“Kokemusasiantuntijat pitää saada mukaan päätöksentekoon” – Mielenterveyspoolin seminaarissa käsiteltiin mielenterveyttä ja vaikuttamista

Kokemusasiantuntijoilla olisi paljon annattevaa mielenterveyspalveluiden suunnittelussa. Häpeäleima ja ennakkoluulot kuitenkin estävät usein osallistumisen päätöksentekoon – siksi mielenterveyden häiriöitä pitäisi käsitellä avoimemmin.

Anna Macintyre Strathclyden yliopistosta Glasgowsta puhui kokemuasiantuntijuuden hyödyntämisestä politiikassa.

“Suurin saavutukseni on se, että en enää välitä, mitä ihmiset ajattelevat mielenterveysongelmistani”, eteläafrikkalainen Movement for Global Mental Health -järjestön johtaja ja skitsofrenian kokemusasiantuntija Charlene Sunkel sanoi Mielenterveyspoolin järjestämässä kansainvälisessä seminaarissa Lapinlahden sairaalassa Helsingissä.

Sunkel toi videohaastattelussa esiin, että vaikka mielenterveyden edistämiseen liittyvät haasteet vaihtelevat eri maissa, olennaista on kokemusasiantuntijoiden kuuleminen päätöksenteossa ja mielenterveysongelmiin liittyvän häpeäleiman vähentäminen.

Mielenterveyspoolin seminaarissa kuultiin myös yliopistotutkijoiden, aktivistien ja mielenterveysjärjestöjen asiantuntijoiden puheenvuoroja. Seminaari järjestettiin yhdessä kansainvälisen CRISP-yhteistyön kanssa, joka kokoaa yhteen ​​tutkimuksen, hallinnon ja käytännön toimijoita Euroopasta ja Yhdysvalloista. Tavoitteena on jakaa tietoa, oivalluksia ja hyviä käytäntöjä mielenterveyden edistämiseen.

“Kokemusasiantuntijoita pitäisi kuulla, kun kehitetään mielenterveyden edistämistä poliittisessa päätöksenteossa”, tutkija Anna Macintyre skotlantilaisesta Strathclyden yliopistosta sanoi.

Seminaarissa keskusteltiin myös siitä, miten kaikkia ihmisiä voisi tukea kansalaisvaikuttamisessa.

“YK:n yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista taataan kaikkien oikeus osallistua poliittiseen ja julkiseen elämään yhdenvertaisesti muiden kanssa. Tämän pitää toteutua julkisen päätöksenteon rakenteissa, kaikessa poliittisessa toiminnassa ja puolueissa. Meidän pitää poistaa esteet ja yhdessä tukea kaikkia olemaan poliittisesti aktiivisia, jotta saamme mielenterveysongelmia tuntevat kokemusasiantuntijat mukaan, kun heidän asioistaan päätetään”, Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck sanoi.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Alviina Alametsä
Projektipäällikkö
Mielenterveyspooli
alviina.alametsa@mielenterveysseura.fi

Kristian Wahlbeck
Kehitysjohtaja
Suomen Mielenterveysseura
kristian.wahlbeck@mielenterveysseura.fi

Alviina Alametsä
Projektipäällikkö
Mielenterveyspooli
alviina.alametsa@mielenterveysseura.fi

Mielenterveyspoolin muodostavat suomalaisen mielenterveystyön keskeiset toimijat. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.