Kokkolan Matkailu Oy  - Visit Kokkola

Kokkola - meillä on laajempi horisontti

Viime syksynä perustamisensa 400-vuotispäivää juhlinut Kokkola tarjoaa matkailijalle omaleimaisia ja laadukkaita luontoelämyksiä ja pittoreskia puutalokaupungin tunnelmaa. Tankarin majakkasaaresta tunnetun Kokkolan merellinen kaupunkikulttuuri ja luonto yhdistyvät Suomen uusimman kansallisen kaupunkipuiston kohteissa. Kompakti ja helposti saavutettava kaupunkipuiston alue on oivallinen kohde myös perheen pienimpien kanssa liikuttaessa.
Kokkolan vanhakaupunki Neristan

Kokkola on pitkään ollut länsirannikon kätketty helmi, jonne kävijoitä on houkuttanut kulttuuri- ja urheilutapahtumien kirjo. Ensimmäisen koronavuoden aikana tapahtumien rinnalle nousivat merikaupungin yksilölliset ja pienillekin seurueille sopivat kohteet.

Kokkolan tunnelmallinen vanhakaupunki Neristan on ilo silmälle ympäri vuoden. Kukkaansa Neristan puhkeaa kesäisin, kun unikot värittävät käsityöläisten ja merimiesten kaupunginosan kadunvarsia. Kävelyretki vanhoilla kaduilla on elävä katsaus Suomen historiaan.

Kalastajakulttuuri näkyy elävänä pitkin rannikkoseutua. Ohtakarin kuvauksellinen kalastajakylä, Pohjois-Euroopan laajin hiekkadyynialue Vattaja sen vierellä ja Öjan kylämiljöö ovat kaikki kokemisen arvoisia kohteita.  Pohjanlahden rannalla auringon lasku horisonttiin on taianomainen näky, joka tallentuu niin muistoihin kuin somen kuvavirtaankin.

Kaupungin tunnuslause ”Meillä on laajempi horisontti” pätee myös kulttuuriin. Meri on leimannut Kokkolaa sen perustamisesta saakka. Sataman liepeille syntynyt Ykspihlajan työläiskaupunginosa luo omaleimaista ja vahvaa musiikkia, sirkusta ja teatteria ja tuo mielenkiintoista kontrastia Kokkolan vahvaan kamarimusiikki-, teatteri- ja kulttuuritarjontaan.

Tuhansien tarinoiden majakkasaari Tankar Kokkolan ulkosaaristossa on retki toiseen aikaan ja elämäntapaan. Karunkaunis kalastajien, hylkeenpyytäjien ja merenkulkijoiden tukikohta on suosittu päiväretkien kohde, jossa voi myös majoittua – tai astella vaikka vihille alkujaan kalastajille rakennetussa vaatimattomassa pikkukirkossa.

Vuosittain heinäkuun viimeisenä sunnuntaina kokoontuu kaikille avoin karikokous, jossa valitaan eri toimijoista koostuva raati, eli karitoimikunta. Saari jakautuu omistuksellisesti kahteen osaan: pohjoispuolta hallinnoi Metsähallitus, eteläosan vanhaa kalastajayhdyskuntaa Kokkolan kaupunki. Kaupungin omistuksessa olevaa aluetta hallinnoidaan vielä tänäänkin vanhan pohjalaisen kylän itsehallinnon mukaisesti. Kylänvanhinta vastaa satamavouti, joka yhdessä raadin jäsenten kanssa huolehtii järjestyksenpidosta saarella.

Kokkolan vanhakaupunki Neristan
Tankarin majakkasaari

Kokkolan Matkailu Oy  - Visit Kokkola
Kokkolan Matkailu Oy - Visit Kokkola
Kauppatori
67100 KOKKOLA

+ 358 (0) 40 806 5075https://www.visitkokkola.fi/

Visit Kokkola / Kokkolan Matkailu Oy markkinoi ja myy Kokkolan alueen matkailu- ja kokouspalveluja, sekä harjoittaa risteily- ja majoitustoimintaa Tankarin majakkasaarella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kokkolan Matkailu Oy - Visit Kokkola