Kojamon Jani Nieminen RAKLIn hallituksen puheenjohtajaksi

Kiinteistöalan ja rakennuttamisen vastuullisia ammattilaisia edustava RAKLI on saanut uuden hallituksen puheenjohtajan tulevalle kaksivuotiskaudelle. RAKLIn vuosikokous valitsi 27.2.2019 hallituksen puheenjohtajaksi Kojamon toimitusjohtajan Jani Niemisen.

Pitkän kiinteistöalan kokemuksen omaava Nieminen on toiminut Kojamon toimitusjohtajana vuodesta 2011. Aikaisemmin Nieminen on työskennellyt Realia Group Oy:n liiketoiminnanjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena vuosina 2006–2011 sekä Sato Oyj:n yksikköjohtajana vuosina 1997–2006. RAKLIn toiminnassa Nieminen on ollut aktiivisesti mukana vuosien ajan.

”RAKLI on johtava kiinteistö- ja rakentamisalan järjestö, joka edustaa merkittävää määrää rakennetun ympäristön toimijoita. RAKLIn toiminta näkyy laaja-alaisesti niin vaikuttamisen, alan kehittämisen kuin ennakoinnin saralla. Alaamme, kuten niin montaa muutakin, ravistelee muutokset ja uudet mahdollisuudet esimerkiksi digitalisaation myötä, joihin meidän tulee rohkeasti tarttua. Olen motivoitunut viemään alaa eteenpäin yhdessä RAKLIn jäsenistön kanssa ja haluan kiittää tästä luottamuksenosoituksesta”, kertoo Jani Nieminen.

RAKLIn hallituksen jäsenet 27.2.2019 alkaen (suluissa varajäsenet):

Toimitusjohtaja Jani Nieminen, Kojamo Oyj, puheenjohtaja

Maajohtaja Jarkko Leinonen, Hemsö Samhällsfastigheter Finland Oy
(Toimitusjohtaja Reima Södervall, Trevian Asset Management Oy)

Lakiasiainjohtaja Outi Raekivi, Technopolis Oyj                                                  (Toimitusjohtaja Kai Aejmelaeus, Sponda Oyj)

Sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma  (Kiinteistösijoitusjohtaja Kati Kniivilä, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo)

Toimitusjohtaja Mika Savolainen, Avara Oy                                                          (Toimitusjohtaja Marja Kokko, Tyvene Oy)

Toimitusjohtaja Saku Sipola, SATO Oyj                                                                (Kehitysjohtaja Teemu Suila, Kojamo Oyj)

Toimitusjohtaja Timo Hyttinen, Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy
(Toimitusjohtaja Hannu Sormunen, Mikalo Oy)

Real Estate Asset Manager Mikko Tavastila, Fortum Oyj
(Toimitilajohtaja Jari Salo, Elisa Oyj)

Toimitusjohtaja Mauno Sievänen, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
(Toimialajohtaja Tuomas Pusa, Senaatti-kiinteistöt)

Kiinteistöjohtaja Pasi Suutari, SOK
(Director of Properties and Development Virpi Kaikkonen, Lidl Suomi Ky)

Toimialajohtaja Mirja Noukka, Väylävirasto
(Johtaja Henri Hansson, Finavia Oyj)

Johtaja Teppo Rantanen, Tampereen kaupunki
(Toimialajohtaja Mikko Aho, Helsingin kaupunki)

Toimitusjohtaja Sirpa Ojala, Colliers International Finland Group Oy
(Toimitusjohtaja Matti Kruus, Indepro Oy)

Jani Nieminen
Kojamo Oyj, toimitusjohtaja
RAKLIn hallituksen puheenjohtaja

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia11.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.

Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita8.1.2019 09:00:00 EETKutsu

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.