujen koko ohjelma löytyy osoitteesta www.koiramessut.fi. Palvelemme mediaa Koiramessuilla Messukeskuksen pressitilassa eteläisen sisäänkäynnin kakkoskerroksessa. Messuille voitte akkreditoitua täältä.

Järjestämme perjantaina kello 11.30 Messukeskuksen Näytteilleasettajaklubilla mediatilaisuuden laittomasta koirakaupasta, uhista ja puuttumiskeinoista. Lisätietoja ja ilmoittautuminen kutsussa

050 3203897

Erika Keppola
yhteiskuntasuhteiden koordinaattori, Suomen Kennelliitto ry
erika.keppola@kennelliitto.fi

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö, joka täyttää tänä vuonna 128 vuotta. Liiton jäseninä on noin 2 000 koiraharrastusyhdistystä ja noin 150 000 henkilöjäsentä.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.