Koiran ja omistajan tiedot kulkevat kätevästi mukana uudessa Omakoira-mobiilisovelluksessa

Suomen Kennelliiton sähköisestä jäsenpalvelusta Omakoirasta on huomenna vietettävän valtakunnallisen Koiranpäivän alla julkaistu mobiilisovellus, joka tuo turvaa sekä koiralle että omistajalle. Sovelluksesta löytyvät omien koirien rekisteri- ja tunnistetiedot ja sen kautta voi tilata lähetteen koiran terveystutkimukseen. Jatkossa myös koiran rokotustiedot voi saada sovellukseen. Kehitteillä on lisäksi mobiilipalvelu, joka helpottaa kadonneen koiran löytymistä.
Omakoiran visuaalisessa ilmeessä on kuvattuna kansalliskoiramme suomenpystykorva. Ilmeen on suunnitellut Creative Director Timo Lemmetti mainostoimisto BBO:sta Kuva Vessi Hämäläinen

Omakoiran mobiilisovellus on saatavilla iOS- ja Android-laitteille. Kaikkia koiranomistajia ilahduttaa varmasti se, että sovellukseen saa ladattua oman koiran kuvan.

– Kehitämme Omakoira-palvelua koko ajan. Jatkossa sovellukseen tulevat näkyville myös omien koirien rokotustiedot, jos käyttäjä antaa luvan tietojen siirtämiseen eläinlääkäriasemalta. Omistaja voi tarkistaa koiransa rokotusten voimassaolon ja saa mobiililaitteelleen viestin, kun rokotukset ovat vanhenemassa, kertoo sovelluksesta vastaavan Kennelliiton tytäryhtiö Prettybit Projects Oy:n toimitusjohtaja Juha Tenhunen.

Sovelluksessa on Omakoira-palvelusta jo tuttuja ominaisuuksia, mutta myös uutuuksia. Sovelluksen kautta voi jatkossa saada ilmoituksia ja koiria koskevia tiedotteita. Sovellus toimii myös Kennelliiton sähköisenä jäsenkorttina ja sen avulla voi todentaa pätevyytensä hoitaa tuomarin ja toimitsijan tehtäviä Kennelliiton alaisissa koiraharrastustapahtumissa.

Kehitteillä löytökoirasovellus

Omakoira-sovelluksen rinnalla Kennelliitto kehittää yhteistyössä Prettybit Projects Oy:n kanssa myös muita mobiilipalveluita.

– Parhaillaan meillä on työn alla mobiilipalvelu, joka helpottaa kadonneen koiran löytämistä. Mobiilisovelluksen on tarkoitus tuoda käyttäjilleen tietoa lähialueella kadonneista koirista, ja sovelluksen kautta löytökoiran tunnistusmerkinnän voi lukea suoraan mobiililaitteella. Tämä edistää kadonneen, tunnistusmerkityn ja rekisteröidyn koiran palautumista nopeammin omistajalleen, kun koira löydetään, kertoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Koiran nopea löytyminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää, jos eduskunta hyväksyy viimeisteltävänä olevan uuden eläinsuojelulain eli lain eläinten hyvinvoinnista. Lakiluonnoksen mukaan maakuntien tulisi jatkossa pitää löytöeläimiä huostassaan vain 10 vuorokautta, kun kunnilla velvoite on nykyisin 15 vuorokautta.

Juha Tenhunen
toimitusjohtaja, PrettyBit Projects Oy
juha.tenhunen@prettybitprojects.fi

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö, joka täyttää tänä vuonna 129 vuotta. Liiton jäseninä on noin 146 000 henkilöä ja yli 2000 jäsenyhdistystä. Kennelliitolla on kolme tytäryhtiötä: PrettyBit Projects Oy, Showlink Oy ja Kustannus Oy Koiramme. Koko konsernissa työskentelee 63 henkilöä ja kokonaistuotot vuonna 2017 olivat 13,2 miljoonaa euroa.