Koiraverolaki kumottiin eduskunnassa

Suomen Kennelliiton pitkäaikainen tavoite koiranomistajia epäoikeudenmukaisesti kohtelevan koiraverolain kumoamiseksi toteutui eilen eduskunnassa, kun täysistunnossa annettiin vihreää valoa koiraverolain kumoavalle laille. Kaikki Suomen kunnat ovat luopuneet veron perimisestä.

Jo perjantaina 27.4. eduskunnan valtiovarainvaliokunta hyväksyi mietinnön hallituksen esityksestä.

– Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana, valiokunta perusteli päätösehdotustaan koiraverolain kumoavan lain esityksestä eduskunnalle.

Lakiesitykseen ei tullut eduskunnan käsittelyssä muutoksia ja se hyväksyttiin eilen pidetyssä täysistunnossa.

Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen iloitsee siitä, että Kennelliiton, liittoa alueellisesti edustavien kennelpiirien ja paikallisten koira-aktiivien pitkäjänteinen vaikuttamistyö koiraveron poistamiseksi Suomesta on vihdoin saamassa sinettinsä.

– Koira on ollut Suomessa ainoa lemmikki, jota on ollut mahdollista verottaa. Koiraverolaki on ollut selvä epäkohta koiranomistajien yhdenvertaisuuden kannalta muihin kuntalaisiin, lemmikinomistajiin ja harrastajiin nähden. Siksi on erityisen hienoa, että päätös koiraverosta luopumiseksi on tehty sekä kunnissa että eduskunnassa, Lehkonen sanoo.

Kuolleeksi kirjaimeksi jäänyt laki koiraverosta juontaa juurensa vuonna 1894 annettuun keisarilliseen asetukseen. Jo nykyisen koiraverolain tullessa voimaan vuonna 1980 katsottiin, ettei verolla ole suoraan koirakantaan liittyviä syitä. Vuodesta 1991 kunnat ovat saaneet itsenäisesti päättää veron perimättä jättämisestä.

Tänä vuonna koiraveroa ei enää ole peritty yhdessäkään kunnassa, kun Helsinki ja Tampere päättivät viime vuonna luopua verosta. Valtiovarainministeriö julkaisi helmikuussa luonnoksen hallituksen esityksestä laiksi koiraverolain kumoamisesta. Suomen Kennelliiton tavoin myös kaikki muut lausunnon antaneet tahot joko kannattivat koiraverolain kumoamista suoraan tai eivät löytäneet huomautettavaa esityksestä sen kumoamiseksi.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on Pohjoismaiden vanhin valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.

//Korjattu tiedote: Kennelliitto palkitsee 18 sankarikoiraa ihmishenkien pelastamisesta19.10.2018 09:14Uutinen

//Tiedotteeseen korjattu: Vaihdettu kuva Camosta. Saksanpaimenkoira Brada pelasti omistajansa häkämyrkytykseltä tammikuussa 2018 (ei 2017). Lisätty kuva Piitusta // Kennelliitto myöntää vuonna 2018 Sankarikoiran arvon 18 koiralle. Lisäksi 11 koiraa saa kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoiran arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Kennelliitto palkitsee Sankarikoirat Koiramessut-tapahtumassa sunnuntaina 16. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.