Koiran ja omistajan tiedot kulkevat kätevästi mukana uudessa Omakoira-mobiilisovelluksessa

Suomen Kennelliiton sähköisestä jäsenpalvelusta Omakoirasta on huomenna vietettävän valtakunnallisen Koiranpäivän alla julkaistu mobiilisovellus, joka tuo turvaa sekä koiralle että omistajalle. Sovelluksesta löytyvät omien koirien rekisteri- ja tunnistetiedot ja sen kautta voi tilata lähetteen koiran terveystutkimukseen. Jatkossa myös koiran rokotustiedot voi saada sovellukseen. Kehitteillä on lisäksi mobiilipalvelu, joka helpottaa kadonneen koiran löytymistä.

Omakoiran visuaalisessa ilmeessä on kuvattuna kansalliskoiramme suomenpystykorva. Ilmeen on suunnitellut Creative Director Timo Lemmetti mainostoimisto BBO:sta Kuva Vessi Hämäläinen

Omakoiran mobiilisovellus on saatavilla iOS- ja Android-laitteille. Kaikkia koiranomistajia ilahduttaa varmasti se, että sovellukseen saa ladattua oman koiran kuvan.

– Kehitämme Omakoira-palvelua koko ajan. Jatkossa sovellukseen tulevat näkyville myös omien koirien rokotustiedot, jos käyttäjä antaa luvan tietojen siirtämiseen eläinlääkäriasemalta. Omistaja voi tarkistaa koiransa rokotusten voimassaolon ja saa mobiililaitteelleen viestin, kun rokotukset ovat vanhenemassa, kertoo sovelluksesta vastaavan Kennelliiton tytäryhtiö Prettybit Projects Oy:n toimitusjohtaja Juha Tenhunen.

Sovelluksessa on Omakoira-palvelusta jo tuttuja ominaisuuksia, mutta myös uutuuksia. Sovelluksen kautta voi jatkossa saada ilmoituksia ja koiria koskevia tiedotteita. Sovellus toimii myös Kennelliiton sähköisenä jäsenkorttina ja sen avulla voi todentaa pätevyytensä hoitaa tuomarin ja toimitsijan tehtäviä Kennelliiton alaisissa koiraharrastustapahtumissa.

Kehitteillä löytökoirasovellus

Omakoira-sovelluksen rinnalla Kennelliitto kehittää yhteistyössä Prettybit Projects Oy:n kanssa myös muita mobiilipalveluita.

– Parhaillaan meillä on työn alla mobiilipalvelu, joka helpottaa kadonneen koiran löytämistä. Mobiilisovelluksen on tarkoitus tuoda käyttäjilleen tietoa lähialueella kadonneista koirista, ja sovelluksen kautta löytökoiran tunnistusmerkinnän voi lukea suoraan mobiililaitteella. Tämä edistää kadonneen, tunnistusmerkityn ja rekisteröidyn koiran palautumista nopeammin omistajalleen, kun koira löydetään, kertoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Koiran nopea löytyminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää, jos eduskunta hyväksyy viimeisteltävänä olevan uuden eläinsuojelulain eli lain eläinten hyvinvoinnista. Lakiluonnoksen mukaan maakuntien tulisi jatkossa pitää löytöeläimiä huostassaan vain 10 vuorokautta, kun kunnilla velvoite on nykyisin 15 vuorokautta.

Juha Tenhunen
toimitusjohtaja, PrettyBit Projects Oy
juha.tenhunen@prettybitprojects.fi

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö, joka täyttää tänä vuonna 129 vuotta. Liiton jäseninä on noin 146 000 henkilöä ja yli 2000 jäsenyhdistystä. Kennelliitolla on kolme tytäryhtiötä: PrettyBit Projects Oy, Showlink Oy ja Kustannus Oy Koiramme. Koko konsernissa työskentelee 63 henkilöä ja kokonaistuotot vuonna 2017 olivat 13,2 miljoonaa euroa.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.