Koiran tulee olla aina omistajansa hallittavissa

Viime aikoina julkisuuteen on noussut tapauksia, joissa koira on hyökännyt toisen koiran tai ihmisen kimppuun. Suomen Kennelliitto korostaa vastuullista koiranpitoa ja vastuullista koirien kasvatustyötä. Koirien pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti auttaisivat osaltaan edistämään turvallista koiranpitoa, sillä ne tekevät läpinäkyväksi koiran alkuperän ja omistajan.

Kuvan on ottanut Jukka Pätynen.

- Koiran omistaja vastaa aina viime kädessä koirastaan, muistuttaa Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

- Koiran luonne ja käyttäytyminen ovat niin merkittäviä asioita, että jokaisen koiranomistajan tulee hallita niitä koskevat perusasiat. Koiranomistajan on koulutettava koirastaan yhteiskuntakelpoinen ja noudatettava koiranpitoa koskevia säännöksiä.

Kennelliitto ja siihen kuuluvat eri rotujen yhdistykset valistavat jäsenistöään ja myös suurta yleisöä monin eri tavoin koiran luonteeseen ja käyttäytymiseen liittyvistä asioista. Kaikki koiranomistajat eivät kuitenkaan ole tämän tiedon piirissä, tai eivät piittaa siitä, miten koiran kanssa pitäisi toimia, jotta se ei aiheuta ongelmia muille koirille tai ihmisille.

Jos piittaamattomuus koiraetiketistä ja koiranpitoon liittyvistä säännöksistä yleistyy, niin viranomaiset voivat puuttua asiaan. Joidenkin muiden Euroopan maiden tapaan voidaan esimerkiksi vaatia koiria käyttämään kuonokoppaa tietyissä tilanteissa, ja mahdollisesti myös kieltää omistamasta ja kasvattamasta joitakin rotuja. Jotta näin ei kävisi, tulee lähtökohtana olla, että koiranomistajat hallitsevat koiransa kaikissa tilanteissa.

Koiranjalostuksessa painotetaan yhä enemmän luonteen merkitystä

Lehkonen korostaa, että liialliset pelot tai suhteettomat aggressiiviset reaktiot eivät ole toivottuja missään koirarodussa. Jalostukseen käytettävän koiran tulee olla luonteeltaan ja käyttäytymiseltään tasapainoinen, jotta sen todennäköisyys periyttää jälkeläisilleen jokapäiväistä elämää hankaloittavia ja hyvinvointia alentavia luonneominaisuuksia, kuten arkuutta, on mahdollisimman pieni.

Eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmiin on kirjattu, ettei arkaa ja selvästi vihaista koiraa saa käyttää jalostukseen. Koiranäyttelyissä koiran arvostelun yhteydessä arvioidaan, miten hyvin koira antaa ihmisen tulla luokseen. Koiran aggressiivisuus on näyttelyissä sekä kokeissa ja kilpailuissa hylkäävä virhe.

Lähtökohtana koirarodun ja -yksilön valinnassa on se, että oikea koira löytää oikean kodin. Aktiivisen koiran, jolla on voimakas tarve saalistamiseen, taistelemiseen tai puolustautumiseen, kouluttaminen voi olla vaativa tehtävä kokeneellekin koiraihmisille.

Koiran käyttäytymistä voi testata monin eri tavoin

Kennelliitolla on ollut käytössään luonnetesti koiran luonteen arvioimiseksi aina 1980-luvulta alkaen. Vuonna 2010 tämän rinnalle otettiin käyttöön Ruotsissa kehitetty, monipuolisemmin koiran luonnetta arvioiva MH-kuvaus.

Käyttäytymisen jalostustarkastus on Kennelliiton uusin työkalu koirien arkikäyttäytymiseen kartoittamiseen. Siinä tarkkaillaan tavallista katuvilinää vastaavassa tilanteessa, säilyttääkö koira tyyneytensä, vai käyttäytyykö se pelokkaasti tai hyökkäävästi.

- Tarkastusten ja testien avulla jalostukseen voidaan valita turvallisesti käyttäytyviä koiria, ja myös seurata sitä, millaisia jälkeläisiä ne periyttävät, kertoo Kennelliiton käyttäytymisen jalostustyöryhmän jäsenTuire Kaimio.

Hän painottaa ostajan vastuullisuutta koiran hankinnassa. Hyvälläkään koulutuksella tai hoidolla ei voida täysin korjata koiran varhaisessa kasvuympäristössä tai perimässä olevia puutteita. Arkuus ja puremisherkkyys voivat periytyä, ja erilaiset kiputilat ja sairaudetkin voivat aiheuttaa aggressiivisuutta. Koiranomistajan, hänen perheensä, ympäristön ja koiran itsensä kannalta on parasta hankkia koira luotettavalta taholta, niin että koiran taustoista on olemassa mahdollisimman paljon tietoa.

Lisätietoja:
Harri Lehkonen, Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Tuire Kaimio, Kennelliiton käyttäytymisen jalostustyöryhmän jäsen
Yhteydenotot Kennelliiton viestinnän kautta

Liisa Suoninen, viestintäpäällikkö

Kuvan on ottanut Jukka Pätynen.

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on Pohjoismaiden vanhin valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.