Kokkola Industrial Park – KIP

Kokkola Industrial Park tähtää kansainväliseksi edelläkävijäksi

Kokkola Industrial Park (KIP) on jo nyt Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä. Jatkossa KIP haluaa olla entistä selkeämmin alansa vastuullinen ja kehittyvä suunnannäyttäjä kansainvälisesti.

Monipuolisen kemianteollisuuden osaamiskeskittymä, korkeatasoinen teollinen infrastruktuuri ja palvelutarjonta sekä 50-vuotinen kokemus tehokkaasta kiertotaloudesta ovat vahvuuksia, joiden ansiosta Kokkola Industrial Park on saavuttanut nykyisen asemansa.

Uudessa, vuoteen 2023 ulottuvassa strategiassaan, KIP haluaa kehittyä vahvuuksiensa pohjalta alansa vastuulliseksi ja kehittyväksi suunnannäyttäjäksi maailmassa.

- Me uskomme aidosti omiin vahvuuksiimme ja teemme töitä sillä asenteella, että meillä on kaikki edellytykset alamme vastuulliseksi edelläkävijäksi ja malliesimerkiksi kansainvälisesti, sanoo Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen puheenjohtaja Kai Nykänen.

Hän nostaa esimerkiksi KIP:n alueen kiertotalouskokonaisuuden, jonka synergiat ovat rakentuneet toimijoiden välille luontaisesti jo 50 vuoden ajan - paljon ennen, kuin kiertotalous-termiä ryhdyttiin edes käyttämään.

- Myös vastuullisuus on leimannut meidän tekemistä perinteisesti. Tämä on antanut KIP:n toiminnalle vahvan sosiaalisen hyväksynnän, mikä puolestaan on sujuvoittanut alueen kehittämistä, koska ihmiset luottavat meihin. Tätä avoimuutta ja luottamusta haluamme vaalia jatkossakin, Nykänen painottaa.

Tavoitetilat vuonna 2023

Sen lisäksi että KIP tunnetaan kansainvälisesti vastuullisten ja kehittyvien yritysten vetovoimaisena ympäristönä, KIP haluaa olla strategiakauden lopulla Suomessa tunnetuin ja arvostetuin teollisuusalue, jonka toimintatavoista muut ottavat mallia.

Sen lisäksi KIP ylläpitää ja kehittää infraa ja palveluverkostoa, jonka vertailukohdat löytyvät kansainvälisesti parhaista teollisuusalueista. KIP myös luo suurteollisuusalueiden toiminnalle uutta standardia, jossa korostuvat ympäristö- ja sosiaalinen vastuu sekä eri toimijoiden välinen keskinäinen luottamus ja yhteistyö.

Toiminnan ohjauksessa KIP on kehittänyt toimintamuotoja, joiden avulla alueen yritykset osallistuvat aktiivisesti sen toimintaan ja yhdessä määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseen.

Kokkola Industrial Parkin uuteen strategiaan voi tutustua tarkemmin KIP:n www-sivuilla (uutishuone - mediapankki).

Kokkola Industrial Park – KIP

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitsee 15 tuotannollista toimijaa sekä 60 palveluyritystä. Suurteollisuusalueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös Kokkolan Satama, josta on ensiluokkaiset yhteydet maailmalle.

Lue lisää julkaisijalta Kokkola Industrial Park – KIP

Kokkola Industrial Parkin alueella tehdään tiivistä turvallisuusyhteistyötä - KIP Turvavyöpäivä 26.–27.4.201827.4.2018 10:10Tiedote

Kokkolan suurteollisuusalueella järjestetään jälleen kerran kaksipäiväinen työturvallisuusasioihin keskittyvä KIP Turvavyöpäivä. Torstaina 26. huhtikuuta tapahtuma järjestettiin KIP pohjoisen alueella ja perjantaina 27.4. on vuorossa KIP eteläinen. Tapahtuma on suunnattu suurteollisuusalueen työntekijöille. Kansainvälistä “World Day for Safety and Health at Work” -päivää vietetään maailmanlaajuisesti lauantaina 28.4.2018.