Kojamon Jani Nieminen RAKLIn hallituksen puheenjohtajaksi

Kiinteistöalan ja rakennuttamisen vastuullisia ammattilaisia edustava RAKLI on saanut uuden hallituksen puheenjohtajan tulevalle kaksivuotiskaudelle. RAKLIn vuosikokous valitsi 27.2.2019 hallituksen puheenjohtajaksi Kojamon toimitusjohtajan Jani Niemisen.

Pitkän kiinteistöalan kokemuksen omaava Nieminen on toiminut Kojamon toimitusjohtajana vuodesta 2011. Aikaisemmin Nieminen on työskennellyt Realia Group Oy:n liiketoiminnanjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena vuosina 2006–2011 sekä Sato Oyj:n yksikköjohtajana vuosina 1997–2006. RAKLIn toiminnassa Nieminen on ollut aktiivisesti mukana vuosien ajan.

”RAKLI on johtava kiinteistö- ja rakentamisalan järjestö, joka edustaa merkittävää määrää rakennetun ympäristön toimijoita. RAKLIn toiminta näkyy laaja-alaisesti niin vaikuttamisen, alan kehittämisen kuin ennakoinnin saralla. Alaamme, kuten niin montaa muutakin, ravistelee muutokset ja uudet mahdollisuudet esimerkiksi digitalisaation myötä, joihin meidän tulee rohkeasti tarttua. Olen motivoitunut viemään alaa eteenpäin yhdessä RAKLIn jäsenistön kanssa ja haluan kiittää tästä luottamuksenosoituksesta”, kertoo Jani Nieminen.

RAKLIn hallituksen jäsenet 27.2.2019 alkaen (suluissa varajäsenet):

Toimitusjohtaja Jani Nieminen, Kojamo Oyj, puheenjohtaja

Maajohtaja Jarkko Leinonen, Hemsö Samhällsfastigheter Finland Oy
(Toimitusjohtaja Reima Södervall, Trevian Asset Management Oy)

Lakiasiainjohtaja Outi Raekivi, Technopolis Oyj                                                  (Toimitusjohtaja Kai Aejmelaeus, Sponda Oyj)

Sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma  (Kiinteistösijoitusjohtaja Kati Kniivilä, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo)

Toimitusjohtaja Mika Savolainen, Avara Oy                                                          (Toimitusjohtaja Marja Kokko, Tyvene Oy)

Toimitusjohtaja Saku Sipola, SATO Oyj                                                                (Kehitysjohtaja Teemu Suila, Kojamo Oyj)

Toimitusjohtaja Timo Hyttinen, Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy
(Toimitusjohtaja Hannu Sormunen, Mikalo Oy)

Real Estate Asset Manager Mikko Tavastila, Fortum Oyj
(Toimitilajohtaja Jari Salo, Elisa Oyj)

Toimitusjohtaja Mauno Sievänen, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
(Toimialajohtaja Tuomas Pusa, Senaatti-kiinteistöt)

Kiinteistöjohtaja Pasi Suutari, SOK
(Director of Properties and Development Virpi Kaikkonen, Lidl Suomi Ky)

Toimialajohtaja Mirja Noukka, Väylävirasto
(Johtaja Henri Hansson, Finavia Oyj)

Johtaja Teppo Rantanen, Tampereen kaupunki
(Toimialajohtaja Mikko Aho, Helsingin kaupunki)

Toimitusjohtaja Sirpa Ojala, Colliers International Finland Group Oy
(Toimitusjohtaja Matti Kruus, Indepro Oy)

Jani Nieminen
Kojamo Oyj, toimitusjohtaja
RAKLIn hallituksen puheenjohtaja

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.

Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista19.11.2019 09:00:00 EETTiedote

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittaja herätti henkiin entisen Nokian kampuksen9.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittajaksi on valittu Salo IoT Campus, joka muutti Nokian ex-kampuksen aktiiviseksi monikäyttäjäympäristöksi. Tuomaristo kiitteli erityisesti voittajan innovatiivisuutta ja rohkeutta rakentaa monialainen yhteisö ja ekosysteemi, joka hyödyntää olemassa olevia tiloja palvelualustana. Työympäristötekona Salon IoT Campus edustaa monipuolisesti kestävää kehitystä niin rakennetun ympäristön kuin koko alueen näkökulmasta. Kilpailun voittaja julkistettiin REWORK Workplace Experience Summitissa 8.10.2019.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät vahvistuivat jälleen kevään pienen notkahduksen jälkeen17.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen vahva kysyntä siivittää vuokra-asuntojen rakentamista ja asuntosijoittamista. Vuokra-asuntomarkkinoiden kasvuodotukset ovat asiantuntijoiden mukaan nyt kautta linjan vahvempia kuin viime keväänä. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Vuokra-asuntojen rakentaminen jatkuu vilkkaana suurimmissa kaupungeissa. Vuokra-asuntomarkkinoiden vetovastuu näyttää siirtyneen vahvasti suurten ammattimaisten toimijoiden harteille.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.