Koiraverolaki kumottiin eduskunnassa

Suomen Kennelliiton pitkäaikainen tavoite koiranomistajia epäoikeudenmukaisesti kohtelevan koiraverolain kumoamiseksi toteutui eilen eduskunnassa, kun täysistunnossa annettiin vihreää valoa koiraverolain kumoavalle laille. Kaikki Suomen kunnat ovat luopuneet veron perimisestä.

Jo perjantaina 27.4. eduskunnan valtiovarainvaliokunta hyväksyi mietinnön hallituksen esityksestä.

– Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana, valiokunta perusteli päätösehdotustaan koiraverolain kumoavan lain esityksestä eduskunnalle.

Lakiesitykseen ei tullut eduskunnan käsittelyssä muutoksia ja se hyväksyttiin eilen pidetyssä täysistunnossa.

Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen iloitsee siitä, että Kennelliiton, liittoa alueellisesti edustavien kennelpiirien ja paikallisten koira-aktiivien pitkäjänteinen vaikuttamistyö koiraveron poistamiseksi Suomesta on vihdoin saamassa sinettinsä.

– Koira on ollut Suomessa ainoa lemmikki, jota on ollut mahdollista verottaa. Koiraverolaki on ollut selvä epäkohta koiranomistajien yhdenvertaisuuden kannalta muihin kuntalaisiin, lemmikinomistajiin ja harrastajiin nähden. Siksi on erityisen hienoa, että päätös koiraverosta luopumiseksi on tehty sekä kunnissa että eduskunnassa, Lehkonen sanoo.

Kuolleeksi kirjaimeksi jäänyt laki koiraverosta juontaa juurensa vuonna 1894 annettuun keisarilliseen asetukseen. Jo nykyisen koiraverolain tullessa voimaan vuonna 1980 katsottiin, ettei verolla ole suoraan koirakantaan liittyviä syitä. Vuodesta 1991 kunnat ovat saaneet itsenäisesti päättää veron perimättä jättämisestä.

Tänä vuonna koiraveroa ei enää ole peritty yhdessäkään kunnassa, kun Helsinki ja Tampere päättivät viime vuonna luopua verosta. Valtiovarainministeriö julkaisi helmikuussa luonnoksen hallituksen esityksestä laiksi koiraverolain kumoamisesta. Suomen Kennelliiton tavoin myös kaikki muut lausunnon antaneet tahot joko kannattivat koiraverolain kumoamista suoraan tai eivät löytäneet huomautettavaa esityksestä sen kumoamiseksi.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on Pohjoismaiden vanhin valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Koirien ääripiirteitä pyritään karsimaan yhteispohjoismaisilla koiranäyttelyohjeilla7.6.2018 06:00Tiedote

Toisin kuin usein luullaan, koiranäyttelyt eivät ole koirien kauneuskilpailuja. Näyttelyiden tarkoitus on alun perinkin ollut tukea kunkin rodun jalostusta sen tehtävän mukaiseksi arvioimalla, miten hyvin koiran ulkomuoto, rakenne ja luonne vastaavat kansainvälistä rotumääritelmää. Suomen Kennelliitto on yhdessä muiden Pohjoismaiden kennelliittojen kanssa päivittänyt ulkomuototuomareiden ohjeita, joiden tavoitteena on edistää koirien terveyttä välttämällä ääripiirteiden suosimista koiranäyttelyissä.