Koirat valtaavat jälleen Messukeskuksen 2.–4. joulukuuta

Suomen Kennelliitto järjestää 2.-4.12.2022 Koiramessut Messuhallissa Helsingissä. Koiramessuilla voi tutustua eri koirarotuihin ja koiran kanssa harrastamiseen, seurata koiranäyttelyitä sekä muun muassa Sankari- ja virkakoirien palkitsemisia. Lapsille ja nuorille on tarjolla omaa ohjelmaa.

Viikonlopun aikana Messukeskuksessa järjestetään viisi koiranäyttelyä. Näiden lisäksi messuilla on monipuolista ohjelmaa koko perheelle.

Messujen päähallissa Rotutorilla on mukana 40 eri rotuyhdistystä esittelemässä harrastamaansa koirarotua. Kennelliiton HauLife-osastolla saa neuvoja koiran hankintaan ja hoitoon. Osastolla on myös rotuesittelyitä.

Päähallin tapahtumakehässä voi tutustua erilaisiin koiraharrastuksiin, kuten agidanceen, noseworkiin, flyballiin, hoopersiin ja DogParkouriin. Koiramessuilla on tarjolla myös koiran aktivointivinkkejä ja luentoja koiran hyvinvoinnista.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirat sekä nuorisotoiminta ovat mukana messuilla omilla osastoillaan. Messuilta löytyy myös noin 50 koiratarvikemyyjää ja brändiä.

Go Hau -tapahtuma tarjoaa perjantaina nuorille omaa ohjelmaa Messukeskuksen neloshallissa. Viikonlopun aikana perheen pienimmille on luvassa myös lasten oma lelukoirakilpailu, jossa tuomarina on perjantaina Sanni Pulli, lauantaina lasten suursuosikki Herra Hevisaurus ja sunnuntaina Jussi Mikkola.

Vuoden Sankarikoirat ja virkakoirat ohjaajineen palkitaan Koiramessuilla

Messukeskuksen Areenalla nähdään joka päivä ohjelmaa, kuten erilaisia palkitsemisia, esityksiä ja päivän päätteeksi koiranäyttelyiden jännittävät loppukilpailut.

Areenalla palkitaan perjantaina kello 14.30 alkaen Poliisin, Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen, Rikosseuraamuslaitoksen ja Tullin Vuoden virkakoirat. Palkinnot luovuttavat koiranohjaajille Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Kennelliitto palkitsee vuosittain Sankarikoiran arvonimellä koiria jotka, ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Tänä vuonna Sankarikoiran arvon saa 28 koiraa. Sankarikoirat palkitaan Areenalla sunnuntaina kello 12.30 alkaen. Palkinnot jakavat eduskunnan eläinavusteisen työryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen ja Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen.

Koiramessujen näyttelyihin ilmoitettu mukaan yli 19 000 koiraa

Koiramessuilla nähdään perjantaina pohjoismaisessa Helsinki Winner 2022 -näyttelyssä yli 5 000 koiraa. Lauantaina Pohjoismaiden Voittaja 2022 -näyttelyssä on yli 6 300 koiraa ja Helsinki Winner Puppy Show -pentunäyttelyssä yli 800 koiraa. Sunnuntaina kansainvälisessä Voittaja 2022 -näyttelyssä on yli 6 000 koiraa ja Voittaja 2022 Puppy Show -pentunäyttelyssä lähes 800 koiraa. Näyttelykehissä voi tutustua 339 eri koirarotuun.

Koirien arvostelu näyttelykehissä alkaa kello 9 ja näyttelyiden loppukilpailut kello 16.

Koiramessut-tapahtuma on auki joka päivä kello 7–20. Tapahtuma on maksullinen.

Lisä- ja ohjelmatiedot:

www.koiramessut.fi

Kennelliiton viestintäpäällikkö Liisa Suoninen

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 147 000 henkilöjäsentä ja yli 2000 jäsenyhdistystä.

Finska Kennelklubben: Registreringen av hundar i Livsmedelsverkets register ska vara billig och enkel för att registrets mål ska realiseras2.12.2022 10:31:06 EET | Tiedote

Från och med början av 2023 införs ett hundregister som upprätthålls av Livsmedelsverket och till vilket alla levande hundars identifierings- och innehavaruppgifter ska anmälas före årets slut. Finka Kennelklubben framhäver att det ska vara billigt och enkelt för hundägare att anmäla uppgifter till registret, för att så många som möjligt ska anmäla sina hundar.

Suomen Kennelliitto: Koiran rekisteröinnin Ruokaviraston rekisteriin tulee olla edullista ja helppoa, jotta rekisterin tavoitteet toteutuvat2.12.2022 10:30:32 EET | Tiedote

Vuoden 2023 alusta otetaan käyttöön Ruokaviraston ylläpitämä koirarekisteri, johon kaikkien elossa olevien koirien tunniste- ja haltijatiedot on ilmoitettava viimeistään vuoden loppuun mennessä. Suomen Kennelliitto painottaa sitä, että koirien tietojen ilmoittamisen rekisteriin tulee olla koirien omistajille edullista ja helppoa, jotta mahdollisimman moni koiranomistaja ilmoittaa koiransa rekisteriin.